Börsen och misstag?

Några grundläggande frågor jag funderar över

I denna och följande fråga utgår vi från att börshandeln sker.
– Vad händer om man lägger en aktieköpsorder hos mäklaren, som man inte har tillräckligt med pengar för att betala direkt? Vad händer om man inte har det även efter ett par arbetsdagar?

– Vad händer om man säljer en aktie som man inte har tillräckligt av, eller inte ens efter ett par dagar?

– Finns det något hinder för decimalkommafel, det vill säga att aktiepriset av misstag blir *10, för många nollor i antalet, etc.?

– Nordnet har en transaktionsgräns på 10 stycken inom samma köp vid aktiehandel, varefter en ny förmedlingsavgift tillkommer. Är detta detsamma hos alla mäklare?

– Finns det någon möjlighet att öva? För mig var det på något sätt svårt att förstå när jag köpte med stop-loss-limit – jag är fortfarande osäker på om jag drog rätt slutsats (det vill säga att aktiepriset går under limitpriset, en köporder utlöses till ett självbestämt pris, som kan vara ännu lägre än limitpriset). Jag har inte ens försökt att sätta mig in i derivat ännu :slight_smile:

Annat

– Nyligen såldes bitcoin till reapris på grund av ett fel på handelsplatsen, vilket ledde till att konton för de som gynnades av situationen frystes och hot om rättsliga åtgärder om pengarna inte återlämnades. Har sådana situationer varit vanliga?

Det finns såklart redan en sådan frågetråd för dessa här:

1 gillning