Frågor och svar om företag X:s situation ur TA:s perspektiv

Hur ser Hexatronic ut ur ett tekniskt perspektiv? Efter den positiva vinstvarningen i juli sköt kursen iväg ordentligt uppåt igen och Redeyes Base Case på 90 SEK är bara ett minne blott. Kursen var uppe och nosade på ATH-nivåerna igen i fredags, men inledde därefter en svag nedgång. Jag funderar därför på ett köp för ett mer långsiktigt innehav i portföljen.

1 gillning

Det har inte vänt än i de där graferna dina. Efter pullbäcken från den här allra senaste uppgången kan man ju börja hysa hopp om att den håller sig högre vid nästa ryck.

3 gillningar

Redan riktigt högt i dagsgrafen och veckografen har redan spårat ur helt.

Påbörjade redan en korrigering i det kortare (1h) genom att göra en dubbeltopp och bryta den stigande trendkanalen. Det lilla stöd som finns är egentligen precis nu, så du kan hålla koll på området kring 112–113 och om det håller, ger det på mycket kort sikt en fingervisning om hur den fallande trendlinjen bryts. Om den inte tar sig igenom korrigeringen genom att harva sidleds, så finns det utrymme ner till hundra, vilket i veckografen vore en helt normal korrigering för en hälsosam fortsättning. Rapport verkar komma nästa vecka, så då ritas nivåerna om när marknaden reagerar.

3 gillningar

Jaa, linjen för bullish-caset föll bort från den förra.

2 gillningar

Resultatet presenteras den 11 augusti, det vill säga på torsdag.

Ja, resultatet kommer övermorgon, men den 12.7 presenterades redan Q2-siffrorna i förväg eftersom de var så starka. Det syns tydligt i graferna. Visst kan det komma annan information som påverkar kursen.

Jaha, ja. Jag vet inget om företaget förutom namnet (TA-kedjan, ser du :joy:) och att datumet för rapporten föreslogs av tradingview längst ner, så bra förtydliganden :+1: Bra om det inte kommer för många överraskningar.

2 gillningar

Hur ser Plug ut ur ett tekniskt perspektiv? Rapporten är avklarad utan stora överraskningar. Ska vi börja skapa en ny HL härifrån eller kan det där gapet rentav fyllas?
Ping @DayTraderXL, du verkar åtminstone följa Plug

6 gillningar

Jag hann tidigare kommentera i någon tråd att weekly ger utrymme för uppgång. Nästa motstånd 32.05. PLUG lär nog också följa den allmänna marknadsutvecklingen och förr eller senare bildas en weekly LH och vi går in i en konsolideringsfas.

14 gillningar

Finns det någon syn på Evolution AB:s aktiekurs? Den har börjat stiga fint, men var kan den stöta på en vägg?

1 gillning

Det ser ut som att RSI har nått +60 på 4H som tidigare, och efter det har den historiskt gått ner, men är det annorlunda nu när momentumet går uppåt tillsammans med sentimentet?

1 gillning

@Jorski

Monthly har bildat en rundad topp som det nu finns en möjlighet att bryta ut ifrån. Jag markerade det närmaste motståndsområdet med grått. Monthly RSI ger utrymme för uppgång, men nu har vi stött på det övre BB-bandet. Det är ganska typiskt att om det bryts, så bildas en upper wick och bandets uttänjning drar tillbaka kursen lägre.

Här är weekly. Där framgår en möjlig Cup & Handle, där koppen är ganska idealisk om man inte gör en breakout direkt. Detta skulle innebära en liten konsolidering, att en bull flag bildas vid nivån 24.50 i bästa fall. Därefter en fortsättning på uppgången.

Daily är översåld, men det är inte alltid ett hinder. Det är ändå bra att notera och skulle passa väl in i det föregående mönstret. Vi kommer definitivt inte stiga särskilt mycket längre utan en korrigering, men timingen på den går naturligtvis inte att veta säkert. Hourly trend change (bear) är alltid en bra signal på att toppen av uppgången är nådd.

5 gillningar

Vid vilken punkt kan man konstatera gällande EVO att vi håller på att ta oss ur den långvariga rörelsen fram och tillbaka?
När jag själv börjar rita linjer här, verkar de dyka upp på nästan varje nivå :sweat_smile:

8 gillningar

Evo har snarare varit i en nedåttrend än i en konsolidering. Detta stöds av att volymerna och volatiliteten har hållit sig ganska höga hela tiden, medan de i en konsolidering vanligtvis sjunker före ett utbrott (break). Därför är det kanske svårt att få stöd från några enskilda nivåer.

Viktiga motståndsnivåer på ovansidan är ca 1037, 1090, 1128… Dessa skulle behöva slås igenom. En vändning i den långsiktiga trenden vore också en bra indikation (t.ex. en högre lägsta (higher low), särskilt över 50 DMA eller en stängning (close) över 200 DMA), speciellt om det sker under högre volym.

Nu ser vi kanske den första ljusglimten i att den positiva trenden på kort sikt håller i sig lite längre för första gången, men situationen är fortfarande bräcklig eftersom vi fortfarande befinner oss i en längre nedåttrend.

$BETZ ETF har också börjat stiga bra. Kanske inte den bästa jämförelsen men åtminstone något. Nasdaq är också ett viktigt index för Evo.

Edit:

Fortsätter lite om jämförelseobjekten…

Jag följer själv också den relativa prestationen (performance) och dess momentum en del. EVO har stigit mindre från botten jämfört med Nasse (Nasdaq) och BETZ, trots att det är en aktie med högre beta (brukar röra sig med hävstång), vilket alltså inte är bra.

6 gillningar

Nybörjaranalys. Oljans stödnivå på 95 höll i juli. 87,5 håller kanske i augusti. Stödet vid 80, som troligen är septembernivån, kommer från 2014. Skulle det finnas ett läge för en short där om 87,5 förloras, ända ner till 80. Jag vet dock inte vad man skulle använda för att shorta oljan.

2 gillningar

Gjorde inte ett BHG 35.20 breakout – försökte, men saknade drivkraften från en större volymökning. Om man tittar tillbaka har området mellan 32 och 35 länge varit ett viktigt intervall. Nu har nedgången förmodligen också utlöst många stoppar (antingen manuella vinstgränsförsäljningar eller automatiska), och priset faller snabbt. Jag rekommenderar inte att hasta in i något nu förrän en 1H trendändring (bull) sker.
– Redigering: Jag korrigerade ett stavfel, 32-25->32-35

4 gillningar

Nu när Hyzon faller rejält. Kan någon med premiumkolla var den bredare supportnivån ligger för tillfället?

1 gillning

Inget stöd längre. Den gör all-time lows.

6 gillningar

Det finns alltid den Sista Stödnivån.

0

Men innan det brukar kassans kontanter erbjuda något slags stöd, dvs. marknadsvärdet sjunker sällan mycket under kassan, om det inte finns misstanke om att dessa pengar effektivt förbränns utan att skapa något mervärde.

4 gillningar

Snälla rita supportnivån på diagrammet så att vi alla lär oss något nytt om teknisk analys

2 gillningar