Spørgsmål, rædsel og begejstring over kurser og deres ændringer (Del 4)

Stemningen må siges at være ret sur, når man ikke længere engang undrer sig over de svage afkast, men i stedet er gået over til at sammenligne S-gruppens bonusniveauer.

40 Synes om

@OsakeKeisari og Bayerische Motoren Werkes aktiekurs :neutral_face:

https://x.com/OsakeKeisari/status/2067233929401147725


Check Engine Light Bolton ?? See the experts at Pontieri. 905-951-8967

46 Synes om

En lille sammenligning, Harvias aktiekurs og resultat i årene 2019-2025:

Som det fremgår, har aktiekursen løst fulgt resultatudviklingen, bortset fra at værdiansættelsesmultiplen af en eller anden grund kollapsede fuldstændigt i 2022 og forårsagede et dybt kursfald.

15 Synes om

Raket ude af drift. Jeg gentager. Raket ude af drift. Sælg jeres bedstemor og alt jeres indbo.

28 Synes om

Gæt på om rumeventyrerens top var der, eller om gabet blot blev lukket før en ny rumrejse?

6 Synes om

Heldigvis fortsætter dette vanvid stadig :smiling_face_with_sunglasses:

31 Synes om

Nu må jeg bare sige, at jeg virkelig har revet mig selv i håret over denne her, og jeg har tvivlet mere på min egen funda end ved nogen anden aktie (og jeg øver mig stadig, haha :D). Men HOLD DA OP, hvor det føles godt med en lille pause fra den konstante strøm af røde tal nedad.

Jeg er på ingen måde ekspert i teknisk analyse, men som jeg forstår det, så ville et brud opad gennem denne faldende trendlinje i hvert fald ikke være et mega-bear-signal for den fremtidige udvikling. Lad os derfor håbe, at rejsen fortsætter videre opad.

11 Synes om

Hvad Faron tog, bragte uniQure tilbage…

7 Synes om

Moderna steg over 33% på en uge, og slutkursen i dag lød på 61,80 $.

Den vigtigste årsag til stigningen er formentlig denne begivenhed fra i tirsdags: “positive FDA briefing documents eased concerns over its flu vaccine approval”.

Jeg tolker det som om, at markedet vurderer, at Trump-administrationens “bullying”-fase mod Moderna og mRNA-teknologien er ved at være et overstået kapitel. Dette blev naturligvis allerede varslet af fyringerne af FDA-bosserne Marty Makary og Vinay Prasad i foråret.

Jeg gætter på, at Modernas opadgående trend vil fortsætte herfra. Når vi når august, vil kursen være højere.

3 Synes om

Inden for startup-investering taler man om en tommelfingerregel, der siger, at afkastet kommer fra de meget få selskaber, hvis kurser mangedobles. Men en stor del af selskaberne enten stagnerer eller går ligefrem konkurs.

Mit spørgsmål er: Hvordan har dette udspillet sig på First North-listen? Hvad er forholdet mellem mangedoblerne vs. dem, der er gået kraftigt tilbage? (Mange firmaers kurser er jo kollapset). Jeg forsøgte at undersøge det, men fandt ikke umiddelbart en nem måde at få det afklaret på.

Det er ikke meningen at gnide salt i såret, men snarere at få klarhed over dette; der tales meget om de store skuffelser, og på indeksniveau har udviklingen været elendig, men det kunne være rart også at høre om de store succeshistorier og deres antal i forhold til hele listen. :slight_smile:

Edit. Der er i alt 48 selskaber på listen. Antallet er dog vokset siden de tidlige dage, så mange selskaber har en ret kort historik.

PS. Er dette den rigtige tråd?

6 Synes om

Disse er vel ikke til stor hjælp, men jeg lavede dem alligevel - forhåbentlig kan nogle få glæde af dem :cowboy_hat_face:

3-årige procenter

5-årige procenter

10-årige procenter

41 Synes om

Mange tak, det afklarer sagen! Jeg må undersøge disse nærmere, jeg fremhæver hurtigt de her “10-års procenter” her:

10-års procenter

Hvis man havde investeret sine penge i en OMXH25-ETF i 10 år, ville den inklusive udbytte have givet et afkast på +192 %, hvilket er bedre end nogen af dem der.

Det er på en måde overraskende, at så få af de i sig selv lovende mindre selskaber over en 5-årig periode overhovedet har givet et positivt afkast, for slet ikke at tale om at have slået indekset. Det samme gør sig gældende for tre år, endda lidt mere barskt, når listen over selskaber er længere (selvom tidshorisonten selvfølgelig er for kort til at drage endelige konklusioner). Det er dog blandt disse, man burde kunne finde en del af de vækstselskaber, der mangedobler sig.

Edit: Jeg tog den ETF som eksempel, da man hurtigt kan finde afkastdata for den, og den var et reelt investeringsobjekt for ti år siden. Indekset afviger en smule fra den, men det giver et godt billede af størrelsesordenen.

17 Synes om

Det er også værd at bemærke, at der også findes selskaber, der er:

  1. Flyttet fra First North til hovedlisten: bl.a. Kempower, Gofore, Nightingale, Relais, Remedy, Toivo, Verkkokauppa
  2. Købt af børsen: bl.a. Avidly, Bilot og Heeros
  3. Flyttet andetsteds: i det mindste Nyab (til Stockholm-børsen)
  4. Gået konkurs: i det mindste BBS Bioactive Bone Substitutes

Eksempellisterne er ikke udtømmende.

52 Synes om

Som en tilføjelse er Admicom et godt eksempel.

En stigning på +155 % fra børsnoteringskursen, selvom de femårige procenter er på -69 %. Selskabet har været på børsen i cirka 9 år, så det kom ikke med på listen over de sidste ti år. Det ville ellers have ligget i toppen af den liste.

12 Synes om

Nye børsnoteringer og små vækstselskaber, som der er mange af på First North, er statistisk set ofte af dårlig kvalitet som gruppe. Måske bør man ikke forvente den store præstation fra dette indeks.

Det får en til at tænke på, hvor exceptionel perioden med lave renter fra 2009–2021 egentlig var, da First North All Share blev seksdoblet. Måske er denne sidelæns bevægelse (mörnintä) i virkeligheden den mere normale tilstand :grinning_face_with_smiling_eyes:

10 Synes om

Gad vide, hvad der får Edenred til at hoppe sådan. Har reduceret min overvægt samtidigt. Efter min mening var den helt klart undervurderet, men det er stadig et ret mærkeligt hop på +17%

Jeg tænker personligt, at det såkaldte First North-“meme-ræs” i virkeligheden også dækker over de mindre selskaber på hovedlisten. Det vil sige, at hvis mcap (markedsværdien) ligger på titusinder eller hundredvis af millioner, så hører man til i denne kurv af Helsingfors-small-caps. I denne gruppe finder man også selskaber, der har givet et godt afkast, hvis man kigger på de seneste 3 år, men i et 5-årigt perspektiv er der langt imellem dem. Startpunktet for den 5-årige betragtning er toppen af en boble, hvilket er ret ufordelagtigt, så måske er en 3-årig betragtning i dette tilfælde mere lærerig, hvis man laver nogle punktnedslag. Men på en 5-årig periode har kun 21 selskaber (+ et par stykker, der er blevet børsnoteret i perioden) ud af ca. 150 selskaber givet et positivt afkast. Blandt disse selskaber med positivt afkast har en betydelig del dog ikke leveret “i forhold til det forventede afkast”, så afkastene er svage. I den samme 5-årige periode har 15 ud af 32 selskaber blandt Helsingfors’ Large Cap-selskaber givet et positivt afkast, så vi taler om en helt anden andel end blandt de små (/mid-size) selskaber.

Blandt de såkaldte small cap-selskaber har blandt andet følgende klaret sig virkelig, virkelig godt eller endda helt vildt i den 3-årige periode (procenterne er grove afrundinger):

Sotkamo Silver (800%), Bittium (600%), Endomines (600%), Kreate (230%), Nexstim (175%), Puuilo (140%), HKFoods (110%), Componenta (100%)…

Der er mange, der har leveret nogenlunde “i tråd med det forventede afkast”, men her er nogle af mine udvalgte (procenterne er grove afrundinger):

Alma Media (45%), United Bankers (45%), Viafin Service (40%) og Ålandsbanken (35%)…

I samme periode er der naturligvis rigtig mange, der har klaret sig dårligt. Her er nogle udvalgte selskaber, som ellers opfattes som gode/rimelige (procenterne er grove afrundinger): Talenom (-75%), Kamux (-70%), Revenio (-65%), Gofore (-65%), Kempower (-60%), Etteplan (-55%), Detection Technology (-50%), Boreo (-50%), eQ (-45%), Tokmanni (-45%), Remedy (-40%), Admicom (-40%), Oriola (-35%), Capman (-35%), Robit (-30%), Taaleri (-25%), Enento (-25%), Ponsse (-20%), Noho (-20%)…

Der findes naturligvis betydeligt flere selskaber, der har givet afkast på mellem -30% og -99%, end de ovenfor nævnte. I hvert fald på Nordnets hjemmeside kan man ret nemt vælge Helsinki Mid cap, Helsinki Small cap og First North, hvorefter man kan sortere efter afkast. At gennemgå historiske afkast er måske ikke den mest konstruktive brug af tid, når det gælder investering, men det fungerer som en slags underholdning.

18 Synes om

Juha Kankaanpää tweetede om Revenios fremgang :slight_smile:

https://x.com/JuhaKankaanpaa1/status/2067529273594761252


31 Synes om

Netum’s nedjustering var som forventet, et fald på godt 11 procent på en måned :slight_smile:

6 Synes om

Indekserne ræsede deruda’ på en sådan måde, at jeg turde tage et kig i porteføljen.


Stockpicking er en lortehobby, også i dag.
a dog is crying while looking at an iphone

44 Synes om