Frågor och svar om företag X:s situation ur TA:s perspektiv

Det har redan diskuterats om Embracer ovan, men får jag fråga om Weekly MA200 (64,9) kan ge någon form av stöd eller om detta överhuvudtaget är en indikator värd att följa? På samma sätt verkar Weekly MA50 snart penetrera MA100 (runt 93), har detta någon betydelse (death-cross)?

Kurvorna kommer från grundläggande Yahoo så jag vet inte hur giltiga de är, men nedan finns en skärmdump som referens.

Det har varit en hel del diskussion om Embracer här den senaste tiden, så jag vågar länka hit också. Förra veckan startade jag en YouTube-kanal där jag gör teknisk analys av olika företag. Nu under granskning: Embracer Group. Om klippet behagar er, gilla, följ och dela!

18 gillningar

När man tittar på graferna, till exempel med veckoljus, ser man att vi är lägre än någonsin tidigare i historien, och under alla glidande medelvärden. Därför är det svårt att definiera några tekniska stödnivåer. Man kan naturligtvis rita en sådan vit linje där, men frågan är om den är särskilt relevant som stödnivå.

Även med dagsljus är vi under alla glidande medelvärden, det vill säga i en tydlig nedåttrend. Lägre lägsta och lägre högsta följer varandra.

2 gillningar

Jag är fortfarande med, jag tankade till och med lite på 43 SEK-nivåerna.

Som @Spaddu redan svarade, tekniskt är det svårt att hitta några stödnivåer när vi har fallit rakt igenom alla tidigare bottennivåer, de absoluta bottennivåerna hittas sedan någon gång när säljarna tar slut.

Den 12 maj ska Q1-resultatet offentliggöras, då vi förhoppningsvis får klarhet i hur affärsverksamheten i Ryssland ser ut nu/framöver, för närvarande har marknaden i praktiken redan skrivit ner alla Rysslands- eller Kazakstan-relaterade verksamheter till noll.

Ett litet positivt tekniskt tecken skulle kunna vara att säljtrycket (volymen) har minskat dag för dag, och även om kursen också har sjunkit har RSI redan vänt uppåt, dvs. en så kallad bullish divergence som möjligtvis indikerar att bottennivåerna är nära.

3 gillningar

Tas flash-kraschen alls med i beräkningen när man tittar på teknisk analys? Nu ritade ju många företags aktiekurser en mycket snygg candlestick på flera tidsramar. Till exempel, i min portfölj ritade Kesko en fin, långsvansad candlestick, vars svans vidrörde EMA50-kurvan på månadsbasis och EMA200-kurvan på veckobasis. Såvitt jag förstår skulle detta i en normal situation vara en riktigt snygg candlestick.

3 gillningar

Kan någon hjälpa en nybörjare att tolka Bank Of Nova Scotia?

Skulle botten från september ge stöd vid 76,7x?
Eller om den stänger över 79,7, skulle det vara en botten? RSI är trots allt 26.
Vad bör man hålla ett öga på nu?

Jag undrar, ser detta ut som ett tekniskt misslyckat försök att swinga från en mer erfaren persons synvinkel? Som en konträr till den där “sälj”-aviseringen (jag tyckte att de i genomsnitt har gått riktigt dåligt i det där, så jag bestämde mig för att prova att kontra dem någon gång) tog jag en liten position från 8,22-nivåerna, föreställandes mig att jag skulle sälja med en fin vinst runt 9,50 inom mindre än en vecka :grin:

Kan ett mer erfaret öga se omedelbart om det är bättre att klippa förlusterna, eller finns det fortfarande en chans att det går upp?

Jag själv är en fullständig amatör när det gäller trading, och min investeringsplan bygger mer på tro och hopp än på en stark syn baserad på teknisk analys :roll_eyes: :smiling_face_with_tear:

edit: Jaha, den ritar röda ljus igen så fort jag ställde frågan. :sweat_smile:

2 gillningar

För första gången på länge har jag följt marknaderna närmare idag, främst på grund av gårdagens KPI-nyhet.
Vad menar du med säljmeddelandet?

• redigera: @Parta-Gretzky Ok, använd inte sådana skript. De hjälper inte på riktigt. Vad jag såg var det en typisk snabb uppgång för ett läkemedelsföretag (nyheter?), men veckografen är en ful vändning.

Dagsgrafen är enligt mig bullish så länge ema12 (röd) fungerar som stödnivå. Helst skulle den förstås inte bryta gårdagens HL på 7.44

Om man skulle vilja göra en affär därifrån, skulle jag försöka med den 5-minuters trendförändringen (8.44 breakout). Stopp på 8.
4 gillningar

Jag provade som ett test att ladda ner något skript eller vad det nu är, och det verkar som att det visar mig meddelanden om någons köp och försäljningar (eller rekommenderar automatiken lösningar för mig?). Dessa har ofta enligt mig gått precis tvärtemot vad de borde, så nu med obegränsat självförtroende började jag testa lite.

Edit. Tack så mycket för insikten. Man får värdefull lärdom av dessa
E2: Och det där “cad” där är bara ett rent tankefel, då jag har kollat så mycket på kanadensiska uranaktier de senaste dagarna att allt för mig nu är “cad”.

4 gillningar

Skulle man kunna få lite tankar härifrån om när man ska köpa aktier? Främst när en viss aktie/sektor har blivit tillräckligt nedslagen så erbjuder det på månadsbasis möjligheter till otroliga vinster, om man köper på botten. Till exempel oljebolag och rederier har varit sådana, men det är inte värt att hoppa på det tåget längre. Syftet är alltså att kombinera fundamental, makro- och teknisk analys. När det gäller teknisk analys är målet förmodligen att hitta en “handlingsbar botten” (tradeable bottom).

I mina ögon skulle en handlingsbar botten för vitvarubutiken BHG vara vid stödnivån på cirka 31 SEK. När det gäller Harvia, är det däremot förmodligen bäst att vänta? Bilder nedan.

Man borde nog gräva fram MACD och RSI från någonstans för att bli klokare, men jag förstår inte mycket av dem.

1 gillning

Jag rekommenderar att läsa TA-tråden (teknisk analys) eller TA-fråga/svar-forumet - ämnet har behandlats otaliga gånger där.
När det gäller bolag som har sjunkit länge är det alltid värt att hitta en väsentlig riktningsförändring som erbjuder en bra köpplats. Vanligtvis är bottnen ännu inte för låg och å andra sidan kan man få en bra stödpunkt nära stopparen.
BHG HL (lower low) 30.10, LH 38.78, HL 32, LH 35.20. Nu när HL 32 inte höll, gjordes ingen daglig trendförändring, men det är möjligt att björnarna inte får priset att falla lägre (no follow through). Om vi nu nästa gång får ett utbrott vid 35.20, så erbjuder det en god möjlighet. Stoploss antingen under 32 (tight) eller under 30.10 (lite lösare).
Detta är det enklaste för en nybörjare att lära sig, och andra hjälpmedel som RSI, MACD etc. kan man sedan studera senare för att se om de är till hjälp i någon situation. Divergens fungerar till exempel ibland och ibland inte.

15 gillningar

@Avokado Kan du samtidigt berätta om företagets historia – några år på börsen. En stor och lång uppgång, men en liknande nedgång. Vi är nära en all-time-low, så i dessa fall måste man vara extra försiktig. Endast en veckovis trendförändring (bull) bekräftar att en vändning är på gång. Jag orkar inte börja forska om företaget, så berätta du kortfattat när du känner till det. Jag kan också dra nytta av det samtidigt.

4 gillningar

Först kopierar vi @Timo_Huhtamakis inlägg från företagstråden

”Kort sagt är det en serieackumulator av nätbutiker och nordisk marknadsledare, med en ganska stor mängd nätbutiker i sin portfölj inom två huvudsegment: 1) DIY/home improvement (i praktiken järnhandel) och 2) hemprodukter (hushållsartiklar, möbler och hobbyutrustning).

köpte i Finland Netrauta, Talotarvike, Kodin1 och Taloon.com

Viktiga händelser nyligen: 1) marknaden gillade Q2-resultatet och vi fick en raketökning (och en short squeeze?) upp till cirka 38 sek. 2) Den ökningen åts snabbt upp utan några nyheter. 3) Tidigare under våren i april genomfördes en riktad emission till institutionella investerare som övertecknades till priset 60 sek och 1 miljard SEK samlades in. Baserat på detta skulle man tro att grunderna är i ordning. Institutionella investerare undersöker förmodligen innan de investerar sina pengar. Den stora uppgången och nedgången kan skyllas på corona, jämför Harvia, Shopify osv. Makro är för närvarande mörkare än mörkt för e-handel med hemartiklar, men PS 0,34 och PB 0,76 är underbara siffror. EV/EBIT är svagare, cirka 7. Butiken har naturligtvis skulder, så stigande räntor är inte bra.

7 gillningar

Igår fick PLUG en bra hammer-stapel på dagsnivå, i bilden syns årsgrafen och faktiskt med 1D-staplar. RSI är ganska högt. Kan man tolka det som att det bär av uppåt eller nedåt?

Fundamenta har drivit kursen uppåt på sistone, nästa vecka kommer kvartalsrapporten, Bidens energipaket + spekulationer om en möjlig MS-deal.

Från sommarens botten har vi redan stigit ca 100 % och å andra sidan ligger vi ca 50 % från årets toppar.

Kursen ligger ovanför SMA20/50/100-nivåerna.

4 gillningar

En hammer bör uppstå i botten av en svacka. Nu när den är på toppen verkar det snarare vara en hanging man. Det behövs ytterligare bekräftelse innan riktningen klarnar, men RSI på dagsnivå är ganska hög, även om den inte är överköpt ännu.

På dagsstaplarna ser den ut att just nu testa det röda motståndet, som den precis stängde över igår.

På timgrafen syns det att den i pre-market har fallit tillbaka under motståndet. Det vore kritiskt att komma över den nivån helst direkt vid öppning, annars väntar ett möjligt sökande efter en HL (på dagsnivå).

5 gillningar

Jag överväger att sälja Enphase Energy. Idag blev det en ny ATH igen och kursen har stigit kraftigt på sistone. Försäljningstidpunkten vore alltså den bästa möjliga hittills. Är det dock för tidigt att sälja ur ett tekniskt perspektiv?

Tack @DayTraderXL

1 gillning

Den är fortfarande i en 1H uppåtgående trend. Jag skulle inte sälja den innan den gör ett genombrott (break). Stödnivå 289.10, om den inte bryter ut från nuvarande LH (lower high) på 305.88. Sätt en stopp under den och höj den om den lyckas fortsätta stiga.

3 gillningar

Zooma ut - daglig RSI är verkligen översåld, men den veckovisa ger utrymme för hur långt som helst.
Vad är ditt mål för affären? Om du har investerat på lång sikt, börjar fundamenta just nu att skapa möjligheter för tillväxt, som du själv nämnde.

8 gillningar

Sitter fast på lång sikt med den här lappen kh något i stil med 7-8 dollar.

Jag sökte bekräftelse på min egen syn på framtiden, har även nu köpt Bull-instrument som köptes vid vårens botten, och dessa skulle kunna lättas vid en lämplig tidpunkt,

Sibanye Stillwater SBSW (ADR), huvudaktie SSW.

Jag har den i ett par portföljer och sålde en del för 19 dollar i våras (tack för den tidens insikt när jag frågade om riktning).

Fundamentalt sett kan jag varken bedöma eller förstå gruvindustrins nuvarande situation och värdering, eller snarare bristen på den.

Första grafen 5Y/1W

Andra 1Y/1W

Tredje 1Y/1D

Alla inkluderar RSI och SMA:er
Huvudfrågan är om nedgången nu är bakom oss, eller om den nuvarande trenden kommer att fortsätta.