Guld som investering

Vidste I, at investeringsguld er momsfritaget i hele EU-området? Guld er det eneste råstof, der nyder denne eksklusive ret. Hvilke tanker vækker dette i jer? Eller rettere sagt, hvilke tanker får I om guld i det hele taget?

Denne tråd er helt sikkert Finlands bedste sted at spørge og diskutere guld,

5 Synes om

Lad mig starte med en kort introduktion af mig selv. I maj udgav jeg min afsluttende afhandling om guld med titlen ‘The Future of Gold from 2019 to 2039’, hvor jeg behandler guld fra flere perspektiver. Emnerne omfatter blandt andet guldets monetære aspekt, virkningen af amerikanske sanktioner på valutamarkederne, guldets historie som penge, markedscyklusser og manipulation af guldmarkedet. Til opgaven interviewede jeg syv internationalt anerkendte eksperter, herunder Nordeas chefanalytiker Jan Von Gerich, investeringslegenden Jim Rogers og Merrill Lynchs tidligere valutahandler Alexis Stenfors.

Efter at have udgivet min afhandling blev jeg ansat af finske Voima Gold som guldekspert og salgsdirektør. Voima er et finsk fintech-firma, hvis mål er at digitalisere køb, salg og ejerskab af guld uden at glemme guldets fysiske natur. Disclaimer: Vi sælger fysisk guld.

For nogle lyder mit navn måske fjernt bekendt fra et interview i Arvopaperi i juni, hvor jeg udtalte, at guldprisen ville stige til 5.000 dollars / 4.000 euro i løbet af de næste 5-10 år. Dengang fokuserede jeg især på guldets monetære side og Malaysias premierministers nylige udtalelse om, at han gerne ville se en multinational guldbaseret valuta i Asien.

Jeg ville være interesseret i at høre, hvad I her synes om at investere i guld, og hvordan I investerer i guld, hvis I gør det. Spørg alt, hvad I vil om guld, jeg svarer!

Link til afhandlingen: Sam's Thesis - SKAL Capital

Link til Arvopaperi-artiklen: Asiantuntijalta raju väite: ”Kullan hinta nousee 5 000 dollariin muutamassa vuodessa” | Arvopaperi

6 Synes om

Myter om guld del 1. “Guld giver intet afkast, og der er intet udbytteafkast”

Sandt. Dette ignorerer dog fuldstændig spørgsmålet om, hvad afkast er. Afkast kan ikke opnås uden risiko. Udbytteafkast fra aktier, lejeindtægter fra ejendomme og renteindtægter fra lån er resultatet af den risiko, investoren har påtaget sig. Hvis en virksomhed går konkurs, materialiseres aktieinvestorens risiko. Hvis en lejer ikke betaler huslejen, materialiseres ejendomsinvestorens risiko.

Tag en 20-euroseddel op af din pung. Hvor meget giver en 20-euroseddel i afkast? Svaret er selvfølgelig ingenting. Ingenting, fordi en 20-euroseddel i et retfærdigt pengesystem ikke bærer risiko.

Guld er penge. Guld bærer ikke risiko og giver derfor intet afkast. Hvis du køber et kilo guld, har du det samme kilo guld om en uge, en måned, et år og om 10.000 år. Guld giver intet afkast, fordi det ikke er meningen, at det skal give afkast. Ligesom kontanter giver guld beskyttelse til investorers portefølje.

Sjovt faktum: Den internationalt anerkendte interbankaftale Basel III definerer guld i den lavest mulige risikoklasse, der kan sammenlignes med AAA-rating for statsgældsobligationer.

Basel III, side 28: https://www.bis.org/bcbs/publ/d424.pdf

5 Synes om

Jeg har grublet over, om jeg skal købe guld eller sølv for at beskytte min portefølje. Hvorfor roses guld ofte til porteføljebeskyttelse og ikke sølv?

Har du guld eller andre råvarer i din personlige portefølje?

1 Synes om
  1. Hvordan ser du et scenarie, hvor overgældsatte lande begynder at afvikle deres guldreserver for at finansiere deres budgetter og dække deres gæld – virkningerne på guldprisen på kort og lang sigt?

1.2 I forlængelse af ovenstående, kunne en fuldskala handelskrig udløse et sådant scenarie (dvs. recession)?

1. Ville fysiske guld-ETF’er (f.eks. IAU) ikke være en nemmere måde at investere i guld via digitale kanaler?

2. Smelter guld i en brand?

3. Hvis man opbevarer guld derhjemme, skal man så anskaffe sig en revolver, eller er en shotgun nok?

5 Synes om

Jeg kan svare på den 4’er.

Fortæl det ikke til nogen, neglesaks skulle være nok i dette tilfælde.

4 Synes om

Guld foretrækkes frem for sølv af et par grunde:

1. Sølv er betydeligt mere volatilt end guld. Prisen på sølv kan svinge med flere titals procent i den ene eller anden retning inden for få uger, mens guld bevæger sig forholdsvis meget mere roligt.

2. Guld er penge, og sølv er mere et industrimetal. Sølv bruges i næsten alle elektroniske apparater, da sølv er verdens bedste elektriske leder. Guld bruges også i industrien, men mindre end 10% af den årlige efterspørgsel efter guld går til industrien. Derfor har industriel efterspørgsel en større indflydelse på prisen på sølv.

Jeg har både guld og sølv i min portefølje, specifikt i fysisk form. Guld er bekvemt værdifuldt, og aktiver kan nemt bæres i lommen, men sølv kræver betydeligt mere plads og er relativt tungt i forhold til prisen. Guld er for mig en “sikker satsning”, hvis pris jeg forventer vil stige betydeligt, og sølv er mere en højrisiko-/afkastspekulation fra min side. Jeg ville ikke selv bruge sølv til at beskytte min portefølje.

2 Synes om
  1. Jeg anser ikke dette scenarie for særligt sandsynligt i stor skala. Stater kan lide at refinansiere deres gæld ved at udstede flere obligationer, og i perioder med negative renter får disse stater endda et afkast af det. Salg af guldreserver ville være mere sandsynligt i lande, der ikke kan få finansiering andre steder, og det er sket i for eksempel Venezuela, hvis diktator Nicolas Maduro har solgt statens guldreserver. Som svar på spørgsmålet: Jeg tror ikke, at salget af guldreserver vil blive praktiseret i en sådan skala, at det ville have en indvirkning på guldprisen. Centralbanker over hele verden køber i øjeblikket guld, de sælger det ikke (se figur, centralbankernes guldreserver i tons. Trenden har været stigende siden 2009).

(Kilde: The Future of Gold from 2019 to 2039)

1.2. Jeg tror ikke, at stater ville begynde at sælge deres guldreserver, bortset fra kriselande som Venezuela.

1. ETF’er er værdipapirer og kræver en markedsplads for at blive handlet. Der er desuden beviser for, at de største fysisk backed guld-ETF’er faktisk ikke opbevarer tilstrækkeligt guld i deres hvælvinger til at dække de løfter, der er givet til ETF’ens ejere. En delfunktion af guld er at beskytte mod bankkriser af 2008-typen (og værre), hvor ud over bankerne også børserne kan være lukket i lange perioder, hvilket betyder, at værdipapirer ikke kan handles. Hovedsagelig fordi ETF-guld er teoretisk og ikke kan trækkes ud af investoren, kan jeg ikke anbefale at investere i guld via ETF’er. Kun fysisk guld giver investoren ægte diversificering på tværs af aktivklasser og reel beskyttelse af porteføljen. I dag er der flere tjenester som Voima Gold, hvor kunden kan købe, sælge og opbevare guld digitalt og sikkert i en privat hvælving. I nogle af disse tjenester, som også hos Voima, kan guldet faktisk trækkes ud, når kunden ønsker det, og køb og salg sker via en mobilapplikation eller hjemmesider. Desuden er opbevaringsomkostningerne for guld opbevaret i en privat hvælving fradragsberettigede, mens administrationsomkostningerne for en ETF ikke er det.

2. Oftest ikke. En brand kan stige til over 1064 grader Celsius, hvor guldet begynder at smelte, men de fleste brande brænder ikke med så varm en flamme inde i et hus. En brandmand kan rette det, hvis han vil :smile:

3. Jeg overlader sikkerhedskonsultationen til andre :joy:

1 Synes om

Jeg er ikke brandmand, men jeg svarer alligevel. :slight_smile:

Det er ikke tilrådeligt at opbevare guld ved siden af en gasflaske, metalpulver, kuldepot eller lignende, da deres forbrændingstemperaturer let kan overstige smeltepunktet (på et kulleje blødgjorde smedene i sin tid også jern). De højeste brandsikkerhedsklasser (f.eks. brandsikre skabe) testes med 1090 grader Celsius i et par timer, så det giver også en reference.

Guld er altså på ingen måde uforgængeligt i en brand, selvom det i en “normalsituation” sandsynligvis primært vil blødgøres og deformeres, ikke smelte helt flydende. Og til eventuelle ægte “doomsday preppere” er tippet, at guld og benzindunke, krudt osv. bør opbevares adskilt. :wink:

3 Synes om

Hvordan sikres det i disse tilfælde, at mængden af guld svarer til kundens forpligtelser? Findes der en tredjeparts certificering/auditering eller lignende? Er der stillet en ekstern garanti et sted? Hvem er ansvarlig, hvis guldet stjæles fra boksen? Ifølge jeres kontraktvilkår er det jer, men hvor i alverden tager I pengene fra til erstatninger? Hvis et firma, der sælger en sådan tjeneste, “over-sælger” sit guld, har investorerne i en konkurssituation i praksis købt luft. Der er naturligvis en lignende risiko i ETF’er, men de virksomheder, der udsteder dem, er ofte lidt større og mere kendte.

1 Synes om

alle 10% af den årlige efterspørgsel på guld går til industrien

Hvad bruges guldet så til?

Ret mig, hvis jeg tager fejl, men hvis 90% af efterspørgslen ender i bunden af et skab ved siden af gasflasker og benzindunke, hvor det samler støv, burde prisen så ikke falde? Vi kan vel antage, at produktionen forbliver den samme eller endda vokser over årene?

På den anden side, så bliver naboen da grøn af misundelse, når man finder en gasflaske til grillen i skabet, og der ved siden af skinner et ton guld :slightly_smiling_face:

1 Synes om

Godt svar! En god ting ved guld er, at hvis du finder en ukendelig gul klump i ruinerne efter en brand, vil du få næsten den samme pris for den som for en perfekt bar.

6 Synes om

{“content”:“Dette kan jeg kun svare på vegne af Voima. PricewaterhouseCooper (PwC) reviderer vores bankboks hvert tredje måned, og ifølge PwC’s repræsentant er vi den eneste virksomhed i verden, der har fået et "Big Four" revisionsfirma til at tælle fysiske guldbarrer. PwC bekræfter, at Voima altid har mere guld end kundeforpligtelserne kræver på revisionstidspunktet, og vores interne kontrol overvåger kundemidlers status dagligt. Med andre ord, vi oversalger aldrig vores bankboks, og tillid er et af vores firmas hovedprincipper.\n\nDerudover er vores kunders guld 100% forsikret gennem det amerikanske Liberty Mutual, hvilket betyder, at hvis guldet skulle blive stjålet, vil Liberty Mutual erstatte kunderne 100% af tabene. Voima har en af Finlands sikreste private bankbokse, som er bygget til at opfylde kravene fra den tyske centralbank, og dette afspejles også positivt i vores forsikringsomkostninger :slight_smile:”,“target_locale”:“da”}

3 Synes om

Hej,

Jeg vil gerne høre fra en ekspert med henvisninger/beviser på, hvor disse tegn på sagen findes. Så vidt jeg forstår, er etableringen af disse ETF’er en reguleret sag. Hvis iShares, BlackRock, SPDR eller lignende lover, at der er fysisk guld i banken, hævder du så, at der lyves? I så fald er der tale om en enorm svindel og en “boble”. Derfor er det vigtigt at høre beviserne, før ETF’er “dømmes” som investeringsform. Påstanden er sikkert god til at fremme salget af fysisk guld…

Redigering: Tag for eksempel iShares Gold Trust fact sheet:

3 Synes om

Her er et par artikler om farerne ved guld-ETF’er. De er fra 2016, men jeg tror, at de samme risici stadig er relevante.
Kort sagt: risiciene skyldes tredjeparter.

https://www.forbes.com/sites/oliviergarret/2017/03/09/3-reasons-why-investors-should-avoid-gold-etfs/#47c0a4a04dd8

2 Synes om

Dette er en så forfærdelig sjov tråd, at jeg er nødt til at blande mig: Et kilo guld vejer sandsynligvis et kilo, men hvad koster et kilo i øjeblikket? Omkring 30.000? Hvis onkel begynder at handle med fysisk guld, bør han vide, om den gamle onkels lommer/bæreevne løber tør først, eller om pengene gør det :slight_smile:

Onkel Masse, FA, hvor længe kan han slæbe rundt på 30 kg guldlommer i supermarkedets gange?

2 Synes om

Nå, ingen af de store “guld-backed” ETF’er siger i deres prospekt, at investoren ejer guld, men sagen er frit oversat som “mulighed for at deltage i ændringer i guldprisen”.

Lad os tage GLD som et eksempel, som er verdens største guld-backed ETF. Ifølge SPDR opbevares GLD’s guld i HSBC’s hvælv i London i London Good Delivery-barrer (ca. 400 oz / 12,4 kg). Problemet er banksektorens forhold til guldmarkedet, som ligner banksektorens forhold til valutaer - Fractional Reserve, dvs. et mindstereservesystem, hvor (groft sagt) banken har kundeforpligtelser på 100%, men kun kan give kunderne 10% af de midler, som kunderne har indlånt i banken.

HSBC er en af de tretten bullionbanker i London Bullion Market Association (LBMA), som tilbyder hvælvopbevaring til store kunder som SDPR. Samtidig fungerer disse bullionbanker som garanter for guldderivatmarkedet. For at garantere derivatmarkedet opbevarer disse 13 banker guld, hvorpå derivater bygges. Som det er sædvanligt i mindstereservesystemer, er dette derivatmarked mangedoblet i forhold til det fysiske marked. Hvis alle modparter til HSBC’s futures, forwards, swaps og optioner anmodede om fysisk levering af deres guld, ville HSBC ikke kunne levere dette.

Hvad sker der med GLD’s ejere? Det afhænger af forholdet mellem SDPR og HSBC, og hvilken prioritet SDPR har på HSBC’s betalingslister i forhold til andre, der ønsker fysisk levering. Derudover udlejer bullionbankerne fysisk guld til dem, der har brug for det, på samme måde som den finske stat udlejer sin egen guldreserve og opnår afkast af den.

Det er næsten umuligt for en privatperson at få fysisk levering af sit guld via GLD, fordi kunden ifølge GLD’s regler skal være en såkaldt “authorized participant” for at kunne modtage fysisk levering af sit guld og aktier for over ti millioner dollars.

Så investerer GLD’s køber i fysisk guld? Nej. En investor, der køber GLD eller tilsvarende “guld-backed” ETF’er, køber kun aktier, ikke fysisk guld. Derudover er der det ovenfor beskrevne stoleleg i disse ETF’er, dvs. hvis derivatmarkedets spillere begynder at hjemtage fysisk guld i store mængder, vil likviditeten af fysisk guld hurtigt udtørre.

BullionStar har skrevet mere detaljeret om emnet: Learn About Gold Exchange-Traded Funds (ETFs)

Jeg forstår den interessekonflikt, du præsenterer, men jeg har studeret guldmarkedet i mange år, før jeg kom til Voima. Jeg skrev en 199-siders forskningsrapport om guld, mens jeg arbejdede som derivatmægler :smile:

19 Synes om

Tak for dit omfattende og ekspertmæssige svar. :blush:

3 Synes om

Et kilo guld koster i øjeblikket over 41.000 EUR, og for store beløb er det nemt at arrangere værditransport, fra bankboks til hjem og omvendt.

Ret positive problemer, hvis man har mange penge. Jeg ville da også gerne have den slags problemer! :wink:

Jeg ved det ikke. 30 kg guldbarrer hver dag i Prismas gange (jeg ville ikke turde lade dem ligge hjemme) føles ikke rart. Så problemet ville være helt reelt for onkel!

Så: guldbarrer er desværre ikke et hit. Det er bedre at holde den uproduktive grundkapital diversificeret. Den amerikanske dollar er en stærk ting: hvis den falder fra hinanden, og hr. superinflation æder alt, så er det verdens ende, og onkel må også gå. Punktum.

Masse-onkel, FA, bæreevnen allerede i aftentimerne

4 Synes om