Spørgsmål, rædsel og begejstring over kurser og deres ændringer (Del 4)

Her er de syvs broderlige YTD-aktiekurser

https://x.com/ycharts/status/2022359063162744899

18 Synes om

@OsakeKeisari og Hesuli bro-børsens bro-uges bro-skiløbere :slight_smile:

https://x.com/OsakeKeisari/status/2022372923764244705

26 Synes om

Hvad så med ugens topscorere?? Er Manta at finde i top 10..??

2 Synes om

Den lå vist på “vinderlisten” på en 25. plads :slight_smile: med godt fem procent :slight_smile:

11 Synes om

UiPath er en af dem, der er kollapset fra de vanvittige års højder. Jeg er dog overrasket over, at den stadig er så værdifuld. Efter min mening har deres produkter ikke længere en niche tilbage. Simple og gentagne mekaniske handlinger på skærmen vil sandsynligvis primært blive automatiseret med kunstig intelligens, og resten vil blive overladt til mennesker. Hvad skal man bruge deres mellemløsning til?

5 Synes om

Ude i den store verden undrer man sig over frasalget i softwarevirksomheder. Der ses overvejelser om, at bunden ikke er nået endnu. Snarere ”contagion”, altså at frasalget spreder sig til andre sektorer.

Vi får se. Jeg har selv Microsoft i kikkerten. Jeg er ikke interesseret i andre, medmindre man tilfældigvis kunne få dem til en helt latterlig pris.

5 Synes om

Her blandes æbler og pærer igen lidt sammen. AI og UiPath har forskellige formål, af samme grund som biler ikke har erstattet tog eller cykler. UiPath laver RPA (Robotic Process Automation), som i praksis automatiserer en bestemt proces med indkommende parametre. Det fungerer altid på samme måde, når det får de samme parametre. AI ”tænker”, og løsningen er baseret på det mest sandsynlige rigtige valg. Det er ofte rigtigt, men jeg ser mange forretningsområder, hvor det kræves, at det er rigtigt hundrede ud af hundrede gange. AI laver fejl, som er umulige at forudsige eller gentage.

Jeg købte selv en lille smule UiPath netop i denne uge. Mine egne konklusioner var, at AI ikke erstatter det, men snarere øger salget.
Et eksempel på godt samarbejde mellem AI og RPA er, at brugeren uploader et billede af en kvittering. AI fortolker linjerne i billedet, og robotten indtaster dataene i økonomisystemet. Der er stadig en kontrol tilbage til mennesket.

Selvfølgelig kan AI udvikle sig så meget, at den selv gør alting rigtigt, hvilket ville gøre UiPath overflødig, men så ville mennesker også være overflødige.

12 Synes om

Jeg tør sandsynligvis først røre ved dem, når de er kommet tilbage med “renter” :sweat_smile:

https://x.com/JarmoFriman/status/2023149690091413646

18 Synes om

Jeg gjorde mig faktisk de samme overvejelser, men jeg kom selv til den modsatte konklusion. For eksempel kan man integrere intelligens i et økonomistyringssystem, hvilket giver et forslag direkte fra billedet ind i systemet, og det kan rettes efter behov. Fremtiden må vise, hvordan det går.

Hvad får Terveystalo til at falde så meget i dag? Bare en ændring i kursmålene?:thinking:

4 Synes om

Jeg gætter på, at SaaSgetton også har nået Terveystalo, og at kunstig intelligens fremover vil varetage sundhedsplejen, så man ikke behøver at investere i dyre hospitalsbygninger.

Eller også kunne folk bare ikke lide, at midtpunktet i guidancen indikerede faldende omsætning.

19 Synes om

Jeg blev overrasket over, at den faldt så lidt i fredags, men jeg købte alligevel efter planen. I dag ærgrede det mig så :grinning_face_with_smiling_eyes:

2 Synes om

@Iikka_Numminen, tak for påmindelsen :enraged_face:

https://x.com/IikkaNumminen/status/2023473580873584712

:sweat_smile:

44 Synes om

Softwareaktier bliver solgt kraftigt fra med høj volumen.

Goldman Sachs siger, at bunden er nået, men kun for vinderne.

21 Synes om

I dag blev det så klart, hvorfor kursen ”uventet” kollapsede for en uge siden.

12 Synes om

Mat reaktion på et godt regnskab. Der blev ikke givet guidance for 2026, er det frygten? De langsigtede finansielle mål blev dog gentaget. Købte flere.

4 Synes om

Hvad synes du, der blev afsløret i regnskabet, som kunne have forudsagt dagens markedsreaktion?

F.eks. forudsagde RedEye en positiv markedsreaktion.

Det føles som om, at den nuværende stemning er, at markedet bruger den øgede likviditet, som regnskaberne skaber, som muligheder for at “dumpe”, uanset selve regnskabet.

12 Synes om

Der kom så et overtagelsestilbud på ZIM, som pænt overgår direktørens bagmænds forsøg fra i efteråret på et underprissat købstilbud. Præmien i forhold til fredagens lukkekurs blev på 59 %.

8 Synes om

Tja, jeg stoler mere på markedets ekspertise. Kursudviklingen før regnskabet giver en mærkelig fornemmelse af, at der har været lækket information, når den faldt så voldsomt så tæt på tallene. (Og det ville ikke være det første mindre svenske firma, det sker for….)

Der er sikkert bedre ekspertise i virksomhedstråden; svag pengestrøm og dårlig udvikling i visse forretningsområder er nævnt, selvom toplinjen ganske vist voksede godt. En emission er nok heller ikke helt udelukket, men det kan da godt være en fin investering til denne pris.

4 Synes om

Der var jo ingen, der havde viden om den kommende markedsreaktion. Kursudviklingen i dette selskab kan også forklares med frygt for AI-disruption.

I lyset af undersøgelser fører front-running af kursen op til regnskabet oftere til en modsat end en tilsvarende reaktion på selve regnskabsdagen.

2 Synes om