Spørgsmål, rædsel og begejstring over kurser og deres ændringer (Del 4)

Haha… det er simpelthen ikke til at tro. Jeg besluttede mig for at lave en entry i en aktie for første gang i lang tid, da jeg praktisk talt kun har ejet indeks de sidste par år. Jeg købte så SoFi, da den er kommet ned og stadig virker ret lovende. Nå, fem minutter efter købet dykker kursen -6 % ud af det blå. Jeg begynder seriøst at tro, at jeg har en form for magiske kræfter, for ellers kan man bare ikke time det så dårligt. Man mærker igen, hvorfor jeg kun har ejet indeks.

75 Synes om

https://m.fi.investing.com/news/stock-market-news/sofiosakkeet-laskivat-lyhyeksi-myyjan-muddy-watersin-hyokattya-yhtion-kimppuun-93CH-224895?ampMode=1

7 Synes om

Ja, jeg opdagede allerede, at det selvfølgelig er sådan noget her, det drejer sig om. Det er bare komisk, hvad sandsynligheden er for, at udgivelsen af en short-rapport rammer præcis i det øjeblik, hvor jeg trykker på købsknappen.

Lad os nu se, hvad der sker. Ingen anelse om, hvor meget reelt der ligger til grund for short-rapporten, men mon ikke det afsløres med tiden.

22 Synes om

Hvis man læser short-rapporten lidt længere, ser man, at de er helt ved siden af i forhold til virksomhedens forretningsmodel. Det var virkelig noget værre lort. Og ja, omkring de $17,6, hvor du købte, er en rigtig god entry. Det er værd at læse SoFi-tråden.

6 Synes om

Anbefaling: KØB

24 Synes om

Udbytteafkastet er ”kollapset” i takt med kursstigningen til et ”beskedent” niveau på 11 %. I dag 45 kroner, og rejsen fortsætter mod 50? Også dette er en ren guldgrube.

6 Synes om

Konkki i dag for en gangs skyld all-time high :fire:

Porteføljens største og smukkeste. Men Fodelia fortsætter med at skrabe bunden og sørger for, at jeg ikke ved et uheld går hen og bliver rig​:unamused_face:

11 Synes om

Ligeledes satte Helsinki-børsens afkastindeks i dag sit første ATH siden krigens begyndelse. Et flot år er på vej igen for de finske aktiesparere, som har en stor del placeret på den hjemlige børs.

8 Synes om

Falder lidt:

Men det kan altid betale sig at kigge på den længere tidshorisont :smiling_face_with_sunglasses:

8 Synes om

Det sjove ved TTD er, at den selv efter dette fald er omkring 50 % overvurderet.

5 Synes om

DOCN - min porteføljes helt!
Jeg solgte allerede min position ved 61. Derefter begyndte min edderkoppesans at skrige om en frygtelig fejl, så jeg købte tilbage (billigere). Jeg investerede i sin tid i dette, da jeg tænkte, at selv mindre aktører ville ønske AI-tjenester, der er nemme at vedligeholde, og det ser nu ud til at være tilfældet. Den nuværende kurs forbløffer mig stadig. Nogen ved åbenbart noget, selv hænger jeg bare på, da jeg ikke tør hoppe ind og ud mere. Jeg vil hellere købe mere op, hvis den tager et ordentligt dyk.

5 Synes om

Findes der nogen Helen of Troy (HELE)-ejere? Faldende knive har det med at tiltrække finner (også mig), men jeg er ikke sikker på, om faldet nogensinde stopper, da der er en risiko for konkurs. Jeg anser det dog ikke for at være det mest sandsynlige scenarie, da Hele stadig er i stand til at generere en smule frit cashflow. De sidder dog i en slem klemme med deres gældsbjerg. De har foretaget overpris-opkøb, og det kan ende med at vælte hele butikken. Den er faldet hele -94,3 % fra toppen i 2021 på $265,97 og ramte i dag igen en ny bund på $15,03. Er der nogen, der har vovet at gribe kniven? Jeg er selv lidt interesseret, da jeg godt kan lide de udstødte aktier, men det føles som om, der slet ikke er nogen bund, så det kan ende med, at jeg ikke samler den op. Den kan sagtens være udstødt af en god grund. Jeg mener ikke, at man kan finde en værdi i balancen, der kan lægge en bund under kursen. Hvis jeg køber, bliver det maksimalt et væddemål på en tusse, og det ville være en risikofyldt investering, hvor nul er et meget muligt resultat, men samtidig kan den også blive en multibagger i løbet af årene.

1 Synes om

I morgen fortsætter samme melodi selvfølgelig, og 370 kroner på tavlen? :money_mouth_face::money_mouth_face::money_mouth_face::saluting_face::saluting_face::saluting_face: En stigning på mindst 4 % på Wall Street lover godt.

2 Synes om

Jeg har netop købt min månedlige portion i henhold til min faste indkøbsplan. Nu serverer markedet det lige til højrebenet – lad os kalde det et Trump-skabt marts-april-fænomen.

VIX 25,09
S5FI 28,23
MMTH 44,91
AAII-sentiment: 52,0 % bears
Equity put/call-ratio 0,9

Det kan være, jeg køber en portion til.

10 Synes om

”Den velkendte og sikre” Sotkamo Silver er faldet næsten 60 % fra årets top. Dette er ikke usædvanligt for hype-aktier, men snarere et helt basalt scenarie.

20 Synes om

Jeg ejede HELE for et par år siden. Jeg tænkte, at forretningen på et tidspunkt ville vende tilbage til vækst efter inflationsmøllen. Den vending kom aldrig, men mærkværdigvis kom jeg endda ud af aktien med en lille gevinst.

1 Synes om

Heh, min spekulation ramte plet i forhold til Vår Energis og Equinors reaktion i dag. Stigningen er ved at blive helt vanvittig! Jeg solgte de sidste Equinor-aktier til 371 og 385 kroner. Min reduktion i Vår skete allerede over 45 kroner. Det her med at sælge er svært, man burde have tålmodighed til at vente. Det ser ud til, at folk først nu for alvor har indset, at de her er værd at eje :sweat_smile::sweat_smile:

3 Synes om

Undskyld, teksten ender vist lidt tilfældigt her, da jeg skriver fra mobilen. Men jeg har meget svært ved at forstå Hacksaws værdiansættelse. Tallene for de kommende år er i høj grad i overensstemmelse med Hacksaws egen guidance. Tal leveret af Redeye. Markedsværdien i euro ligger altså omkring 1,5 milliarder. Og allerede for i år forventes et EBIT på 200 millioner. Tallet for 2028 er tættere på 350 millioner. Forward P/E (2028) er altså et godt stykke under 5. Tror markedet ikke på guidancen, eller hvad er sagen? Balancen er også i orden, og Hacksaw betaler udbytte + tilbagekøber egne aktier. “Budget-Evo” er desuden i en ret recessionsresistent branche, så makroøkonomiske bekymringer burde ikke tynge så meget. Er der en hund begravet her, eller er virksomheden fejlprissat? Stopper væksten brat? Er der nok vækstmuligheder? Vil konkurrenterne i sidste ende tromle lille Evo? Er det her måske Intellego 2.0? :rofl:

6 Synes om

Jeg er en sand stockpicker, f.eks. med denne TTD :slight_smile:

https://x.com/fiscal_ai/status/2034299064586731824

17 Synes om

Jeg melder mig også til denne Årets Aktieplukker-konkurrence. I porteføljen er Hyzon, Avinger, TTD, Kuutti, Tecnotree, Faron og andre favoritter, som har fået tæsk eller er gået helt konkurs.

Op med hagen og mod nyt held!

Man kan altid træffe endnu dårligere investeringsbeslutninger :wink:

33 Synes om