Og toget kører bare, det kører
Det har retning mod nord ![]()
Det er da nemt
De talentløse fragter transformere med Nasas lastbiler, mens andre bare gør det direkte
2000: Tilføj .com til slutningen af virksomhedens navn, og aktien skyder i vejret
2026: Tilføj AI til slutningen af virksomhedens navn, og aktien skyder i vejret
![]()
Svenske Plejd er på nye ATH-niveauer i kølvandet på fredagens Q1-offentliggørelse. Lukkekursen den 4.8.2025 var 990 kroner, i dag 1002 (intradag 1008).
Det tidligere Meriaura, som før det var det endnu mindre sexede Savosolar og nu er det sexede Summa Defence, kunne opdatere sit navn til det supersexede Summa Defence AI, så ville kursen begynde at stige mod månen igen, og man kunne få pengene fra de dumme. Hvor i cyklussen befinder vi os mon, når et sneakers-firma forvandles til et AI-firma, og kursen stiger 7x på en dag? Det ville være vanvittigt ikke at sælge i dag, hvis man ejede det firma.
Det er en anden sag i Helsinki (Hesuli), hvor mange it-firmaer har udråbt sig selv som AI-huse, hvorefter kursfaldet blot er accelereret. Siili er nok det bedste eksempel på denne udvikling.
Flere software-megadage. Sidste chance for at sælge, før bedemænd og vandrensningsanlæg koder deres egne programmer? ![]()
I Helsingfors er der jo et selskab, hvis navn er AI + eufori.
Her råber man dog “show me the money” til dem i stedet for “shut up and take my money”.
Aktier på rekordhøjde. Gud velsigne Amerika
Russell 2000 også på toppene. Mon hvornår Helsinkis FN-indeks når nye højder?
Der har været en del survivalister og kontant-entusiaster i den finske investeringsscene og min egen boble, så jeg må takke Nordnets Trader’s Club og Lepikkö, der i starten af året sagde, at det fundamentale ser så stærkt ud nu, at ethvert dip er en købsmulighed. Dippet kom så ret hurtigt derefter, og jeg fik flere års overskydende skat tilbage, som jeg derfor investerede det hele af, opmuntret af Lepikkö. Jeg investerede også min løn og åbnede for husholdningens spisekammer.
Man burde placere et kamera bagerst i spisekammeret og fange blikket hos en investor, der spejder efter en dåse tun bag melposerne. Mon det ville have kunstnerisk værdi, hvis man indrammede det…
Sikkert når selskaberne i FN-indekset lærer at investere og foretage investeringer i fornuftige mål i stedet for at købe en eller anden tysk/fransk biks dyrt eller øge deres resultat organisk mere end ét år ud af fem ![]()
Fra Finland er kun Admicom, Canatu og Faron med i FN25-indekset. Ingen af disse er endnu faldet for dyre virksomhedsopkøb. Stemningen omkring hver af dem er primært afventende.
Jeg sad lige og kiggede på Huhtamäkis kursudvikling for at få tiden til at gå; jeg har også selv aktien i min portefølje. Nu tvivler jeg dog en smule på fornuften i mit køb, selvom fortiden jo ikke er en garanti for fremtiden.
Tænk på de heldige, der købte Huhtamäki for 10 år siden til præcis samme pris som nu. Hvis jeg husker rigtigt, medregner TV (TradingView) desværre også udbytterne, så udviklingen inklusiv udbytter er 0 procent.
Det er selvfølgelig bedre end at lade pengene stå på en bankkonto, hvor der trækkes bankgebyrer hver måned.
Edit: Den sidste sætning passer selvfølgelig ikke, hvis aktien opbevares på et depot (AOT). Man har ligefrem skullet betale for at eje Huhtamäki, da skattefar vil have sin del af udbytterne.
Min LeadDesk er da ikke faldet 50 % endnu (hvad angår YTD) ![]()

Jeg reflekterer selv indimellem over Huhtamäki i forhold til for 10 år siden, da jeg købte mine første positioner til omkring 36 €. Jeg husker tydeligt, hvordan jeg klagede ved frokostbordet over, at “hvis bare man en dag kunne købe Huhtis til under P/E 20, men alt er så dyrt”. Hvis man flytter fokus fra kursen til virksomhedens præstation, ser man:
- omsætningen er steget fra 2,86 mia. (2016) → 3,96 mia.
- justeret driftsresultat 267 mio. → 405 mio.
- EPS er steget fra 1,83 € → 2,48 €.
Ikke ligefrem nogen eksplosiv udvikling, men jævnt slid. Indimellem værdiansætter markedet bare sådan en forretning til P/E 25 og indimellem til P/E 12.
I overensstemmelse med det oprindelige ønske har det været rart at købe op til min ASK (aktiesparekonto). Med et direkte afkast på 4 % og efter alt at dømme indtjeningsvækst i vente, burde man med denne klare sig glimrende mod indekset fremover.