Det här sista stödet på nollan kanske inte direkt tillhör TA:s (teknisk analys) läror, men det är ändå en sådan grundläggande nivå som det är ganska svårt att gå under… aktieägarna kan liksom inte gå minus, utan noll är den slutgiltiga bottenplattan ![]()
@Jorma_Peras, hur ser Embracer ut på färgpennan?
För mitt öga ser trenden svag ut och vi skulle åtminstone testa 64-65 nivån.
Det här är ett ganska nollinlägg, men när man blir frågad måste man svara att det ser likadant ut i mina ögon. Jag hoppas att det nu kommer ett ordentligt stöd vid cirka 63 och en dubbel/trippelbotten. Nästa fibo (Fibonacci retracement) ligger förmodligen runt 52 SEK, men det vore ganska vilt om kursen skulle sjunka så långt. Det finns dock ingen divergens synlig i RSI (Relative Strength Index), så vi får se. Enligt det är vi inte ens på den översålda sidan. Jag håller dock med Embracer Investor om att Saints Row inte spelar så stor roll i det stora hela – åtminstone inte så mycket.
Vad säger experterna? Har oljan fått ett genombrott nu? Det var en fallande kil, lägre lägsta i RSI och nu bröt vi igenom kilen.
Kanske en liknande vändning som den tyska tioåringen längre ner?
@DayTraderXL På vilken nivå har Kamux gap som eventuellt kommer att fyllas?
Om du syftar på gapen vid coronabottnarna på 5,16 €, så finns det ett litet gap på dagsnivå mellan 5,56–5,58.
Edit: @DayTraderXL har förstås rätt, så när jag kollade på det igen i TV så finns det inget gap vid 30.3.2020 trots allt, även om Yahoos “advanced chart” visade det. Man bör alltid lita på TV ![]()
Jag såg inga öppna daily gaps – de tidigare har redan täppts till. Nästa weekly support 5.14 – om vi föll dit direkt härifrån, skulle weekly RSI börja bli rejält oversold, vilket säkert lär ge studsar.
Skulle någon kunna berätta hur Orthex ser ut ur ett tekniskt analysperspektiv? Insynspersoner har köpt på sistone, men kursen sjunker ändå.
Inga absoluta sanningar erbjuds, men jag har haft den under bevakning sedan jag deltog i emissionen och köpte full position under den första börsdagen. Den uppåtgående trenden bröts redan förra året, men i januari tog nedgången fart på riktigt. Under mars och april tog man en paus, vilket i mina ögon började se ut som en pennant (vimpel), som är ett fortsättningsmönster (dvs. tyder på att den pågående rörelsen fortsätter). Baserat på det borde priset sjunka till jämna fyra euro. Värt att notera är att det inte nödvändigtvis är den slutgiltiga bottnen, utan kursen kan sjunka djupare eller stanna tidigare, men baserat på detta enda mönster skulle det fortfarande finnas en nedsida på ca 15 %. Vimpeln syns väldigt tydligt i veckovyn, i min egen bild är det dagsnivå.
Återigen behövs proffsens syn på saken, denna gång gällande Nel Asa. Inom vätgas har Plug varit överraskande stark på sistone, men Nel har i sin tur sjunkit stadigt sedan början av augusti…
Kanske ett sökande efter botten, men det kräver antingen en granskning av en kortare tidsram eller fler veckor för att bekräftas.
MA 200 borde ge stöd, såvida inget märkvärdigt dyker upp i nyhetsflödet.
Porch Group, Prch. Finns det en omvänd h&s i den där 1-månadsperioden och kan någon säga något ur ett TA-perspektiv om någon nivå som ger motstånd, t.ex. 3 dollar?
Det här börjar likna undervisning, men vanligtvis fastställs målet (target) i H&S-formationer så här:
- Rita en nacklinje (neckline) mellan ”armhålorna” och förläng den en bit in i framtiden (så att kursgrafen kan passera genom den senare).
- Mät avståndet mellan mönstrets djupaste (eller normalt sett högsta) punkt och nacklinjen.
- Det avståndet är ungefär den rörelse som kursen gör med start från den kandelaber som bryter igenom nacklinjen.
I Porsches fall ser det ut, rent visuellt och grovt uppskattat, som att en exit från traden skulle ligga vid cirka 3,5 €.
Hej,
Skulle någon som förstår sig på TA kunna kommentera First Solar, hur det ser ut rent TA-mässigt? Den har gjort ett ganska rejält skutt uppåt på sistone och jag funderar främst på om det kan vara hållbart.
Svårt att säga något med säkerhet, men om jag skulle försöka trejda den, skulle min gissning vara:
Den tar nog snart ett bakslag och försöker fylla det gap som uppstod kring $100, lyckas inte med det (entry här) och gör sedan en till kraftig rörelse uppåt (där man säljer). Någon flagga eller pennant syns inte där just nu, men man kan hålla ett öga på om de formas. Jag skulle dock hålla scenariot med en lite större pullback och retest som mer sannolikt på grund av den stora rörelsen och gapet.
Ps. Sådana här plötsliga och kraftiga rörelser är enligt min mening ofta de svåraste att tolka. Köpte till exempel Embracer i början av sommaren när jag tänkte att nu blev det ett breakout efter att den gått igenom flera motståndsnivåer. Det gick åt skogen och jag köpte till slut på toppen, alltså ett skolexempel på FOMO, men sådant händer den som är aktiv.
I en nedgångsmarknad är det typiskt att breakouts inte fungerar och att de är fällor.
Själv sneglar jag i alla fall på en short från 140-nivån, där en dubbeltopp redan har bildats. Det lockar att börja redan lite innan. Om man jämför med TAN så går den ganska tydligt emot branschens övriga aktörer i genomsnitt. Säkert bär Vita husets (WH) stödpaket upp den som FOMO, men tekniskt sett ser det ut som ett bra framtida short-objekt.
Om den stiger över 140 med hög volym blir det stop out och re-evaluate – ingen idé att bli överkörd av tåget. Att stödnivån Daily ema12 sviker är ett annat sätt att planera en short. Detta ur en traders perspektiv, inte en investerares.
- edit: ibland lönar det sig att se det inverterat – vid vilket läge skulle du gå lång?