Spørgsmål, rædsel og begejstring over kurser og deres ændringer (Del 4)

Det er ikke bare lidt små-frontrunning, hvis 15 % af en markedsværdi på 270 mio. euro smelter væk intradag.

Og så, min sandten, ryger der yderligere 15 % en uge senere, når al information er tilgængelig. Sikke et heldigt “opkast” i forvejen, helt tilfældigt. Nå, det må vist være nok for mit vedkommende.

(generelt er den slags fald på -15 % meget sjældne uden nyheder, men nu hvor det skete, blev det belønnet, helt tilfældigt)

7 Synes om

Jeg ved ikke, hvad “ret meget” er, men det er en ret stejl start, når kursen er faldet med 3 % efter et godt regnskab.

Det frister også mig, men jeg har lovet mig selv ikke at købe det her tilbudskurv-skrald før en vending, da det som regel ikke fører til noget godt. Hilsen passager i salonvognen siden 2020.

21 Synes om

Et lille lysglimt i porteføljen, da den britiske kosttilskudsproducent Applied Nutrition i dag udsendte en positiv overskudsforventning (opjustering). Omsætningen for H1 2026 (som for deres vedkommende sluttede den 31. januar 2026) var på 74,5 millioner pund, en vækst på 57 % i forhold til året før. Aktiekursen reagerede moderat positivt:

Nå, mon ikke porteføljen alligevel ender i rødt i dag, når de amerikanske børser åbner.

10 Synes om

Det er en skam, at APN ikke findes på Nordnet! Jeg ville være en lykkelig ejer :frowning:

2 Synes om

Det fald skyldtes jo, at en stor svensk investeringsinfluencer sagde, at vedkommende havde solgt Smart Eye. Der sker også store bevægelser i Helsinki, hvis Kauppalehti skriver en artikel, eller som man så det med Inderes’ modelporteføljekøb i sin tid.

7 Synes om

Så kører vi igen, hold på hat og briller! Alverdens skrammel-tech og AI-konstruktioner er i særlig stor fare!

9 Synes om

Ej, det ser ud til at blive en fin stigning ved dagens åbning. Så kører det, bunden er ved at være nær. Fra rød til grøn.

6 Synes om

Boreo har taget en ny retning :slight_smile: og mine køb og salg ses tydeligt der

Gode gamle Harvia :harviaraketti:

Neste har holdt sin nye retning i et stykke tid nu :slight_smile:

Jeg timer det tydeligvis :slight_smile:

85 Synes om

Jeg er begyndt at mistænke, at @Sijoittaja-alokas træffer købs- og salgsbeslutningerne for modelporteføljen.

Og lidt kurs-rædsel:
Cipher Mining fik ikke memoet om, at Nasdaq vendte opad midt på dagen.

5 Synes om

Den mindre omtalte Ålandsbanken har sat nye ATH-rekorder næsten hver dag siden slutningen af august. I dag (den mere populære B-serie) 50,20 EUR intradag. :chart_increasing: :rocket:

28 Synes om

Markedet tror vist ikke på, at det går igennem? Arbitragen begynder at se god ud :thinking:

10 Synes om

Kan de klogere fortælle om børsens sidste handelsminutter.
Her handles der hver dag betydelige mængder aktier sammenlignet med dagsvolumen; for eksempel skiftede over 14.000 aktier hænder i Revenio ved handelsafslutningen, mens den samlede daglige omsætning var på omkring 34.000 aktier. Dette er ikke begrænset af markedsværdi (market cap), men f.eks. i Nordea ses tilsvarende voldsomme spidser i volumen i slutauktionen.
Hvem fungerer i praksis som købere og sælgere i disse auktioner? Jeg ved, at mine ordrer også kan blive eksekveret i det tidsrum, men at dømme ud fra voluminerne vejer mine lommepenge ikke tungt dér. Er det primært vægtændringer i passive fonde, eller hvorfor er disse slutvoluminer så betydelige nu om dage? Baseret på min mavefornemmelse har situationen ikke været så grel før, eller også har jeg bare ikke været opmærksom på samme måde?

12 Synes om

Her er vinderaktierne fra Helsinki-børsen over de seneste fem år :slight_smile:

EDIT: Der var faktisk en, der mindede mig om et andet sted, at listen f.eks. indeholder Luotea, som er et resultat af L&T’s spaltning, så procenterne for dens vedkommende fortæller ikke hele sandheden. :slight_smile:

14 Synes om

Min hukommelseskapacitet rummede vist ikke det faktum, at man kunne have smidt et par skillinger efter hukommelsesfirmaer i efteråret :face_with_peeking_eye:

43 Synes om

Vi har jo ingen indsigt i dette, takket være en ændring for et par år siden, hvor mæglerkoderne blev skjult. Dette reducerer jo også bekvemt private investorers mulighed for at anmelde mistanke om misbrug i de store drenges handel. Mit kvalificerede gæt er, at de øgede volumener i disse slutauktioner er relateret til short-sælgeres aktiviteter; i eksemplet Revenio er der ganske vist ingen større short-positioner over 0,5 %, men helt sikkert mange mindre, da aktien i forvejen er i en nedadgående trend.

En privat investor kan ikke afgive både en salgs- og en købsordre samtidigt til samme pris, da mæglernes platforme forhindrer det, men jeg er på ingen måde sikker på, at dette gælder for store investorer, og de har sikkert deres måder at få det til at fungere på. Så for at forenkle det: sandsynligvis har nogle af aktierne i slutauktionen den samme køber og sælger.

Jeg synes på en måde selv at have bemærket, at short-sælgeres aktivitet i aktier med lavere likviditet har været mere aggressiv på det seneste. Målet er ikke en korrekt prisdannelse for aktien, men blot at skabe profit gennem overlegen volumenhandel. Hvis nogen har bedre gæt eller ligefrem viden om spillets regler, så sig endelig frem​:slightly_smiling_face:.

Det skal også tilføjes, at en del af de volumener i slutauktionerne selvfølgelig også er transaktioner fra store investorer, der ønsker at købe eller sælge en større position på én gang i stedet for at overvåge markedet hele dagen.

18 Synes om

Sjældent ser man så stort et gap mellem kontanttilbuddet og kursen. Tilsyneladende holdes snoren så stramt af den israelske stat, at man ikke tror, den kan slippe fri?
Dette er dog allerede blevet udbudt ret åbent, så det ville virke mærkeligt, hvis det ikke var muligt.
Tilsyneladende er den israelske stat kritisk over for bejlere, og den part, der nu har afgivet tilbuddet, opfylder tilsyneladende ikke alle ønsker i alle henseender???

1 Synes om

Hvornår mon Adobe-kamelens ryg knækker endegyldigt? Mange investorer er sikkert allerede godt trætte af det. Det her er efterhånden også blevet en slags kultaktie. Nogle påstår, at AI gør Photoshop og de andre værktøjer overflødige.

7 Synes om

I går blev der offentliggjort en ny kabelaftale, og kursen takker! :call_me_hand:t3:

7 Synes om

Nasdaq +1 % og min egen portefølje er i plus for dagen for første gang i otte handelsdage.

en mand med skæg siger " is this all you can conjure, saruman "

38 Synes om

billede

29 Synes om