Det ser ut som att RSI har nått +60 på 4H som tidigare, och efter det har den historiskt gått ner, men är det annorlunda nu när momentumet går uppåt tillsammans med sentimentet?
Monthly har bildat en rundad topp som det nu finns en möjlighet att bryta ut ifrån. Jag markerade det närmaste motståndsområdet med grått. Monthly RSI ger utrymme för uppgång, men nu har vi stött på det övre BB-bandet. Det är ganska typiskt att om det bryts, så bildas en upper wick och bandets uttänjning drar tillbaka kursen lägre.
Här är weekly. Där framgår en möjlig Cup & Handle, där koppen är ganska idealisk om man inte gör en breakout direkt. Detta skulle innebära en liten konsolidering, att en bull flag bildas vid nivån 24.50 i bästa fall. Därefter en fortsättning på uppgången.
Daily är översåld, men det är inte alltid ett hinder. Det är ändå bra att notera och skulle passa väl in i det föregående mönstret. Vi kommer definitivt inte stiga särskilt mycket längre utan en korrigering, men timingen på den går naturligtvis inte att veta säkert. Hourly trend change (bear) är alltid en bra signal på att toppen av uppgången är nådd.
Vid vilken punkt kan man konstatera gällande EVO att vi håller på att ta oss ur den långvariga rörelsen fram och tillbaka?
När jag själv börjar rita linjer här, verkar de dyka upp på nästan varje nivå ![]()
Evo har snarare varit i en nedåttrend än i en konsolidering. Detta stöds av att volymerna och volatiliteten har hållit sig ganska höga hela tiden, medan de i en konsolidering vanligtvis sjunker före ett utbrott (break). Därför är det kanske svårt att få stöd från några enskilda nivåer.
Viktiga motståndsnivåer på ovansidan är ca 1037, 1090, 1128… Dessa skulle behöva slås igenom. En vändning i den långsiktiga trenden vore också en bra indikation (t.ex. en högre lägsta (higher low), särskilt över 50 DMA eller en stängning (close) över 200 DMA), speciellt om det sker under högre volym.
Nu ser vi kanske den första ljusglimten i att den positiva trenden på kort sikt håller i sig lite längre för första gången, men situationen är fortfarande bräcklig eftersom vi fortfarande befinner oss i en längre nedåttrend.
$BETZ ETF har också börjat stiga bra. Kanske inte den bästa jämförelsen men åtminstone något. Nasdaq är också ett viktigt index för Evo.
Edit:
Fortsätter lite om jämförelseobjekten…
Jag följer själv också den relativa prestationen (performance) och dess momentum en del. EVO har stigit mindre från botten jämfört med Nasse (Nasdaq) och BETZ, trots att det är en aktie med högre beta (brukar röra sig med hävstång), vilket alltså inte är bra.
Nybörjaranalys. Oljans stödnivå på 95 höll i juli. 87,5 håller kanske i augusti. Stödet vid 80, som troligen är septembernivån, kommer från 2014. Skulle det finnas ett läge för en short där om 87,5 förloras, ända ner till 80. Jag vet dock inte vad man skulle använda för att shorta oljan.
Gjorde inte ett BHG 35.20 breakout – försökte, men saknade drivkraften från en större volymökning. Om man tittar tillbaka har området mellan 32 och 35 länge varit ett viktigt intervall. Nu har nedgången förmodligen också utlöst många stoppar (antingen manuella vinstgränsförsäljningar eller automatiska), och priset faller snabbt. Jag rekommenderar inte att hasta in i något nu förrän en 1H trendändring (bull) sker.
– Redigering: Jag korrigerade ett stavfel, 32-25->32-35
Nu när Hyzon faller rejält. Kan någon med premiumkolla var den bredare supportnivån ligger för tillfället?
Inget stöd längre. Den gör all-time lows.
Det finns alltid den Sista Stödnivån.
0
Men innan det brukar kassans kontanter erbjuda något slags stöd, dvs. marknadsvärdet sjunker sällan mycket under kassan, om det inte finns misstanke om att dessa pengar effektivt förbränns utan att skapa något mervärde.
Snälla rita supportnivån på diagrammet så att vi alla lär oss något nytt om teknisk analys
Det här sista stödet på nollan kanske inte direkt tillhör TA:s (teknisk analys) läror, men det är ändå en sådan grundläggande nivå som det är ganska svårt att gå under… aktieägarna kan liksom inte gå minus, utan noll är den slutgiltiga bottenplattan ![]()
@Jorma_Peras, hur ser Embracer ut på färgpennan?
För mitt öga ser trenden svag ut och vi skulle åtminstone testa 64-65 nivån.
Det här är ett ganska nollinlägg, men när man blir frågad måste man svara att det ser likadant ut i mina ögon. Jag hoppas att det nu kommer ett ordentligt stöd vid cirka 63 och en dubbel/trippelbotten. Nästa fibo (Fibonacci retracement) ligger förmodligen runt 52 SEK, men det vore ganska vilt om kursen skulle sjunka så långt. Det finns dock ingen divergens synlig i RSI (Relative Strength Index), så vi får se. Enligt det är vi inte ens på den översålda sidan. Jag håller dock med Embracer Investor om att Saints Row inte spelar så stor roll i det stora hela – åtminstone inte så mycket.
Vad säger experterna? Har oljan fått ett genombrott nu? Det var en fallande kil, lägre lägsta i RSI och nu bröt vi igenom kilen.
Kanske en liknande vändning som den tyska tioåringen längre ner?
@DayTraderXL På vilken nivå har Kamux gap som eventuellt kommer att fyllas?
Om du syftar på gapen vid coronabottnarna på 5,16 €, så finns det ett litet gap på dagsnivå mellan 5,56–5,58.
Edit: @DayTraderXL har förstås rätt, så när jag kollade på det igen i TV så finns det inget gap vid 30.3.2020 trots allt, även om Yahoos “advanced chart” visade det. Man bör alltid lita på TV ![]()
Jag såg inga öppna daily gaps – de tidigare har redan täppts till. Nästa weekly support 5.14 – om vi föll dit direkt härifrån, skulle weekly RSI börja bli rejält oversold, vilket säkert lär ge studsar.
Skulle någon kunna berätta hur Orthex ser ut ur ett tekniskt analysperspektiv? Insynspersoner har köpt på sistone, men kursen sjunker ändå.
Inga absoluta sanningar erbjuds, men jag har haft den under bevakning sedan jag deltog i emissionen och köpte full position under den första börsdagen. Den uppåtgående trenden bröts redan förra året, men i januari tog nedgången fart på riktigt. Under mars och april tog man en paus, vilket i mina ögon började se ut som en pennant (vimpel), som är ett fortsättningsmönster (dvs. tyder på att den pågående rörelsen fortsätter). Baserat på det borde priset sjunka till jämna fyra euro. Värt att notera är att det inte nödvändigtvis är den slutgiltiga bottnen, utan kursen kan sjunka djupare eller stanna tidigare, men baserat på detta enda mönster skulle det fortfarande finnas en nedsida på ca 15 %. Vimpeln syns väldigt tydligt i veckovyn, i min egen bild är det dagsnivå.