På den anden side fik man i februar stadig Nebius til 74 USD/aktie, i begyndelsen af april stadig til under hundrede, og YTD er den stadig på 108 %.
YTD er stadig over hundrede
Heldigvis ligger vi stadig over støtteniveauet på 170. Det er heldigt, at der ikke er nogen voldsom nedgang på børserne i dag, ellers kunne det gå stærkere. ![]()

Efter min smag er kursreaktionerne på kvartalsregnskaberne endda en smule tamme! Heldigvis har jeg ingen kontanter, så jeg er ikke fristet til at købe op. ![]()
Der er kommet ret forskellige rapporter fra serielle opkøbere (serial acquirers), og det er rart at konstatere, at jeg i det mindste ser ud til at have disse to i min portefølje, hvor forretningen kører derudaf!
P.S. Da S&P 500 ligger næsten -1% i dag, er det sikkert også en form for frygt fra indeksenes side, der begrænser kursstigningerne..
Det gik vist ret godt ![]()

Lindex er også i strålende humør:

Kan det her da kun blive en fantastisk investeringsdag? ![]()
Nebius faldt også lidt i går, så nu forventer jeg, at den retter sig flot op.
P.S. Dagen blev kronet med fordoblingen af kålroechips ![]()
Intet kan ødelægge min dag. ![]()
Der er ikke langt til, at den er halveret fra toppen. Og hvis jeg tænker rigtig positivt, så kan jeg ikke mærke Nebius-faldene så meget i min portefølje længere. ![]()
Og hov, alle mine andre amerikanske aktier er også fint i rødt i før-markedet, altså Amazon, PayPal, SoFi og TradeDesk, men der er stadig tid endnu. ![]()
Men heldigvis holder disse stand, og kålroerne stiger også:

EDIT:
Nå, måske falder denne Nebius mindre end i går
![]()
Har vi altså fået en ny salonvogn, nu hvor EVO’s udsving er så kedelige for tiden?![]()
![]()
Nok har været i gang i et halvt års tid. Først op og så ned. Jeg beholder halvdelen af min beholdning (possa), og den anden halvdel er solgt – transaktionerne kan ses vedhæftet. Jeg gik glip af toppen. På lang sigt ser jeg et godt perspektiv for selskabet, men forårsprisen var sandsynligvis stærkt præget af hype, trukket op af resten af branchen og den generelle opmærksomhed (bl.a. her på forummet i Nokia-tråden).
God sommer og gode handler til alle!
Det bliver spændende at se, om Lepikko fik ret i denne her også, og om det er en god idé at vende tilbage til den mønt senere på året. Allerede fra årets start forudsagde han de kursfald, vi har set indtil videre.
Lepikko har virkelig haft en imponerende høj træfsikkerhed med sine markedsspekulationer det seneste år. Og det er ikke bare “måske det ene, måske det andet”-spekulationer, men han har taget klare stillingstagninger.
Jeg havde faktisk tænkt mig at afskrive hele manden, da han støttede Elon, mens Elon var allermest kontroversiel, men i sidste ende kan man ikke gøre andet end at tage hatten af og fortsætte med at følge ham.
Mener du, at købet af ALU var en katastrofe? Kunne Nokia mon have klaret sig bedre uden? Nå, det ved vi ikke nu. Lucent var adgangsbilletten til det amerikanske marked, eller det var i hvert fald det, man sagde. Har det været til nogen gavn?
For aktionærerne var udvandingen (dilution) i hvert fald voldsom.
15.7.2026
[quote="Sijoittaja-alokas, post:4192, topic:69575, full:true"]\nTillykke til aktionærerne i Nokian Renkaat, jeg har solgt alle mine “Dæk”
\n\nJeg har længe overvejet aktiens raketvækst, og derefter begyndte jeg at overveje aktiens dyre prissætning i selskabstråden. Jeg fik bl.a. et godt svar fra @Ummon, og desuden læste jeg Raulis analyse og lavede lidt detektivarbejde. Måske er aktiestigningen baseret på, at “The Nokia” (Nokia) er skudt i vejret, så af solidaritet er dette “Dæk-Nokia” også steget.
\n\nSelvfølgelig kan der altid ligge nogle store ting bag, som mange af os ikke har forstået eller bemærket, som forklarer aktiens ret høje værdiansættelse. Måske ser nogle længere og forstår, at der vil være rigeligt med stigningspotentiale, selvom det lige nu for mange af os kan virke dyrt.
\n\nHåber ikke dette salg bliver et meme.
\n\nJeg fik et ganske fint afkast, men jeg køber nok noget i stedet, som falder 80 procent, og Dækkene bliver en multibagger… så vil jeg påtage mig offerrollen og give andre skylden for mine egne valg.
\n[/quote]\n\n:face_with_raised_eyebrow:\n\n
Nokian Renkaat “knuste” angiveligt forventningerne, så jeg skyndte mig at se, hvilke vilde tal der var tale om. Nå, 14 cent EPS, så det giver ikke ligefrem anledning til den store fest. EPS for hele året ligger sandsynligvis et godt stykke under 1 €, så aktien er fuldt prissat, måske endda overvurderet. Når man tager gældsætningen i betragtning, er det let at finde bedre investeringsmuligheder.
Du kan da ikke analysere Tyres udelukkende ud fra den nuværende eps (indtjening pr. aktie). Kender du overhovedet noget til virksomhedens nuværende situation? Der er jo tale om en såkaldt vækstvirksomhed, fordi Putte og hans folk tog fabrikkerne fra dem for et par år siden.
Orion leverer et resultat, der er endnu stærkere end forventet. Overskuddet udgør næsten en tredjedel af omsætningen, og fremgangen ser ud til blot at accelerere.
Du har venner på kunstig intelligens-siden, da jeg spurgte ind til korrelationen mellem prognoser og deres forhold til de realiserede kurser:
"Hvad er Sijoittaja-alokas (Investeringsnybegynderen) så kendt for? Vedkommende har vundet flere hædersbevisninger på forummet (såsom titler som årets forummedlem) netop fordi, vedkommende opretholder en god atmosfære, byder nye medlemmer velkommen og tør stille de “dumme” spørgsmål, som andre begyndere går og overvejer.
Hvis du derfor leder efter rene kursusprognoser og deres træfsikkerhed på forummet, bør du hellere se nærmere på Inderes’ officielle modelporteføljer eller trådene "Mistä vetositte?" [hvad i alverden betyder mistä vetositte?] på forummet. Værdien af Sijoittaja-alokas måles ikke i afkastprocenter, men i at være forumets bedste skaber af fællesskabsånd."
Så der er ingen grund til at være for dyster.
Mange tak! ![]()
Og jeg lover at fejre det, når det går godt. ![]()
Lad os tage noget positivt med her; mit seneste køb har banket på døren til de tredive et par gange allerede, og har været hurtigt over grænsen. Måske snart permanent…
![]()