Det skyldes nok i høj grad, at jeg solgte mine Nokia-aktier. Normalt, når jeg sælger noget, vender stemningen til det bedre.
Vores nye Nokia er…..Nokia ![]()
![]()
![]()
…………………………………………………………………….
Almas medieaktie er steget markant i denne uge. Og ikke overraskende: sidste dag for at få udbytte er i dag. Er medlemmerne af udbyttepartiet ved at hamstre?
Trump pressede Bibi, og Bibi bliver lidt varmere for forhandlinger. Markedet kunne lide det.
EDIT: Skydderiet fortsætter i Libanon, og forhandlinger forventes at starte inden for et par dage.
Nebius, min største AI pure play, er tæt på at bryde ud (lige nu ved modstand). Det ser ret stærkt ud, og i dag er der kommet et betydeligt antal call-optioner på $129-195. Disse udløber april-juni 2026.
{“content”:“Det ser ud til, at softwarefirmaerne igen bliver billigere. Pokker, de begynder snart at blive ret interessante for en værdiorienteret investor som mig. Markedet er virkelig bange for, at AI tager brødet ud af munden på dem. Alle andre på listen har sandsynligvis ramt 52-ugers bunden, undtagen Toast, der er lige ved siden af.\n\nAdobe -4,2%\n\nServiceNow -6,8%\n\nToast -4,3%\n\nSalesforce -4%\n\nDa jeg så sådanne tal på listen, var jeg sikker på, at S&P500 var nede med 1-2%. Men nej, den er i plus… En ordentlig rotation.”,“target_locale”:“da”}
Der har været mange dage, hvor olie-relaterede aktiver er steget kraftigt, og især forskellige vækstaktier (portefølje inkluderer forsvar, vedvarende energi) er faldet kraftigt, eller omvendt. Jeg er allerede vant til det.
Denne dag var overraskende, fordi begge grupper oplevede en stærk stigning. ![]()
@Heikki_Keskivali, og rædselen forbundet med alkohol ![]()
https://x.com/hkeskiva/status/2042316356310159803
Hvordan er det nu gået til, at ingen Nokia-holder fra de seneste 15 år længere er i tab ![]()
De sidste par år har Bitcoin også været en dårligere investering ![]()
Hvad skete der med Cityvarasto? -13,3%
Jeg svarer måske lidt i samme forbindelse, som det ser ud til, at “Ifølge meddelelsen faldt Ferncliff TIH AS’s indirekte ejerandel af Selskabets aktier og stemmer under 10 procentgrænsen den 9. april 2026 og er nu 7,28%.”
Det, jeg finder særligt, er, at aktien bliver solgt med så stor iver. Normalt forsøger man at sælge en større position gradvist og ikke brage det ud på én gang. Kunne de være på vej ud, og resten vil snart blive solgt? Jeg antager, at likviditeten er ret lav, så kursen kan nok være under pres, hvis de sælger alt uden at bekymre sig om prisen. Jeg har aldrig ejet Cityvarasto, men hvis vi får rigtig gode rabatter, hvem ved så? På den anden side ser jeg mig ikke rigtig som deres kunde, da opbevaring af mine ting hurtigt bliver dyrere end tingenes værdi. I en flyttesituation kunne et par måneders brug måske gå an, og som midlertidig ekstra lagerplads for virksomheder kan det give mening.
Den transaktion blev foretaget som en intern handel, før børsen åbnede til en pris på 16 euro.
Præcis. Der ville nok ikke være likviditet, hvis man solgte en større mængde på det frie marked. Nå, så er det jo “logisk”, at markedet prissætter de samme rabatter til alle. Det plejer at gå sådan, selvom jeg ikke helt forstår logikken. Nogen køber mere og får en mængderabat, så prissætter markedet de samme rabatter til alle, når kursen falder til det samme eller endda kan gå lavere ![]()
I sådanne situationer kunne det være et godt sted at købe, hvis man bare havde lavet sin research tidligere, i modsætning til mig.
Nanoform rykkede op, men den var også blevet presset helt i bund de seneste måneder.

Hvad sagde jeg, jeg har næsten altid ret. Jeg har på det seneste fremhævet disse basiscases for at give et retvisende billede. ![]()
Ziisus. Det bringer sandsynligvis uheld at glæde sig over dette højt, men her vil jeg alligevel takke den (jeg kan absolut ikke huske brugernavnet), som for omkring en måned siden tippede om Nebius. Det var noget i stil med “du hørte det først her” eller lignende.
Aktiekursen var, så vidt jeg husker, allerede steget noget på det tidspunkt, men kommentaren fik mig alligevel til at undersøge situationen og firmaet nærmere. Nå, beslutningen var meget hurtig. Jeg har ikke mange investeringer i Nordnet, men min søns konto havde kontanter (næsten alle besparelser i kontanter, efter en rettidig Nexstim-exit). Og så lagde jeg det hele i Nebius.
Selvfølgelig kan alt vende på et øjeblik, når skibene igen ligger på tværs i Hormuz eller Aura-floden, men man må altid engang imellem være tilfreds, når noget lykkes.
Det er allerede mere end 18% i plus, uden problemer! Godt arbejde! ![]()
I oktober lykønskede jeg allerede på forhånd med Nebius-opkøbet, og jeg er stadig af den mening, selvom virksomheden efterfølgende tilbød betydelige vinterudsalg. I løbet af de sidste 6-7 måneder oplevede Nebius et normalt fald på -47% for vækstaktier, og NBIS premarket-bund var ca. $68, og et gammelt gab blev ikke fyldt. Næsten alle NBIS-handlere, der fulgte aktien, forventede at dette gab ville blive fyldt. Institutionerne øgede massivt deres ejerskab i Nebius under konsolideringen, og aktien svingede ±30% flere gange under dykket. Jeg har selv været bullish på næsten hele sektoren under den seks måneder lange konsolideringsdyk, selvom krigen har skabt og stadig skaber betydelige udfordringer for hele økonomien. Generelt er krigen ikke bearish for aktier, men den energi- og råvarekrise, der er bundet til denne krig, er.
Virksomheden har hele tiden præsteret over forventningerne takket være sit AI-team, der kan sammenlignes med hyperscalere, og hele virksomheden er bygget op omkring AI (en såkaldt AI Pure Play). Blandt andet har den likviditetsstrøm, krigen har skabt, de gigantiske MSFT+Meta-aftaler samt de i et halvt år +25-35% stigende computerpriser (også for gamle GPU’er) givet hele AI cloud-sektoren en stærk medvind.
Ingen data tyder på, at medvinden er ved at stilne af, selvom hypervækstaktier kan svinge enormt, og de observerede -30-50% faldperioder er en del af væksthistorien. Typisk ses lignende dyk 3-7 gange selv i de bedste aktier. En lignende savbevægelse blev set i de tidlige dage fra alle andre hypervækstvirksomheder, startende med Amazon. Og ja, jeg sammenligner stadig Nebius’ potentiale med Google, Amazon og Meta netop på grund af det AI-team, der er bevaret og udviklet fra Yandex-tiden. Rejsen er lang, og der vil sikkert være mange bump på vejen, men mit langsigtede mål er et andet sted end disse priser.