Spørgsmål, rædsel og begejstring over kurser og deres ændringer (Del 4)

Omsætningen har haft en årlig vækst på 3,3 %. Det er selvfølgelig bedre end inflationen, men ikke meget. Investorens vigtigste nøgletal, EPS, er derimod kun vokset med 3,1 % om året, hvilket nærmer sig inflationen på omkring 2,4 %.

Huhtis er et godt firma, stabilt og sikkert. Som aktionær ville jeg ønske, at man kunne vride en procent eller to ekstra årlig vækst ud af det.

13 Synes om

Der er ikke sket noget interessant med denne aktie i et stykke tid, men nu står vi et ret spændende sted, for hvis den forrige top brydes, vil kursen teknisk set nok se mest positiv ud i lang tid, og det næste target er 20+:thinking::smiling_face_with_sunglasses:.

2 Synes om

Eller hvis man ikke mestrer dette, så øg udlodningen af overskud. Det er helt okay at købe egne aktier og betale udbytte med afkastet fra en god forretning. At tvinge vækst igennem med dårlige virksomhedsopkøb er den værste fejl, man kan begå.

4 Synes om

Røg med ud med badevandet, og nu vågnede man op til en gevinst, der kan øjnes i den nærmeste fremtid?

15 Synes om

Lad os lige hype denne trio fra min egen portefølje lidt, indtil der kommer et nyt fald på 60 % på tavlen, og formuen bliver ødelagt for altid.

25 Synes om

Kahvitahra er steget pænt og stabilt fra bunden. Her mærker man på egen krop, hvor svært det egentlig er at bevare fornuften undervejs.

Jeg købte denne til 19,xx pr. stk., en lille position. Da kursen sivede nedad, stillede jeg ikke mig selv spørgsmålet: Vil jeg stadig eje den? For hvis jeg vil, så øger jeg senest, når det ser ud til, at bunden er fundet omkring 16-17-niveauet, eller også sælger jeg, fordi jeg ikke vil eje den. Nu ærgrer den lille position mig allerede, og ærgrelsen sidder selvfølgelig så dybt, at jeg i min stædighed i hvert fald ikke øger mere.

11 Synes om

22 Synes om

Nu sidder der sikkert nogen og tænker: ”Ærgerligt, at jeg ikke købte til 18 euro”. Og de køber ikke aktien nu, fordi de missede ”bunden”. Hvis man zoomer lidt ud, ser kursgrafen sådan her ud:

Qt’s P/E (just.) er på trods af de seneste dages kursstigning på 15 for i år. EV/Sales er 2,6 og P/B er 2,4. Aktien har, ligesom mange teknologiselskaber, fået alt for meget tæsk de seneste måneder, og Qt har ligesom mange andre amerikanske SaaS-firmaer været kraftigt shortet på det seneste. Man har aldrig før kunnet købe disse SaaS-selskaber så billigt i USA, og nu kan man tydeligt se, at short-positionerne er begyndt at blive afviklet, og vigtigst af alt ”follow the money” – det vil sige, at disse selskaber helt sikkert vil stige i de kommende måneder, når de store penge begynder at bevæge sig ind i den pågældende sektor. Qt ligger også over det 50-dages glidende gennemsnit på dagsbasis, og næste stop er det 100-dages glidende gennemsnit omkring 26 euro. Hvis man vil købe ind i den berømte opadgående trend, er det slet ikke et tosset tidspunkt, og dette er ikke en investeringsanbefaling, men min egen fortolkning af den nuværende situation.

52 Synes om

Lad os tilføje endnu en svensker til festen:

Glemte børsen, at kunstig intelligens disrupter hele spilindustrien?

6 Synes om

Eutelsat, satellitoperatør fandt en vækstvej…

3 Synes om

Ja, jeg er jo aktionær, og jeg havde sat en streg i bunden der for et års tid siden. Købte jeg så op? Selvfølgelig ikke.

2 Synes om

Så Neste har slet ikke nydt godt af Golfkrigen alligevel?

4 Synes om

Forummets glemte gamle kending Zaptec begynder at se ret godt ud rent teknisk :smiling_face_with_sunglasses:.

Jeg ejer stadig en stor post, og jeg supplerede sikkert også på et tidspunkt, da det begyndte at se godt ud igen. Den midlertidige ”oliekrise” mindsker næppe efterspørgslen på elbiler/ladeløsninger, og i bunden ligger et godt Q4. Der er selvfølgelig stadig omkring en fordobling op til ATH-niveauerne, dog med den forskel at forretningen er vokset betydeligt i mellemtiden :grin:.

12 Synes om

Gad vide hvad der pludselig skete med Fortum og Neste​:thinking:. Der har været en generel negativ tendens, men så faldt de som sten.

1 Synes om

Tjek lige oliegrafen….

………………………………………………………………………………………..

2 Synes om

Kunne dette være nyheden….

6 Synes om

Hormuz er indtil videre helt åben (Trumps besked kl. 16:17). Det er værd at bemærke, at Trump kalder Hormuz for Strait of Iran. Også Irans udenrigsminister bekræftede, at Hormuz er helt åben.

11 Synes om

Gik det den anden vej, ville det allerede ses på pumpen, men i denne retning er der ingen hast…

25 Synes om

Hvor mon de miner befinder sig i det stræde? Eller er de blevet fisket op?

1 Synes om

Lad os for en gangs skyld også hype dette. Faldet har været langt som et ondt år, men mon ikke der endelig er et vendepunkt på vej.

5 Synes om