Det är också bra att skriva ner misslyckade fall och förluster i tråden om investeringsmisstag jag har gjort ![]()
Visst kommer det att göra det! Om inte farbrorns tillkännagivande om en stor förändring i den andra tråden ändrar hela spelplanen… Det gjordes förstås den 1 april, precis som annulleringen av den ![]()
Masse, FA, garant och patentinnehavare av investeringarnas underhållningsdel
Här är jag nog inte enig. Jag förstår att det i TA-liknande trading (som du, Johannes, utövar) är bäst att bara följa situationen med kall logik, men i långsiktiga investeringar är det ganska bra att ha med “magkänsla” – vid sidan av logiken. Och vad är magkänsla om inte intuition och känslor.
Utöver direkt ägande av aktier kan aktier ägas via förvaltarregistrerade konton. Detta förstår jag, men vad är direktregistrerade ägare? Till exempel, i Remedy som jag följer är 24.38 % förvaltarregistrerade och 0.05 % direktregistrerade.
Japp, här håller jag med dig @Elina_A, syftade snarare på att man inte får blanda in några känslor av hat eller kärlek. Intuition skulle jag kanske till och med lägga i en lite annan kategori än de tidigare nämnda
Och min kommentar gällde främst TA-typ av trading, intuition behövs verkligen om man söker långsiktiga investeringar ![]()
Känslolöshet vid investeringar betyder väl inte att man inte ska göra någon kvalitativ “analys” av sitt investeringsobjekt alls. När man läser investeringslitteratur verkar man alltid återkomma till hur rädsla och girighet styr investeringsbeslut, så med tanke på detta borde kanske fler investerare vara kallt analytiska.
Inte alls, naturligtvis. Där har du helt rätt.
Men inte heller betyder känslor att förnuftet är borta.
Förnuft och känslor, i den ordningen när man investerar, så blir det bra.
Och i svåra situationer, när man blir rädd, och kanske annars också, är ordningen förmodligen förnuft-känslor-förnuft. Men några bra tillfällen skulle jag ha missat helt om jag bara hade motiverat saken för mig själv genom nummeranalys och kall logik. Siffrorna tittar ju bakåt och det vore ändå bra att kunna se framåt.
{“content”:“Jag försökte lägga en köporder från First North-listan men får meddelandet "gränsvärde fel". Det verkar som att en köp-/säljorder inte kan läggas en cent från ett befintligt bud, annars kommer ett felmeddelande. Varför finns detta hinder och är detta verkligt, det vill säga får andra också samma meddelande?”,“target_locale”:“sv”}
Vissa aktier går i större steg. Försök avrunda uppåt eller nedåt, så borde det fungera.
Masse, nästan allvetande
Så är det nog bara och så har det alltid varit, men det känns ändå konstigt att man inte får erbjuda det man vill.
I ett kontrollsamhälle får man ofta inte det man vill:![]()
Masse, FA, fortfarande släkt med allvetarna
Fråga…
Har ni erfarenhet av bull/bear-certifikat? Måste man lägga order när börsen är öppen? Jag tänkte fråga rakt ut och visar därmed min okunskap. Jag tänkte prova och överväger att ta ställning till Metso på rapportdagen… Jag har annars då och då velat ta ställning till en kursrörelse under en dag eller två.
Möjligen vet @DayTraderXL, @Pika-Sissi och @Johannes_Sippola mer om detta, men vem som helst som har erfarenhet får gärna förtydliga för mig!
Börsen måste vara öppen som vanligt, beroende på var certifikaten är noterade. När det gäller Bull- och Bear-certifikat är det viktigt att komma ihåg att om det är en sågande rörelse under flera dagar kommer certifikatet att gå med förlust även om den underliggande tillgången är tillbaka på sitt ursprungliga värde, vilket innebär att man lätt förlorar pengar om man håller certifikatet i flera dagar.
Jag överväger att lägga en order idag och sälja i morgon. Metso verkar dela ut utdelning i morgon, men det har tydligen ingen betydelse…?
Man bör noga titta på vad certifikatet “tar hänsyn till” just i samband med utdelningen, själv är jag lite fundersam över att du bara skulle kunna köpa t.ex. ett bear-certifikat med hävstång och ta “enkla vinster” från utdelningsdippen utan att behöva tänka på själva utdelningarnas existens
På något sätt skulle jag tro att det måste beaktas i certifikatets pris, jag är inte säker på hur detta konkret fungerar, hoppas du förstår vad jag menar ![]()
Japp, den utdelningen är redan medräknad i certifikatets pris. Har du själv tittat närmare på de här hävstångsprodukterna?
Jag kan bara de allra grundläggande sakerna, eftersom jag själv inte använder sådana certifikat/hävstänger överhuvudtaget. Jag vet till exempel via Nordnet att vissa större traders kan använda någon form av 15X hävstång och så vidare. Hoppas att mitt svar var till någon hjälp i alla fall ![]()
Jag ska göra detsamma för Nokia och tittade på detta som en repetition. Det var något tal om utdelningen, men jag kommer inte ihåg exakt vad.
På Nordnet är det ingen courtage för deras egna produkter när man spekulerar för över hundra euro.
Kväll! En fråga som slog mig: Finns den DCF-mall (ursäkta om termen är fel, jag menar helt enkelt den DCF-basen i Excel som används) som Inderes använder i sina analyser någonstans? Jag skulle gärna vilja, om möjligt, leka lite med DCF-modellen, men på ett förnuftigt sätt. @Verneri_Pulkkinen @Yu_Gong
Hej, tyvärr inte: det är analytikernas eget verktyg. ![]()