Frågor och svar om företag X:s situation ur TA:s perspektiv

Hur ser ni TA-experter på läget för Plug Power? Den har försökt ta sig över 30-nivån tre gånger men alltid fallit tillbaka. Ska vi hämta fart betydligt lägre ner nu, och i så fall, var kan det finnas stöd?:

4 gillningar

Hur ser panelen på Wulff Group Plc:s situation ur ett TA-perspektiv? Jag har inte använt TA särskilt mycket, men i mina ögon ser det ut som en riktigt bra long. I mina ögon finns det tre köpsignaler:

1. kamp mellan tjurar och björnar i det senaste ljuset
  2. MA 200-touch
  3. RSI är på 8-års lägsta

Jag har redan köpt lite och planerat att använda EMA 20 för att stänga traden.

4 gillningar

(PLUG) Det här ser främst ut som ett blankningsobjekt, weekly support 24,94. Efter det finns det inte mycket annat i närheten förutom det psykologiska 20. Under det finns sedan ett stort gap på daily-nivå.
Ur en bulls perspektiv borde en vändning uppåt ske snabbt, SL under 25.

8 gillningar

(WUF1V) Falling knife, nästa veckostöd 2,46. I dessa lägen spelar RSI ingen roll längre och om weekly MA200 bryts kan det inte ses som positivt på något sätt. Daily trend change skulle behövas, själv skulle jag vänta i lugn och ro. 2,50 närmar sig snabbt i den här takten och där får man göra en re-evaluate.

9 gillningar

Evolution Gaming 1-årsavkastning -43 %.

Börjar botten närma sig så sakteliga nu. Kring 750 sek-trakten borde det börja vara ganska tryggt att köpa. Bolagets fundamenta har bara stärkts. Kom även ihåg att mängden hasardspelande bara ökar under en recession/lågkonjunktur.

Min gissning: idag hamnar vi under 800 sek

9 gillningar

Om ~800 SEK inte håller så kan nästa magnet hittas först vid ~600-650 SEK :magnet: Innan dess syns inte särskilt många stödnivåer.

1 gillning

Om jag minns rätt ligger vecko-MA 200 i Evolution någonstans runt 730.

2 gillningar

En aktiekurs på 600 SEK skulle motsvara ett börsvärde på 11,8 miljarder euro. När vinsten i år blir närmare en miljard låter det inte alls som ett dåligt börsvärde för ett bolag vars vinst växer med 40 % i år och vars underliggande marknad växer med 15–20 % per år.

Edit: av denna anledning tror jag att man hittar fundamentalt stöd betydligt tidigare.

8 gillningar

Jag har märkt att prissättningen på börsen kan vara irrationell under långa perioder.

Och ibland visar det sig i slutändan att prissättningen trots allt var helt rationell :slight_smile:

2 gillningar

@BluFFeR Jag försöker ge väldigt få specifika tips gällande trading, eftersom jag känner att det kan styra andra i samma riktning och jag vill inte ta ansvar för andras förluster. Jag funderade länge på om jag skulle posta det aktuella meddelandet i Tesla-tråden, men bestämde mig för att göra ett undantag då situationen är så intressant ur ett TA-perspektiv.

Hanteringen av mina egna trades påverkas av så många saker att jag inte sätter någon exakt stop loss-gräns i förväg om jag bara har använt en del av den potentiella maxvolymen i traden. Det kan mycket väl hända att jag inte ens ökar utan säljer av snabbt, särskilt i en situation där kursen sakta sipprar nedåt hela tiden. Det bästa läget i kraftigt översålda objekt är när kursen kollapsar snabbt under hög volym. Då är det bra att försöka öka rejält så nära den där “flushen” som möjligt. Om köpet lyckas sätter jag en stop loss för hela traden under den nivån. Om nedgången fortsätter följer jag utvecklingen utan ytterligare risk och väntar på ett bättre ingångsläge igen.

Å andra sidan, om det till exempel skulle komma ett större hopp vid öppningen i premarket, säljer jag ofta hälften där. Det ger möjlighet att öka igen när den ordinarie marknaden har öppnat. Påfyllningen väntar inte nödvändigtvis på en ny botten utan till exempel en hourly higher low.

9 gillningar

Traden lever fortfarande, vid break-even, endast 1/4 av den ursprungliga positionen är kvar. Har sålt vid små studsar och köpt lägre, men har faktiskt minskat innehavet. Väntar främst på en daily oversold-studs, där tanken är att öka. Markerade det gråa området som tydde på ackumulering, men det skedde en breakdown igår (sålde av och köpte tillbaka lite grann igår innan stängning). Charten visar endast ordinarie handelstider (regular hours).

• edit: stängde traden igår, i praktiken break-even. Onödigt att ta risk inför dagens inflationsnyheter IMO, eftersom kursen inte verkade reagera särskilt positivt under de senaste dagarna.
10 gillningar

Meta ser ganska lockande ut i månadsvyn. Översåld och har studsat en hel del från nivån vid coronabottnarna. Dags- och veckovyn ser förstås inte lika lockande ut.

4 gillningar

TA ger inte så mycket annat stöd än att om vi stiger ett par dagar till, så är en HL och trend change (up) möjlig.

4 gillningar

I Evo har dagliga HH och HL nu skapats. Samtidigt har den på kort sikt överpresterat mot Nasdaq 100, som Evo har en stark korrelation med.

E: Mer insikter från en annan tråd:

6 gillningar

Hur ser Plug ut ur ett TA-perspektiv? På dagsnivå ligger vi åtminstone under alla glidande medelvärden och RSI är också på den översålda sidan. Skulle vi kunna börja hitta stöd i det här området på veckonivå, och även på dagsnivå börja hitta åtminstone en tillfällig botten?

9 gillningar

Ser svagt ut. Nästa stödnivå på dagsnivå 14,83 och på veckonivå runt 12,69. Tappade även 200-dagars glidande medelvärde på veckonivå

9 gillningar

Skulle Microsoft ta en studs härifrån. Veckograf faktiskt, och träff på 200 glidande och 61,8 fibonacci.

5 gillningar

MSFT: 211.94 är nästa veckosupport.

7 gillningar

Hur ser Harvia ut just nu ur ett TA-perspektiv?

2 gillningar

Några tankar om Mind Technology? Den dalar ganska rejält, var kan det finnas en stödnivå på gång?