Ja, hur stor betydelse har egentligen äldre stödnivåer i ett bolag som Embracer, där det kan ske betydande utspädning relativt ofta?
Vad säger de visare? Enklaste shortläget någonsin? Euro Stoxx 50 och Dax har också en liknande kurva.
RSI är översåld och vänder, MACD vänder. Crossover i båda också.
Finns det någon färsk syn på Golar? Baserat på fundamenta har jag svårt att förstå den fortsatta kursnedgången, men rent tekniskt är den förståelig. Visst kan det vara så att min syn är felaktig… en vändning verkar inte vara i sikte rent tekniskt? En ordernyhet eller någon annan positiv signal skulle förstås ändra situationen snabbt.
Att det dalar nedåt är relativt. Om man tittar på månadsdiagrammet (monthly chart) så ser det ganska starkt ut.
Veckovis konsolidering (weekly consolidation) pågår och har bildat en EQ.
Daily är såklart svag och veckostödet (weekly support) 22.81 bör inte brytas. Jag skulle vänta på ett trendskifte i 1H (1H trend change) som bekräftar en daily higher low. Om det är så att du väntar på att öka positionen. Jag har själv följt situationen ur det här perspektivet.
Är bilden i fråga bullish eller bearish, och varför? Utgångspunkten är att intresset ligger på lång sikt.
Jag skulle vilja be TA-wizards som @DayTraderXL att bidra med lite kunskap och/eller åsikter, tack.
Det rör sig alltså om Ehang och månadsljus (monthly candles). Volymen har varit riktigt hög under några dagar, men… hur ser helhetsbilden ut?
Monthly är riktigt bearish, en nedgång på cirka 70 % från toppen och i praktiken en dubbeltopp. Men det här är anledningen till varför man alltid måste bryta ner detta i kortare tidsramar (timeframes), för att se vad som har hänt under den månaden.
Daily visar ju att vi gjorde ett trendskifte (upp), men vi föll tillbaka till support. Om stödnivån håller och nästa dag blir en uppgångsdag, kan vi förvänta oss en konsolidering, vilket är helt naturligt efter en så enorm uppgångspuls. Uppgången skedde under två dagar, så orsaken är förmodligen till stor del en short squeeze, vilket innebär att man bör vara väldigt försiktig med att öka innehavet framöver.
Bears kan bara hämta andan och gå till attack igen.
Daily indikerar att en botten har hittats, men efter en så här lång nedgång kan man naturligtvis inte säga något säkert. Daily ser dock ganska positiv ut enligt mig.
Hur ser Tesla ut i de mer erfarnas ögon? Gårdagens utveckling såg riktigt usel ut och vi stängde nära dagslägsta på 150,23 . Vecko-MA200 163,82 och Månads-MA50 155,19 $
Dessutom ritade Lepikkö upp en sådan fibo i tradersclub, som vi redan har brutit igenom ganska tydligt.
RSI 4h 22,7; 1d 28,6; 1v 32,1
Kan vi få en studs i de här trakterna, eller var ser ni att nästa stödnivå ligger?
Har du @anon34312866 någon syn på saken?
Oktober 2020, däromkring 140 ±5 USD. Drog till med det rätt mycket på magkänsla, men det är där jag köper om jag köper.
Den där ena Tesla-longen sålde jag redan med en liten förlust när den började dala.
Borde man inte fråga @anon34312866?
Intressant situation. Jag funderar på om jag ska ta en entry vid 200-dagars glidande medelvärde, men den där HS-formationen skrämmer mig lite. Är det en tydlig HS enligt proffsen? Visst, om man sätter en snäv stopp. Tidigare har dock veken på ljuset halkat under, även om det i slutändan ändå har varit någon form av stödnivå.
Vissa säger att HS måste vara på toppen och IHS i botten för att det ska betyda något. Andra säger att de kan dyka upp mitt i en trend också. Själv tillhör jag den första gruppen, men även om den där HS-formationen skulle vara giltig där, så borde den tolkas som en fortsättningsformation, det vill säga att den nedåtgående trenden borde fortsätta enligt den. Om däremot min ståndpunkt är korrekt, rör det sig inte om en signifikant HS-formation och därmed kan man inte trejda baserat på den. Så i vilket fall som helst är det en osäker entry-punkt baserat på den.
Det finns visserligen en liten stödnivå där tillsammans med ett glidande medelvärde, så det har säkert funnits sämre köplägen genom tiderna.
Tack. Ja, jag funderade på ett köpläge baserat på det glidande medelvärdet på 200. Började sedan fundera på den där HS-formationen, men det är bra att veta lite mer om den också nu.
@Mifalt flyttar du frågan hit?
Jag ser inte riktigt något annat gällande PLUG än en weekly falling wedge. Den kan erbjuda en studs om den nedre kanten punkteras, men punkteringen blir då bara ett kort break. På weekly-nivå tyder det ofta på att bears har spelat sina marker och bulls har en möjlighet till uppgång.
MA200 fungerar dåligt för ett tillväxtbolag som detta, som har stigit under de senaste åren – precis som för så många andra. PLUG är en falling knife tillsammans med så många andra aktier i growth-sektorn.
Sprid ut köpen över tid och/eller vänta på en daily trend change. Kurserna från 2020 är till stor del föråldrade eftersom bolaget har förändrats så mycket sedan dess. Jag söker i alla fall inte längre något stöd från dem. Detta lite snabbt.
@DayTraderXL, kan du ge din syn på Jinkosolar? De senaste två åren har rört sig med stora svängningar upp/ner och nu i mina ögon skulle det kunna vara ett köpläge igen.
Månatlig/veckovis uppåttrend, daglig nedåttrend. Bra utgångspunkt för köp, så länge daily hittar en HL och skapar en 1H-uppåttrend. Nu har vi dock sjunkit nära weekly support, så vi är på gränsen ur det perspektivet. Ett objekt jag följer regelbundet, inte i lång position ännu, men har väntat länge på ett köptillfälle.
Skulle inte stressa före en tydlig trendvändning på 1H/4H/1D. Kina-fenomenet är en belastning, annars branschens tekniska ledare IMO. Kina har ledarskap inom ädelmetaller obs! = stor fördel.
Vad anser forumets experter om Betsson? Närmar sig 87 SEK, som vid flera tillfällen fungerat som motståndsnivå. Relativ styrka utmärkt under 2022 jämfört med resten av marknaden. Kursen har intressant nog hamnat mellan 50SMA och 87 SEK.
Man skulle kunna se en C&H formas där, även om vi inte befinner oss på toppen av en ATH-uppgång.
Den nuvarande prisnivån är ett starkt motstånd, monthly har stångats mot den fyra månader i rad och i bakgrunden finns den tidigare nivån på 89,30. Aktien har varit lite av en “vartannat år”-resenär – 2019 ner, 2020 upp, 2021 ner och nu 2022 upp. Är det dags för en nedgång?
Vid en jämförelse av den relativa styrkan mot den breda marknaden ger det inte fullt berättigande. Vilka är objektets peers, så att jag kan titta på det ur det perspektivet?
Den närmaste jämförelsen är Kindred Group, som under 2022 var i princip oförändrad (flat). En liknande rusning på +30 % från oktober fram till idag som för Betsson.
För nordiska gamblinginvesterare är Evolution ett annat konkret jämförelseobjekt. År 2022 -21 %. Har Evolution betydligt mer motvind än de andra?
Slutet av året gick sämre
Samma sak med denna
När det gäller förra året har Betsson varit starkt. Det skulle förstås vara intressant att jämföra med hela marknaden.
Men ur ett TA-perspektiv borde man härnäst kunna bryta det där motståndsområdet på 86-89. Efter det finns det gott om utrymme för uppgång, ett ganska intressant fall.
Hur ser EVO ut i TA-gurernas ögon?
Finns det fog för att sticka iväg, eller söker vi fart igen kring tusenlappen?