Disse tal er sandsynligvis ikke den nuværende ordrebog, men snarere ændringen i ordrebogen for én måned, f.eks. februar.
Ordrebogen ser samlet set sådan ud
Der er cirka 7000 minibusser i kø, og tættere på tusind større. Så der skal et par virksomheder gå konkurs, før ordrebogen begynder at tømme sig – takket være produktionsproblemer. Hos Finnair har nogen sikkert også overvejet, om et selskab i problemer måske ville opgive sin plads i køen.
Hvis der ikke sker større overraskelser, vil folk fortsat flyve i fremtiden, og luftfarten er ikke på vej til at forsvinde, men snarere fortsætte sin vækst. Min egen mavefornemmelse er for eksempel, at udviklingslandene bliver rigere, og at flyrejser vil blive mere almindelige der i fremtiden. Flyrejser og ferier i syd er heller ikke længere kun for de rige, men også muligt for de fattigere. Mon ikke de stærkeste selskaber eller et nyt selskab i tilfælde af konkurser vil udfylde det hul, som et konkursramt flyselskab har skabt. Jeg tror i hvert fald, at folk i fremtiden stadig vil tilbringe deres ferier i Pattaya i stedet for på provinsrejser, og forretninger vil blive ordnet ansigt til ansigt – i hvert fald de næste årtier, før AR og VR udvikler sig.
Flyselskabers ejerskabsmodeller for fly er komplekse, og hvert selskab har sin egen strategi med hensyn til, om de ejer deres egne fly eller leaser dem. Ryanair kan f.eks. efter min hukommelse godt lide at eje sine egne fly og afhænde dem efter 5 år, når værdien ikke er faldet.
Flyenes listepriser findes på nettet, men i virkeligheden betaler selskaberne ikke disse priser. Ryanair måtte engang offentliggøre nogle oplysninger om deres handler, hvor det viste sig, at prisen nok var omkring 50% af listeprisen. Dette stemmer også ret godt overens med Finnairs betalingsforpligtelse på en halv milliard, da listeprisen for en A350 er 280 millioner, og Airbus stadig har 5 fly, der skal leveres.
Jeg vil dog mene, at intet af dette har betydning for Airbus’ drift, men snarere hvordan megatrendene med øget velstand og klimaforandringer påvirker luftfartsindustrien, hvordan Airbus klarer sig ud af sine problemer, og hvilke innovationer Airbus i fremtiden er i stand til at finde på for at bevare sin konkurrenceevne i forhold til Boeing. Det samme gælder selvfølgelig også Boeing – der er begået store fejl nu, og forhåbentlig er der taget ved lære af dem. Voldgraven er dog så dyb for disse to, at hvor de fleste selskaber ville være gået ned, når produktionen stopper i over et år, og alle verdens allerede solgte produkter blev forbudt, har dette for Boeing kun været en enorm stor grube, hvorfra forretningen helt sikkert vil fortsætte i fremtiden. Det illustrerer godt, hvor svært det er for eksterne virksomheder at angribe i denne branche, selvom en af markedslederne skulle blive uarbejdsdygtig.
Edit. Hvad der personligt tiltrækker mig ved Airbus, er min egen vision om, at luftfarten vil bære virksomheden de næste 50 år, hvorefter rumindustrien vil fortsætte de næste 50 år. Inden for rum- og forsvarsområdet er projekterne så enorme, at det er svært for nye aktører at bryde ind i branchen, og den lange historie giver også en fordel i fremtiden. Uanset om det drejer sig om løfteraketter (forhåbentlig tager Airbus og partnere sig sammen, da SpaceX i øjeblikket ydmyger dette marked), satellitter eller rumturisme, vil denne sektor helt sikkert vokse i de kommende årtier.