LeadDesk som investeringsobjekt

Frans og Antti har udarbejdet en ny selskabsrapport om LeadDesk efter Q1. :slight_smile:

Vi gentager vores Akkumuler-anbefaling, men sænker vores kursmål til 4,70 euro (tidl. 6,80 €) drevet af lavere estimater og svækkede vækstudsigter. LeadDesks Q1’26 landede under vores forventninger for både omsætning og lønsomhed, men bag den svagere end forventede lønsomhed lå engangsposter. Vi tror på, at LeadDesk formår at tilpasse sig AI-æraen rimeligt, da CCaaS-platformen forbliver et naturligt lag for AI-agenter, og selskabet udvikler aktivt sit eget AI-tilbud (f.eks. Voicebot). Vi ser det nuværende værdiansættelsesniveau (EV/EBIT 2026e–27e 11,6x–8,7x) i forhold til indtjeningstendensen og lønsomhedspotentialet som fortsat attraktivt. I den nuværende modvind på børsen for software- og small-cap-selskaber ser vi dog ikke tilstrækkelige positive drivere på kort sigt til at indtage et stærkere synspunkt, trods den lave pris.

Citeret fra rapporten:

En lav pris er ikke i sig selv nok til en købsmulighed

LeadDesks investeringscase er blevet mere sort-hvid end tidligere: enten lykkes det selskabet at tilpasse sig AI-æraen, og det nuværende kursniveau viser sig at være en fremragende købsmulighed, eller også forfalder forretningen gradvist, og det nuværende tidspunkt er en dårlig købsmulighed. Absolut set ser værdiansættelsen billig ud, hvis vores forventede indtjeningsvækst fortsætter, men på grund af svag ARR-udvikling og usikkerhed relateret til AI-disruption, mener vi ikke, at det nuværende tidspunkt er en oplagt købsmulighed.

2 Synes om