Nå, ingen af de store “guld-backed” ETF’er siger i deres prospekt, at investoren ejer guld, men sagen er frit oversat som “mulighed for at deltage i ændringer i guldprisen”.
Lad os tage GLD som et eksempel, som er verdens største guld-backed ETF. Ifølge SPDR opbevares GLD’s guld i HSBC’s hvælv i London i London Good Delivery-barrer (ca. 400 oz / 12,4 kg). Problemet er banksektorens forhold til guldmarkedet, som ligner banksektorens forhold til valutaer - Fractional Reserve, dvs. et mindstereservesystem, hvor (groft sagt) banken har kundeforpligtelser på 100%, men kun kan give kunderne 10% af de midler, som kunderne har indlånt i banken.
HSBC er en af de tretten bullionbanker i London Bullion Market Association (LBMA), som tilbyder hvælvopbevaring til store kunder som SDPR. Samtidig fungerer disse bullionbanker som garanter for guldderivatmarkedet. For at garantere derivatmarkedet opbevarer disse 13 banker guld, hvorpå derivater bygges. Som det er sædvanligt i mindstereservesystemer, er dette derivatmarked mangedoblet i forhold til det fysiske marked. Hvis alle modparter til HSBC’s futures, forwards, swaps og optioner anmodede om fysisk levering af deres guld, ville HSBC ikke kunne levere dette.
Hvad sker der med GLD’s ejere? Det afhænger af forholdet mellem SDPR og HSBC, og hvilken prioritet SDPR har på HSBC’s betalingslister i forhold til andre, der ønsker fysisk levering. Derudover udlejer bullionbankerne fysisk guld til dem, der har brug for det, på samme måde som den finske stat udlejer sin egen guldreserve og opnår afkast af den.
Det er næsten umuligt for en privatperson at få fysisk levering af sit guld via GLD, fordi kunden ifølge GLD’s regler skal være en såkaldt “authorized participant” for at kunne modtage fysisk levering af sit guld og aktier for over ti millioner dollars.
Så investerer GLD’s køber i fysisk guld? Nej. En investor, der køber GLD eller tilsvarende “guld-backed” ETF’er, køber kun aktier, ikke fysisk guld. Derudover er der det ovenfor beskrevne stoleleg i disse ETF’er, dvs. hvis derivatmarkedets spillere begynder at hjemtage fysisk guld i store mængder, vil likviditeten af fysisk guld hurtigt udtørre.
BullionStar har skrevet mere detaljeret om emnet: Learn About Gold Exchange-Traded Funds (ETFs)
Jeg forstår den interessekonflikt, du præsenterer, men jeg har studeret guldmarkedet i mange år, før jeg kom til Voima. Jeg skrev en 199-siders forskningsrapport om guld, mens jeg arbejdede som derivatmægler