eQ Oyj har absolut altid været min yndlingsaktie på Helsinki-børsen, selvom den utroligt tragisk aldrig er kommet ind i porteføljen.
Jeg endte med at vælge virksomheden som min aktiemægler i 2000’erne, da dens brugerflade var forud for sin tid og klart den bedste i Finland. Desværre endte de på et tidspunkt med at blive ejet af islandske plyndrere.
Islændingenes roderier kunne selvfølgelig ikke holde til økonomiens realiteter i længden, så i en af de største uretfærdigheder i Finlands børshistorie endte eQ Pankki med at blive solgt til Nordnet med sine finske kunder (inklusive undertegnede).
Heldigvis kunne islændingenes vanvittige gearede spil ikke helt ødelægge virksomheden, selvom den mest interessante del blev solgt, og kapitalforvaltningsforretningen blev fusioneret tilbage på børsen via Amanda Capital.
Jeg købte selvfølgelig ikke virksomheden, fordi de ikke længere havde mægleraktiviteter, og aktieinvestering var ekstremt hadet på det tidspunkt, og det ville alligevel føles vanvittigt at eje en kapitalforvalter, hvis/når euroområdet falder fra hinanden. Kursen var under to euro.
Engang i 2013 begyndte det at blive klart, at euroområdet ville overleve, men aktier og investering var stadig meget bandlyst blandt befolkningen, og kursen var allerede steget et godt stykke over to euro, så det var klogere at vente på et fald for at komme med med en god sikkerhedsmargen.
I 2015 var aktiekursen allerede steget til over fem euro, hvilket allerede blev betragtet som en fortjent stigning, da det begyndte at stå klart for markedet, at eQ er en af Finlands bedste kapitalforvaltningsselskaber. Men hvem ville være så vanvittig at købe dette til fem euro?!?
I 2017 begyndte der at vise sig alvorlige trusler i den globale økonomi med Donald Trumps tiltrædelse som præsident og Feds meget skræmmende renteforhøjelser. Renteforhøjelser følges altid af et stort kollaps, så nu ville det være et særligt dårligt tidspunkt at købe en eQ-aktie til otte euro efter dumme penge!
I 2019 var jeg ved at miste forstanden, for at købe en cyklisk aktie efter en lang opgang kan umuligt være andet end en investeringsfejl, og måtte børsen ikke snart kollapse? Ikke sandt? Boblen og den uendelige kvantitative lempelse måtte vel engang slutte, hvilket ville tvinge cykliske kapitalforvaltere som den tolv euro store boble-eQ ned til købspriserne igen, når aktiekurserne korrigerer voldsomt mod det historiske Shiller P/E-tal!
I marts 2020 faldt eQ-aktien tilbage til elleve euro. En latterligt dyr pris for en cyklisk kapitalforvalter, samtidig med at pandemien ødelægger verdensøkonomien.
I 2021 brød eQ’s aktie for første gang tredive euro. TREDIVE EURO! Næsten tredoblet fra coronabunden, og markedsværdien oversteg for første gang en milliard euro. Jeg bad til, at denne aktie engang ville falde tilbage til tyve euro, så jeg kunne komme med på vognen i denne en af Finlands bedste aktier, som tydeligvis vil vinde den finske kapitalforvaltningssektor og give vanvittige afkast til sine ejere år efter år.
I 2022 vendte eQ’s kurs tilbage til omkring tyve euro. Jeg købte dog ikke aktien, for snart kommer en stor recession, og centralbankerne vil begynde at hæve renterne og suge penge ud af markederne, så hvorfor i alverden købe et cyklisk kapitalforvaltningsselskab i et sådant marked? Jeg vil indtil videre vente på den næste økonomiske harmagedon, og når andre investorer får, hvad de fortjener, afhængigt af om de har brugt gearing eller ej, så lover jeg at fylde porteføljen med eQ-godbidder, så meget som der kan være