Frågor, fasa och jubel kring kurser och kursförändringar – tråden (Del 2)

Denna tråd är en fortsättning på kommentaren: Kurssien ja niiden muutosten kyselyt, kauhistelut ja hehkuttelut - ketju (Osa 1) - 10431 - Sijoittaminen - Inderes forum.

Tidigare tråd:

5 gillningar

Det är ingen panik än, vi är i “förnekelse”. :smiling_face_with_sunglasses: När vi ser dagar med -10% nedgång, då kommer paniken och köpläget börjar.
S&P 500 är inte ens i en björnmarknad än.
Det är förvisso inte långt kvar dit.

6 gillningar

Om man tittar på Sepes kurva från toppen och jämför den med WS Psychology-bilden samt den nuvarande volymen, skulle jag säga att paniken åtminstone är på väg att börja, om den inte redan är i full gång.

11 gillningar

Ändringar i min utländska portfölj idag…
Redigera: lagt till situationen i slutet av dagen kl 23:02

30 gillningar

Bilden med texterna är i den bemärkelsen något förenklande, att den verkliga euforiklimaxen i bubblan oftast upplevs månader innan indexet når sin slutliga topp. Till exempel var kulmen på denna, kanske USA:s största börsbubbla i historien, enligt min mening i februari 2021, när antalet och kvaliteten på SPAC:er, Goldmans Non-profitable Tech Index, ARK Invest, vätgas- och elbilar, kryptovalutor, allmän optimism och mängden irrationellt beteende användes som mätare. Därefter började dessa element att mattas av. På indexnivå gick det uppåt fram till slutet av året på grund av den starka kursuppgången för blue chips, men samtidigt föll spekulativa objekt redan kyligt med tiotals procent. Bubblor verkar alltid innefatta en slutfas där blue chips torkar golvet med små tillväxtföretag och indexet går uppåt trots att stämningen i hemlighet redan surnar. År 1929 varade denna fas 8 månader, 1973-1974 knappt ett år, år 2000 cirka ett halvår, år 2021 cirka 10 månader.

Nu börjar det alltså synas att tvivlets termiter nådde den stora och mäktiga Sepe strax före årsskiftet. (Då var det omöjligt att se, ingen kan i realtid identifiera när toppen nås.) I år är Sepe -16%, vilket faktiskt historiskt sett är en riktigt smutsig vårperiod. Den är fortfarande dyr, P/E 20 baserat på resultat som smitts fram med otroligt höga marginaler. Den lockar varken klassiska värdeinvesterare på grund av sin dyrhet, eller momentum-investerare på grund av sin nedåtgående trend. Kraftiga rekyler vittnar om dåligt mående. Den toppdyra bostadsmarknaden ökar den systemiska risken.

25 gillningar

Jo, tillväxtaktierna har dragit ner flera dagar över -10%. Flera har tappat -30% på 3 dagar. Oatly till exempel -90% från topparna och -86% från IPO (Initial Public Offering).

Från min egen bevakning ser dagen ut så här och jag har redan köpt en del

1 gillning

Jag gillar själv att följa privatinvesterares investerarsentiment på Jodel. Baserat på vad jag har sett är vi definitivt inte längre i en tillfredsställelsefas. På Jodel är ingen längre hausse, utan alla är neutrala eller förtvivlade inför framtiden. Många är redan i panik och frågar desperat varför deras aktier rasar. På detta forum får man en ganska rosenröd bild av hur investerare klarar av en björnmarknad. Jag skulle säga att vi redan är i förnekelsefasen. Det är värt att komma ihåg att varje björnmarknad inte slutar med att varannan investerares portfölj likvideras, precis som varje tjurmarknad inte slutar i eufori.

38 gillningar

Kan vi få lite vinst på denna segerdag? Portföljen ser ut som efter ett ukrainskt artillerianfall… :grimacing:

Är detta kapitulation nu när precis allt går över bord på marknaden?

Turligt nog är min egen horisont fortfarande årtionden bort och jag har ingen hävstång, så jag kan lugnt rida ut även denna skitmåstorm.

16 gillningar

Öm rumpa här också :woozy_face:

8 gillningar

Ajaj, när man ser DoorDashs fall kan jag nästan känna hur frustrerade killarna på Wolt är. Bestäms inte Volts slutliga köpesumma nu utifrån Dashs kurs under H1/2022 :smiley:

15 gillningar

Man kan även med hävstång. Eller åtminstone vill jag intala mig själv det. En så pass måttlig hävstång på 20-30% kräver dock ett fall på ca 50-60% för att ett margin call ska aktiveras. Man kan alltid köpa fler aktier med lönen och då förbättras kapital/lån-förhållandet, och även i en margin call-situation behöver man inte likvidera hela portföljen.

Jag använder förstås bara hävstång på stora index, jag är för snål för direkta aktieinvesteringar med stor vikt, i spegeln tittar århundradets värsta vindflöjel =D

5 gillningar

Å andra sidan förstod väl Wolts ägare att de hade sålt sin skit till ett otroligt pris. 7 miljarder dollar för ett företag som gjorde 150 miljoner i omsättning och otroligt stora förluster. Dessutom tror jag inte att dessa Wolt och Doordash någonsin kommer att tjäna särskilt mycket pengar, eftersom vem som helst kan köpa en bil och leverera mat. Dessa företag har minimala vallgravar.

16 gillningar

Studielån är det bästa lånet eftersom ett margin call aldrig ringer mig :slight_smile:

21 gillningar

Sant. Jag menar och följer mer FANGMAN-företagen och rörelserna i dem just nu - 3 %. Nvidia mer. Och när det blir - 10 % fall även i dessa företag, då är vi på paniksidan i mina böcker :nerd_face:

Jag kommer inte att ta ställning till Wolt separat här, men det har blivit tydligt under det senaste året hur giftig marknaden för närvarande är för företag som inte har bevisat sin förmåga att generera kassaflöde till ägarna. Ett kursfall är en sak när företagets kassaflöden ligger långt in i framtiden, men det är en helt annan sak när det prissätts som att de aldrig kommer att finnas.

De värsta fallen är de där man samtidigt försöker uppnå tillväxt med hjälp av IPO-medel, späder ut nuvarande ägare med orimliga aktiebaserade incitament, och ändå inte går med vinst. Samtidigt är sentimentet en fullständig soptunnebrand när investerare tvivlar på sanningen i dessa tillväxthistorier, vilket kommer att öka kostnaden för finansiering i framtiden. Och när verksamheten inte genererar tillräckligt med pengar är en ond cirkel komplett. Även om verksamheten utvecklas väl, kommer finansieringskostnaderna och utspädningen att påverka investerarens slutresultat under mycket lång tid.

6 gillningar

Jag: “Ibland har jag investerat i kvalitet också, så att inte alla investeringars aktiekurser bara är bumtsibum.”

Kvalitet: “Idag blev det en sådan här dag. Bra eget arbete på egen planhalva”
image

19 gillningar

Nåväl, de stora tog redan -5-8% droppar om dagen förra veckan, så paniken är redan i luften.

18 gillningar

Som svar på frågan som hänvisade till den här bilden:

Jag skulle säga att vi är i förnekelsestadiet. Jag har ännu inte funderat på om jag borde sälja något för att undvika det värsta. Inte heller här på investeringsforumet har jag sett en stor försäljningsvåg. I ekonomimediarna eller på nyheterna har man ännu inte varnat för att det skulle vara mycket riskabelt att äga aktier nu.

Vi har dock, åtminstone i mitt eget huvud, passerat ångeststadiet. En liten nedgång besvärade mig tidigare, men nu är jag mer i en “strunt samma”-känsla.

Det som irriterar mig mest är att jag var ganska väl förberedd för en björnmarknad med en kontantandel på 50%, men nu har allt investerats tillbaka. Så för min del skulle kapitulationsfasen gärna få vara igång. Tyvärr verkar den inte vara det…

5 gillningar

Detta beror mycket på vad portföljen innehåller. Jag skulle just nu vara mest oroad över dessa “värdeaktier” som många började med efter att ha sålt tillväxtbolagen. Visst, det var ett bra drag tidigare. Men det finns företag där som gör bra vinster och har stark tillväxt till en ganska låg värdering. Det kan vara så att värdeinvesteraren faktiskt är i eufori när tillväxttekniken åtminstone bitvis är nära att sluta panikera :slight_smile:

3 gillningar

Hoppas ingen verkligen betraktar den där sentimentgrafen som faktisk. Visst, det är ett roligt tidsfördriv, inget fel med det. I den andan skulle jag säga att jag själv är i förnekelsefasen och går egentligen aldrig under den, förutom när det gäller enskilda aktier – det vill säga, för vissa aktier har jag erkänt att jag inte längre förstår deras historia och har sålt dem.

2 gillningar