Din yndlingsaktie - tillidsværdig

Man hører, at man ikke skal forelske sig for meget i en aktie, men lad os være ærlige, vi har alle den ene diamant i porteføljen, som vi altid stolt beundrer.

Hvad er din yndlingsaktie, hvilken historie har du med den, og er der kommet rynker i kærligheden undervejs, eller har det været en glad sang hele tiden?

Jeg begynder min del senere, når jeg kan komme til en computer for at skrive.

30 Synes om

Incap selvfølgelig. Den første udstedelse, jeg deltog i. En fantastisk kursstigning og stadig gode udsigter. En munter og overbevisende direktør. Interviews med Korkeakoski og direktøren. God stemning på virksomhedens Facebook-sider. En permanent grøn linje i porteføljen midt i alt det triste røde.

29 Synes om

Den største og smukkeste i min egen portefølje er min yndlingsaktie. Vores forhold er blevet påvirket af, at aktien var en foragtet grim ælling, da jeg for alvor begyndte at tilføje mere til virksomheden sidste sommer, så jeg kan sige, at “jeg forelskede mig i en taber”.

Jeg har muligvis forsket mere i denne aktie end i alle andre aktier tilsammen. Normalt foretager jeg højst 1-4 køb af en virksomheds aktier, med en median på 1 eller 2 køb. Jeg købte min yndlingsaktie over ti gange​:sign_of_the_horns: Jeg havde ifølge mine erindringer tre forskellige gange besluttet, at jeg ikke ville tilføje mere, men situationen og værdiansættelsen fik mig til at købe igen og igen.

Min yndlingsaktie faldt mest på én dag (på regnskabsdagen i juli) med et beløb svarende til min bruttoårsløn, men det ændrede ikke vores forhold på nogen måde, selvom jeg endte i forholdet af økonomiske årsager.

Min favorit er mere end fordoblet i forhold til min gennemsnitspris, men vores forhold vil sandsynligvis vare længe, i hvert fald indtil en (mulig) spin-off af det todelte selskab. Vi får se, om der er en skilsmissesorg i vente i fremtiden​:grin:

32 Synes om

Sampo – en messiansk mirakelmaskine. :star_struck:

32 Synes om

Talenom er den bedste aktie (har i hvert fald været, og en del af den er stadig i porteføljen).

18 Synes om

eQ Oyj har absolut altid været min yndlingsaktie på Helsinki-børsen, selvom den utroligt tragisk aldrig er kommet ind i porteføljen.

Jeg endte med at vælge virksomheden som min aktiemægler i 2000’erne, da dens brugerflade var forud for sin tid og klart den bedste i Finland. Desværre endte de på et tidspunkt med at blive ejet af islandske plyndrere.

Islændingenes roderier kunne selvfølgelig ikke holde til økonomiens realiteter i længden, så i en af de største uretfærdigheder i Finlands børshistorie endte eQ Pankki med at blive solgt til Nordnet med sine finske kunder (inklusive undertegnede).

Heldigvis kunne islændingenes vanvittige gearede spil ikke helt ødelægge virksomheden, selvom den mest interessante del blev solgt, og kapitalforvaltningsforretningen blev fusioneret tilbage på børsen via Amanda Capital.

Jeg købte selvfølgelig ikke virksomheden, fordi de ikke længere havde mægleraktiviteter, og aktieinvestering var ekstremt hadet på det tidspunkt, og det ville alligevel føles vanvittigt at eje en kapitalforvalter, hvis/når euroområdet falder fra hinanden. Kursen var under to euro.

Engang i 2013 begyndte det at blive klart, at euroområdet ville overleve, men aktier og investering var stadig meget bandlyst blandt befolkningen, og kursen var allerede steget et godt stykke over to euro, så det var klogere at vente på et fald for at komme med med en god sikkerhedsmargen.

I 2015 var aktiekursen allerede steget til over fem euro, hvilket allerede blev betragtet som en fortjent stigning, da det begyndte at stå klart for markedet, at eQ er en af Finlands bedste kapitalforvaltningsselskaber. Men hvem ville være så vanvittig at købe dette til fem euro?!?

I 2017 begyndte der at vise sig alvorlige trusler i den globale økonomi med Donald Trumps tiltrædelse som præsident og Feds meget skræmmende renteforhøjelser. Renteforhøjelser følges altid af et stort kollaps, så nu ville det være et særligt dårligt tidspunkt at købe en eQ-aktie til otte euro efter dumme penge!

I 2019 var jeg ved at miste forstanden, for at købe en cyklisk aktie efter en lang opgang kan umuligt være andet end en investeringsfejl, og måtte børsen ikke snart kollapse? Ikke sandt? Boblen og den uendelige kvantitative lempelse måtte vel engang slutte, hvilket ville tvinge cykliske kapitalforvaltere som den tolv euro store boble-eQ ned til købspriserne igen, når aktiekurserne korrigerer voldsomt mod det historiske Shiller P/E-tal!

I marts 2020 faldt eQ-aktien tilbage til elleve euro. En latterligt dyr pris for en cyklisk kapitalforvalter, samtidig med at pandemien ødelægger verdensøkonomien.

I 2021 brød eQ’s aktie for første gang tredive euro. TREDIVE EURO! Næsten tredoblet fra coronabunden, og markedsværdien oversteg for første gang en milliard euro. Jeg bad til, at denne aktie engang ville falde tilbage til tyve euro, så jeg kunne komme med på vognen i denne en af Finlands bedste aktier, som tydeligvis vil vinde den finske kapitalforvaltningssektor og give vanvittige afkast til sine ejere år efter år.

I 2022 vendte eQ’s kurs tilbage til omkring tyve euro. Jeg købte dog ikke aktien, for snart kommer en stor recession, og centralbankerne vil begynde at hæve renterne og suge penge ud af markederne, så hvorfor i alverden købe et cyklisk kapitalforvaltningsselskab i et sådant marked? Jeg vil indtil videre vente på den næste økonomiske harmagedon, og når andre investorer får, hvad de fortjener, afhængigt af om de har brugt gearing eller ej, så lover jeg at fylde porteføljen med eQ-godbidder, så meget som der kan være :pleading_face:

128 Synes om

HARVIA!!! Jeg tradede den febrilsk mellem 30-60€ og nedad mellem 60-45€, indtil jeg brændte fingrene og begyndte at tænke mere kritisk over aktien. Jeg slap heldigvis fra eventyrene med et tab på nogle få titusinder, og mistede næsten ingen kapital. Min oprindelige tanke var, at megatrenden inden for sauna ikke afhang af corona, men var en ustoppelig og stærk trend. Jeg lo af Oksaharju og andres forklaringer om, at den stærke vækst kun var et resultat af husholdningernes opsparede midler og renoveringsboomet. Efter at priserne faldt fra ATH på over 60 euro, begyndte jeg at sætte spørgsmålstegn ved mine følelser for aktien og overvejede kritisk og vurderede risiciene. Dengang vurderede jeg, at aktien havde mere nedadrettet potentiale end opadrettet potentiale netop på grund af de udstrakte værdiansættelsesmultipler og en mulig afmatning i væksten.
Læren af dette var, at selv et selskab af høj kvalitet ikke kan betales for hvad som helst, og aktien er allerede faldet næsten 70% fra toppen.

18 Synes om

Bufab, helt sikkert. Formidling af møtrikker og skruer er en simpel og forståelig sag, men ikke desto mindre er det så forbandet svært for konkurrenterne. Konkurrencefordelen bliver bedre år for år.

13 Synes om

Aldrig i livet :slight_smile: Senest Sams tab på -50 % i corona-dykket trak tæppet helt væk under enhver tillid :wink:

10 Synes om

Digia var en af de første aktier, jeg købte. Hovedårsagen til, at jeg valgte Digia til min portefølje, var, at jeg vidste, at de var involveret i indkomstregisteret (KATRE). Jeg troede, at dette projekt ville være en stor pengemaskine for Digia i lang tid. Så jeg startede med lette argumenter. :slight_smile:

Med tiden lærte jeg virksomheden bedre at kende takket være Inderes-materialer og ved at studere virksomheden meget. Jeg har set Digia som en sikker grundsten i min portefølje, som måske ikke er den mest sexede virksomhed, men en kvalitetsvirksomhed, som jeg ikke mener har særligt store svagheder.

Jeg værdsætter meget Digias måde at kommunikere ting på, for eksempel synes jeg, at Timo Levoranta fortæller tingene, som de er, uden at pynte på det og direkte. Virksomhedens kommunikation er åben og klar, så man behøver ikke at spekulere over, hvad de egentlig mener.

Hos Digia lader det til, at man tror på langsigtet og tålmodigt arbejde, især inden for udvikling; tingene bliver virkelig set i et langt perspektiv, eller det er i hvert fald det indtryk, jeg har fået fra mit forskningsarbejde.

Branchen, hvor min favoritvirksomhed opererer, vokser hurtigt, og jeg tror, at Digia, gennem flittigt og langsigtet udviklings- og investeringsarbejde, vil holde sig godt med i spillet. Langsigtethed understøttes af forskellige løbende tjenester og skalerbar forretning, og derudover skaber rimeligt vellykkede og velplacerede virksomhedskøb efter min mening gode fremtidsudsigter.

Digia har efter min forståelse generelt set betjent kunderne godt, hvilket skaber sikkerhed i projekter og kundeloyalitet. Jeg synes, at forskellige mindre og større nyheder fra den seneste tid understøtter disse indtryk.

Der er intet i Digia, der er særligt usædvanligt, og det er svært at se, at det skulle være en særligt hurtigt voksende virksomhed, men helheden er i orden, og der er stadig tydeligt potentiale, f.eks. hvad angår forbedring af rentabiliteten osv. En kvalitets- og velforvaltet virksomhed, som jeg tror vil vokse godt og kvalitativt i fremtiden, og som forhåbentlig også vil udmærke sig inden for internationalisering.

EDIT: Rejsen med denne virksomhed har været god, dog uden store overraskelser hverken opad eller nedad, men vi har haft en god fælles rejse, og jeg har fået nogle af de berygtede udbytter herfra. :smiley:

P.S. Min rigtige yndlingsvirksomhed er Hyzon, selvom jeg ikke ejer den længere. :upside_down_face:

24 Synes om

Alphabet

Med en kriminel andel på over 90 % af søgemaskinemarkedet er der ikke tale om et monopol i diktaturlande. Jeg har fulgt branding-husenes analytikere, og min opfattelse er, at markedet kun er i den indledende fase. Annoncørernes omkostninger falder, og indtjeningen forbedres. Den store risiko er antitrust-spørgsmål, men det er en del af tilladelsen til at trykke penge.

Som ponyer er YouTube, Waymo og Cloud. Alphabet er kun lige begyndt at kannibalisere ordentligt, og jeg tror, at aktieantallet vil falde betydeligt.

15 Synes om

Mit forhold til Fortum startede omkring 2010, og jeg har længe været tilfreds med det rolige og pragmatiske forhold, men på det seneste er stemningen blevet decideret giftig. Det føles, som om jeg slet ikke kender min gamle partner længere. På grund af vores fælles “skattebørn” er vi stadig nominelt sammen, men jeg bruger mere og mere tid på Tinder.

15 Synes om

Min porteføljes diamant er Shell fra Amsterdam-børsen. Jeg købte den, så vidt jeg husker, i slutningen af 2020 til en pris af €10 og lidt til. Nu er prisen €25 og nogle tiere af cents mere. Der er også akkumuleret rigtig pæne udbytter, og det føles som om, de regner ned ret ofte :smiley: Takket være Shell (og diamant #2 Betsson) er min portefølje pænt grøn.

9 Synes om

eQ havde rigtig godt fået Eka til at tale. Jeg har selv været med siden ni euro, altså i omkring tre år. Aktiet eller firmaet er tæt på det mest kvalitative, der findes på den finske børs, og af en eller anden uforklarlig grund skaber det ingen form for snak her på denne tråd (heller). I forbindelse med kvartalsrapporten kommer der altid et par personer forbi for at beundre endnu et rekordresultat, og derefter er der tavshed i månedsvis. Ja, det er en usexy branche, men det er vel kun en fordel, når man søger gode afkast. Hertil kommer en rigelig udbytteuddeling og sandsynlige fremtidige virksomhedsarrangementer, som får mig til at blive om bord med stor vægt.

eQ - Min yndlingsaktie.

19 Synes om

S&P500 index ETF selvfølgelig.

I medgang og modgang, indtil døden os skiller

20 Synes om

Plug Power. Et kvalitetsselskab i en meget hurtigt voksende og vigtig sektor.

Andy er sådan en gammel, hyggelig fyr, men en pokkers god forretningsmand. Han vælger for eksempel samarbejdspartnere meget omhyggeligt og har sagt det direkte. Det er meget sjældent, at negative ting om virksomheden kommer frem. Bortset fra selvfølgelig på kvartalsregnskabstidspunkter :rofl: Men det er, hvad investering i vækstvirksomheder er.

20 Synes om

Handelsbanken var jeg bekendt med på forhånd på grund af Mika Hyttinens bøger og Anders Oldenburgs blog. I starten af efteråret 2020 læste jeg en nyhed om, at banken agter at skære kraftigt ned på filialnetværket i Sverige. Denne nyhed, som i udgangspunktet er positiv for aktionærerne, fik mig til at undersøge aktiens daværende værdiansættelse. Jeg købte aktien i to rater inden vækstspurten for værdiaktier, der startede i begyndelsen af november. Ved aktien tiltrækker den historiske track record, Sveriges mere diversificerede og stærkere økonomi sammenlignet med Finland samt bankernes fundamentale rolle i opretholdelsen af det økonomiske system. Med hensyn til aktien er det væsentligt at sammenligne afkastforventningen med risikoen. Dette betyder, at jeg ikke let vil udskifte denne aktie, der har været længst på den svenske børs, med en ny hest, men på grund af den antagede lave risiko kan jeg anvende en velovervejet gearing.

7 Synes om

Nogle gange føler jeg, at ingenting :rofl:, men hvis jeg tømte tasken og efterlod en der, så ville det være plug power :ok_hand:

6 Synes om

For mig er det Fiskars. En af de første direkte aktieinvesteringer i kølvandet på corona. Produkterne er konkrete, af høj kvalitet og ofte smukke. Både produkterne og aktien giver en varm og behagelig følelse. Et lignende alternativ kunne være Harvia, men Fiskars, som en mere stille mulighed, vinder mine sympatier.

Fiskars udbetaler også udbytte regelmæssigt.

15 Synes om

Min favorit er Nokian Renkaat. Årsagen er, at det var en af mine første aktier og på et tidspunkt min klart største position. Jeg købte den sommeren 2006 på en computer i Santahamina militærcafeteriet for omkring 11 euro per styk. Aktierne er stadig i porteføljen, og med bagklogskab er det nemt at konstatere, at det ville have været en god idé at sælge den omkring 40 euro. :slight_smile:

16 Synes om