Børssvindlere købte Valmet i går, og i dag kom nyheden om en ordre. Sådan er det bare. Der ville være arbejde til finanstilsynet. Man skulle tro, at nyheden kom først og derefter stigningen, men nej. En overraskelse i den anden retning; jeg var 99 % sikker på, at resultatet var lækket og var noget værre lort, men det var helt okay og steg i stedet. Ikke en dårlig børsdag, medmindre de banker den ned lige før lukketid.
Betsson er vist på vej under 90 kroner. Ligger der en hund begravet her? Det ser ikke længere normalt ud. Aflyser de udbyttet?
En rigtig rød dag i Finland, men mine OMXH-repræsentanter i porteføljen stiger, nemlig Elisa, Kesko og Olvi! Især Elisa har vist stærke takter de seneste uger. Det er virkelig en defensiv og pålidelig arbejdshest.
Gofore er faldet godt -23 % på en måned, og i de seneste dage og endda uger har volumenerne været højere end gennemsnittet. Gad vide om nogen ved noget, da værdiansættelsesmultiplerne begynder at se interessante ud, hvis man overhovedet tror på marginer på 10 %, for slet ikke at tale om niveauerne fra tidligere år
Hvorfor føles det som om alt styrter til jorden uden nogen særlig grund, selvom regnskabsaflæggelserne har været helt fine? Det føles som om næsten hvert eneste papir falder mere end indekset, hvordan er det overhovedet muligt…
I starten af året planlagde jeg at købe en brugt elbil for gevinsterne fra aktiemarkedet. Nu ser det ud til, at man må nøjes med et elektrisk løbehjul og Sinisalo snescooter-overalls, hvis de stadig kan fås; dragterne har mange andre anvendelsesmuligheder, da spotprisen på el ikke viser tegn på at falde. Mine egne beholdninger er faldet lige så meget, som det beløb jeg havde tænkt mig at investere i den bil. Det eneste, der giver noget nu, er solpanelerne, da de er fri for sne.
Mon HP er en værdifælde? Buffett ejede den for et par år siden, men solgte ret hurtigt. Balancen ser ikke ligefrem prangende ud, NAV er i minus, så firmaet er i praksis på randerøven, hvilket i sig selv ikke er usædvanligt for et amerikansk firma.
Ja-ja, kvaliteten af min egen overvågningsliste kan enhver nu forestille sig med sin egen fantasi: det selskab, der har klaret sig bedst med en ret kåd præstation, er i dag Faron med en stigning på +1,6 %. Det rykker sgu.
Sidst jeg så så meget rødt, var for et par måneder siden, da jeg besøgte min onkel i Pori. Dengang strålede selv prutterne fra Olkiluoto på himlen, eller også var det selveste Kongen fra Åbenbaringen, der vinkede ned fra skyerne.
Jeg vil ligefrem påstå, at selv Amsterdams Red Light District er alt andet end rødt i sammenligning, hvis vi skal bruge de store metaforer – selv de røde garders tankegang blegner ved siden af – så røde dage ser tyrene i Santiago for fanden ikke engang.
Heldigvis har jeg, udover matadorpenge, også fået samlet et lille bundt kontanter i baglommen, ellers ville man jo næsten begynde at blive bange.
Hovedet koldt og bukserne våde, eller hvordan fanden det nu var…
Tilsyneladende er investorerne begyndt at få smag for de våde varer, da S&P 500 Beverages Industry Index er YTD +14,75 %. Når man kigger på sin egen porteføljes YTD-tal, har man unægteligt overvejet, om man mon kunne få byttet de kommende udbytter fra Olvi i euro direkte til et ”Sandels-realudbytte”?
Omkring 20 % af Nasdaqs omsætning kommer fra SaaS, og aktien er faldet med de samme ca. 20 % i februar. En dummere person kunne tro, at SaaS går i nul, i hvert fald ifølge markedets logik; markedet er jo som bekendt ”effektivt”. Jeg fandt i hvert fald ikke umiddelbart nogen anden årsag til faldet. Jeg har lyst til at købe den her, men lad os lige vente lidt. Vi følger situationen.
Jeg hoppede med på vognen hos Faron i Stockholm sidste forår, og hold nu op, det var en god beslutning. De daglige stigninger begynder for alvor at tage fart for denne sag, der flyver under radaren
Det er vel sådan det er for Tieto-ejerne men i de amerikanske tech-aktier lugter jeg tegn på fare. De er sivet stille og roligt ned, uden at der er gjort det store nummer ud af det endnu. Instinktet siger, at man skal være på vagt nu, og at der snart kan begynde at ske mærkelige ting igen. Ganske vist er der allerede lukket lidt damp ud nogle steder fra de mest boble-prægede papirer. Jeg tænker at holde styr på kontantbeholdningen og være på vagt. Porteføljen er i defensivt mode.
Bioretec, et berygtet teknisk analyse-mønster – krokodillens gab. Lad os se, om regnskabet bringer en “krokodilletand” til at fuldende mønsteret, eller om hele kæben kollapser endeligt.
Her er dagens selskaber med regnskabsaflæggelser efter 90 minutters handel.
I dag ser det lidt bedre ud end i går, bortset fra et par katastrofer. Stærke resultater blev leveret af blandt andre HKFoods og Kalmar samt Exel, og meget lovende takter fra blandt andre Boreo og Loihde, så for de sønderbankede small caps er der måske endelig lys for enden af tunnelen. Udbyttefeberen sendte Posti op med næsten de 10 %, selskabet yder i udbytte.
Mr. Market har godt nok salgsknappen siddende løst med disse Helsinki-luringer. Relais var nede med hele -15 % i dag, men er steget godt +10 % fra bunden.
Den nordiske stålgigant SSAB overskred i denne uge niveauerne fra februar 2024 og var kortvarigt i ATH (All-Time High) på 7,760 (onsdagens lukkekurs 7,590).
Aktier købt for et år og en måned siden viste et afkast på +107 % (nu +78 %).
Faldet fra toppen er sket meget hurtigt, omkring -14 % på et par dage. Er der nogen, der forstår, hvad der får den til at svinge sådan her?
AI? Ukraine? I det mindste har den de seneste par dage bevæget sig i en anden retning end europæiske forsvarsvirksomheder.
Edit: Thyssenkrupp offentliggjorde i går sit resultat, og kursen faldt -12 %. Salzgitter og ArcelorMittal er også i fald. Jeg antager, at det hænger sammen med dette.