Lad os åbne en tråd for en ny investeringsidé. Tidspunktet er interessant, da Lucid endelig er startet produktion. Lucid blev noteret på Nasdaq i 07/2021 via en omvendt fusion.
Lucid som investering. Nogle hurtige bemærkninger til at starte med:
-Længste rækkevidde, som elbiler (EV’er) tilbyder i øjeblikket (500 miles). Slår altså Tesla Model S Long Range med over 100 miles.
-Hurtigst opladende batterisystem.
-Virksomhedens CEO og CTO er Peter Rawlinson, som er tidligere chefingeniør for Tesla Model S. Andre ledere har solid erhvervserfaring fra bl.a. Apple og Ford.
-Konkurrerer med Teslas dyreste modeller og andre luksusmærker.
-Produktionsmål for 2022 er ca. 20K biler. I slutningen af dette år nogle hundrede (ramp up).
-Ved at søge på nettet findes der talrige anmeldelser, hvor Lucids første modeller betragtes som teknologisk overlegne.
-De midler, der blev opnået ved noteringen, er ca. 4 milliarder dollars, så der er rigeligt med kontanter til kapacitetsudvidelse og produktudvikling.
-Værdien på Nasdaq er i øjeblikket 39 mia. dollars.
Lad mig tilføje, at Lucid endte med at blive børsnoteret via CCIV (Churchill Capital Corp IV) SPAC.
Dagens investor bør sætte sig ind i det daværende markedsføringsmateriale samt den historiske kursudvikling (f.eks. effekten af eventuelle bagholders), før der foretages en investering.
Jeg lærte selv virksomheden at kende i CCIV-tiden og hoppede med på vognen for 14 dollars, stort set drevet af (spac-)hypen - jeg kom ud med et lykketræf for 62 dollars lige før nedturen begyndte.
Produktet omtales som elbilernes Apple i USA, og bilernes teknologi er i hvert fald ifølge de nuværende oplysninger fremragende. Vi er dog stadig meget langt fra det punkt, hvor vi kan få et realistisk billede af virksomheden og dens biler. Salget er lige ved at begynde, og så vidt jeg ved, er der endnu ikke produceret for mange biler, så forsyningskæden kan heller ikke tjekkes for meget endnu. Prisklassen er faktisk i premiumklassen, så forbrugernes interesse vs. Teslas dyrere modeller er stadig uklar. Man kan heller ikke sige noget om mulige fejl i bilerne med disse mængder endnu.
Den nuværende billige værdiansættelse får mig i hvert fald ikke til at hoppe med på vognen igen med en længere horisont, men jeg følger virksomheden med interesse og ønsker den selvfølgelig succes.
Det skal også nævnes, at Saudi-Arabiens statslige investeringsselskab ejer over halvdelen af virksomheden, dette kan ses som både en positiv og en negativ ting.
Virksomheden meddelte for et par uger siden, at produktionen af The Lucid Dream Edition-modeller er påbegyndt, og at de første kunder vil modtage deres biler inden udgangen af oktober. Fra disse forventes der at komme ægte brugeroplevelser/anmeldelser i de kommende måneder. H-øjeblikket nærmer sig altså med hensyn til, om der kommer yderligere hype, eller om tingene gradvist falder til ro.
Lucids markedsføring og salg følger en direct sales strategy (direkte salgsstrategi). De har etableret omkring 15 egne showrooms i Nordamerika. Der er allerede foretaget 13.000 forudbestillinger, så i opstartsfasen af produktionen er der ikke behov for yderligere reklame eller en ekstern distributionskanal. En lignende situation var der sandsynligvis, da Tesla startede salget i sin tid. Disse direkte ordrer er nok til at køre fabrikken op i hele H1/2022. Der ville have været mere forhåndsforespørgsel på den dyreste Dream-model, men virksomheden satte en grænse af markedsføringsmæssige årsager.
Nu skal der pilles ved kommaerne. De brændselscellebiler har den længste rækkevidde af alle elbiler i verden. Så det kunne formuleres anderledes i den indledende besked. (De, der virkelig har brug for lang rækkevidde, vil sandsynligvis kigge på den anden drivlinje i fremtiden.)
Jeg har selv været involveret i SPAC-branchen og følger det med interesse. Jeg ser Lucid som et alternativ til Tesla (à la, alle har en Tesla i indkørslen)… Jeg vil have noget andet. Og bilen er virkelig flot, den slår helt klart Model S 6-0 i stil, i hvert fald efter min mening.
Det bliver spændende at se, om de kan indfri deres store løfter. Der kommer også et showroom i Canada. De er i hvert fald meget aktive på sociale medier.
Så vidt jeg forstår, overvejer man allerede en fabrik i Saudi-Arabien. Og et “rygte” sagde, at Lucid-batterier ville blive brugt i Formel E-løb.
Det er helt sikkert en interessant sag, og tak til @Raha-aasi for at åbne tråden
Nu har vi også fået mere officielle nyheder om den twitter-teaser, der kom for tre dage siden: Lucids investorside har nu en pressemeddelelse (27. oktober) om, at de første kunder får deres biler den 30. oktober. Hypen omkring Lucid starter for alvor i weekenden.
“…meddelte i dag de første kundeleverancer af Dream Edition lanceringsversionerne af Lucid Air, som sætter nye standarder for rækkevidde og effektivitet for elbiler. Den første gruppe af Dream Edition reservationsindehavere inviteres til at modtage deres køretøjer lørdag den 30. oktober. Højdepunkter vil blive delt på Lucids sociale mediekanaler hele weekenden.”
Dagens kursus-spekulationer er unødvendige og interesserer mig ikke rigtigt. Men i dag har der været en virkelig stor volumen, og kursstigningen i forhold til dagen før er lige nu +25%. Jeg kunne ikke lige umiddelbart finde nye nyheder relateret til fundamentale forhold. Kan nogen finde noget? Måske er det det såkaldte momentum, der er i gang nu?
Det var nok en form for bekræftelse på, at leverancerne starter som planlagt den 30. oktober. Mere skal der vel ikke til for et lille hop over Atlanten
Er det allerede et short squeeze? Lige nu +37% dagsstigning. Det er fint. Jeg kan godt lide at blive rig, men jeg vil gerne vide, hvorfor jeg får dollars ud af “ingenting”
Jeg er ikke vild med den slags raketstigninger uden grund. Hvis jeg kun var med, fordi jeg kunne sælge disse aktier til den næste, der ville betale mere, så var det fint, men det er jeg ikke. Hvis det kan stige uden grund, kan det sandsynligvis falde uden grund. Markedsandelen (Mcap) begynder også at nå sådanne tal for et firma, der faktisk endnu ikke har leveret en eneste bil, så jeg ville hellere ønske en langsommere, men mere sikker kursstigning på lang sigt. Det kan være, at en lille skepsis udstråler herfra
Ifølge Seeking Alpha skyldes denne stigning Teslas haloeffekt:
Tesla og Lucid fører stort rally i elbilsaktier, da investorer køber ind i den næste generation af bilteori
Elbilsektoren får endnu et energiboost med inkrementelle fremskridt med infrastrukturlovforslaget i Washington og en Tesla (TSLA +2,0 %) haloeffekt, da aktien med en markedsværdi på en billion dollar opnår endnu højere kursmål. Det er også værd at bemærke, at Lucid Motors (NASDAQ:LCID) er dage fra at foretage sine første leverancer og hjælper med at øge stemningen for andre elbil-startups.
Lucid Group (LCID +11,8 %), Canoo (GOEV +5,0 %), Arrival (ARVL +4,0 %), Volta (VLTA +7,6 %), Lightning eMotors (ZEV +4,8 %), Ballard Power Systems (BLDP +5,9 %), FuelCell Energy (FCEL +6,1 %), Lion Electric (LEV +5,7 %), EVgo (EVGO +3,8 %), HyreCar (NASDAQ:HYRE), TuSimple (TSP +3,8 %), Blink Charging (BLNK +3,2 %), GreenPower Motor (GP +2,3 %), Li-Cycle Holdings (LICY +3,1 %), Fisker (FSR +4,1 %), Workhorse Group (WKHS +4,7 %), QuantumScape (QS +5,4 %) og Lordstown Motors (RIDE +3,9 %) er nogle af de bemærkelsesværdige vindere i den tidlige handel.
Men dette vil korrigere nedad, når den hotteste FOMO er overstået.