Endnu en ny ATH:
DET ER DER, FALDET ER STOPPET!

MSTR (Bitcoin) 1-minutters chart. Automatisk køb (trade) fra support cirka 2 sekunder før Trumps besked. Jeg gik også long i mange andre aktier kun få minutter før beskeden. Nogle gange har man lov at være heldig.
Dette S&P 500 heatmap giver en forsmag på, hvor pengene strømmede hen, så snart vi (endnu en gang) fik positive nyheder og Trumps 180-graders kovending relateret til krigen. AI-tradet er som sædvanlig stærkt, flyselskaberne vil sandsynligvis drage fordel, industrien vendte til solid fremgang osv. Mange virksomheders udsigter forbedres hurtigt, hvis usikkerheden forsvinder. For sentimentet ville en mulig afslutning på krigen naturligvis være særdeles positivt.
Dette er potentielt negativt for blandt andet XLE, olie og dele af energitradet.
En kedelig påmindelse om, at fortsættelsen stadig er i hænderne på en narcissist af værste skuffe, hvis næste træk har været svære at vurdere. Indtil videre ser det dog fornuftigt ud. Krigen burde slutte, så vi igen kan fokusere på Epstein-filerne.
Netop modtaget besked, markedet fortsatte med et stort hop med det samme efter nedenstående nyhed. Find selv ud af det. Markedet har tilsyneladende stadig tiltro til Trumps udtalelser.
Rentehævningsprognoserne kollapsede netop fuldstændig på Fed Watch. Det påvirker også stigningen i indeksene.
US10y falder og er nede med -2,3%.
Guldprisen tyder indtil videre på, at historien er sand. Hvis det passer, skal obligationer ned og ædelmetaller op. I så fald får man travlt med at købe ind.
Jeg har ofte tænkt på Taiwan Semiconductor, og hvordan man bør forholde sig til Kinas intentioner over for Taiwan samt selskabets fremtid. Aktiekursen stiger og stiger, da det går godt for selskabet, men hvordan ville risikoen for krig eller en mulig militær krise påvirke situationen. Alle kender jo til denne trussel, så jeg påstår ikke at have nogen unik viden her.
Men rent generelt, hvordan bør man forholde sig til geopolitisk risiko?
Adobe er faldet med ca. -45% på et år.
I dag kom der kvartalsregnskab, og det overgik forventningerne til både EPS (indtjening pr. aktie) og omsætning. Omsætningsprognosen for 2026 blev opjusteret. Den realiserede EPS for de seneste 12 måneder ser ud til at dykke under 10…
Kursreaktion i after-market: -6%.
OK, deres CFO skiftede til Marvell, men burde denne aktie ikke være betydeligt mere værd end ca. 200$?
På den anden side, hvis Taiwan bliver angrebet og halvleder-forsyningskæderne bliver afbrudt, så vil en hel del andre aktier også gå direkte gennem gulvet
Risikoen for totalt tab (risk of ruin) er dog stadig større i kun at sidde i TSMC.
Den er tilsyneladende steget med +50% på ret kort tid. Jeg har i hvert fald den antagelse, overbevisning og tro på, at jeg ved aktivt at følge nyheder fra frontlinjen, såsom Inderes, vil nå at sælge mine aktier i det første fald på -30%. Jeg ville nok tabe det beløb, selvom jeg var beslutsom og hurtig. I forhold til den seneste tids stigningstakt har jeg dog vurderet, at jeg i sidste ende vil komme ud med overskud i en sådan handel.
Der er her noget, som jeg virkelig ikke forstår. Og ja, alle truslerne fra AI-disruption er velkendte, men det kan da ikke prissættes på denne måde. Med aftermarket-kursen og en 12-måneders rullende justeret EPS er P/E på 9, og EV/EBIT er vist endnu lavere… Når man tager selskabets track record i betragtning, er prisen fuldstændig uforståelig.
Ja, det er spændende, at markedet tror på Trumps historier. Neste er faldet 5 % igen, fordi oliekrisen angiveligt er ovre. DET ER DEN FOR RESTEN IKKE, det bliver kun værre…
Kørte lastbilen afsted
:
Tokmanni Group
7,430EUR
+2,84% (+0,205)
I et halvt sekund fik jeg følelsen af, at nu var Mango billig.
Indtil jeg huskede det.
Har du noget bedre information? Det er mærkeligt, som den olie bare falder…
Nå ja, jeg kan i hvert fald ikke længere følge med i det her. Markedet tror da i den grad på de her historier i lang tid denne gang…
Ærgerligt, at der ikke kom mere røre i den her. Jeg holdt øje med, om vi kunne have fået et ordentligt peak, når folk uden evner for hovedregning køber dippet. Ved åbningen skiftede et par enkelte aktier hænder til en lidt højere pris, men der var ingen tegn på rigtig “hesulointi” (kaotisk Helsinki-stemning).
Mæglerne korrigerer afkastforventningerne alt for effektivt ![]()