Guld som investering

Og denne frihedsbølge ramte heller ikke finnerne på nogen initiativrig måde, men salget af guld blev momsfri her takket være EU-direktivets bindende karakter. Jeg er enig i Europas “frihed” og dens evighed. Jeg vil snarere tale om en undtagelse. Så længe ejendommen dog ikke konfiskeres, tror jeg, at guldets ejere sover trygt om natten, selvom handel skulle blive umulig. Det er et rart element at eje, at markedet altid eksisterer et sted, og selvom man ikke lige har adgang dertil i det øjeblik, så bevares værdien dog gennem tiderne.

3 Synes om

Tak for de oplysende kommentarer, Putteri og Dromedary. Jeg vidste f.eks. ikke om valutaregulering og EU’s rolle med hensyn til momsfritagelse. Men det forklarer meget af, hvorfor der ikke er blevet investeret i guld her på samme måde som i nogle andre lande.

Kitcos EUR-ounce pris er: 3212,19 EUR

Denne barre: 3502,82 EUR

Ja, undskyld. Jeg blandede dollars og euro sammen. Men samtidig fandt jeg ud af dækningsbidraget. Det er ikke imponerende.

1 Synes om

Ja, kalibreringerne er blevet foretaget, og så lidt til.

Inflationsjusteret guldpris, justeret til nutidens dollar diagrammer, data

Gulds tidligere højdepunkter falder netop sammen med tiden efter finanskrisen omkring 2012.

image

Og selv hvis du direkte sammenligner med f.eks. M2-penge i USA, er situationen den samme der.

Fra oktober 2008 til i dag

Guld 3760,2/682,8=5,51

USA M2 22195,4/7975,3=2,78

Også denne sammenligning af dollaren og euroen med den hyperinflation-ramte zimbabwiske dollar og tyrkiske lira er ubegrundet overdrivelse. Euroområdets inflation er præcis på målniveauet på 2%, og i USA er den kun 2,9%.

Jeg kan ikke kommentere dine andre bull-argumenter, men troværdigheden for dem falder let, hvis der er sådan noget vrøvl iblandt.

4 Synes om

Jeg kender personligt kun dette produkt fra 90’erne, som den daværende KOP-bank solgte til sine udvalgte/velhavende kunder. Selvfølgelig var de 10 g ikke meget at varme sig på, men det er da noget. Det afspejler vores udgangspunkt godt.

1 Synes om

Ja, den forrige bull run startede nok efter IT-boblen sprang, da FED sænkede renterne kunstigt lavt, og kapital generelt begyndte at søge mod faste investeringer. Råvarer, ejendomme og guld var attraktive for investorerne. I 2010’erne fortsatte printningen, men guldprisen faldt og reagerede ikke rigtig på dette. Stigningen genstartede i 2018, og især fra 2023 er der søgt helt nye niveauer. Årsagerne kan spekuleres i, men jeg tror, at de vigtigste årsager allerede er nævnt tidligere i denne tråd. Hvor stor vægt hver af disse har, er efter min mening ikke engang særlig relevant, og jeg har ikke noget absolut korrekt svar på det. Alle disse faktorer understøtter dog stadig guldets rekalibrering og prissætning. Jeg følger med spænding, hvilket niveau vi ender på.

1 Synes om

Lige fra morgenhandlen er der trukket nye højeste noteringer for guld. Hvad angår disse sammenligninger af inflation/pengemængde, kunne det være en god idé at sætte sig ind i begrebet eller temaet “offshore dollar creation”. Det er en ret stor “sump”, men når man ser på det gennem et par rapporter (som man kan finde gratis online, altså publikationer fra forskningsinstitutioner), forstår

Nyheden kom også som en overraskelse for mig, set i lyset af informationen på tidspunktet for beslutningen, og jeg ved ikke, hvad jeg skal sige til det. Jeg lader sindet associere.

Det er en mørk og klar nat. En stor gruppe mennesker står på et vådt skibsdæk. Nogle kigger på isblokke, der flyder i vandet, som skibets lys kortvarigt oplyser, andre snakker sammen. Stemningen er forvirret og usikker. De fleste står lidt apatisk, men kortvarigt liver de op, når skibets dør åbnes, og musikken strømmer ud fra skibets indre.

Mange har redningsveste, men langt fra alle. Dem, der har, har alle mulige størrelser. Nogle har børneveste. En særling har en overdimensioneret vest, som han allerede havde med sig tidligere på dagen. Den vakte munterhed blandt dem, der spiste i skibets buffet. En blandet flok, hvad udstyr angår. Bagerst på dækket står omkring et dusin mænd uden redningsveste, med åbne jakker. Der er skibets styrmand, maskinmesteren, et par hjælpedrenge og en gruppe, der er blevet venner med dem på rejsen.

Flokken venter på, hvad der nu skal ske. Og som det ofte sker, når et sådant stillestående øjeblik varer længe nok, som af en naturkraft, begynder der at ske noget. Styrmanden stiger op på en trækasse, og maskinmesteren rækker ham en megafon. ”Kære passagerer! Vi har Happy Hour. Få en hidtil uset oplevelse ved at opgradere jeres kahyt til superior-klasse på dæk 2, samt fri adgang til skibets aftenbuffet. Som betalingsmiddel ombord, kun under happy hour, accepterer vi jeres redningsveste”. Meddelelsen fortsætter: ”Vidste I, at I også kan shoppe i vores tax-free ombord i yderligere 30 minutter? I kan veksle jeres redningsveste til poletter, som I kan købe spiritus og lakrids for i butikken. Hvis der er poletter tilovers, kan I veksle dem til lokal valuta, så snart vi ankommer!”.

Gradvist stilner snakken på dækket af, men ingen bevæger sig eller reagerer på styrmandens meddelelse. Særlingen med den overdimensionerede vest har et mærkeligt, på én gang bekymret og tilfreds udtryk i ansigtet. Det er begyndt at irritere dem omkring ham.

Der er kun fem Happy Hour-billetter, og købstiden er kun et øjeblik! – råber styrmanden med højere stemme end før. Sjældent har så stor en flok været så stille. De vestløse kigger tavst på hinanden og vender sig mod havet.

Til sidst hæver en hånd sig midt blandt de vestbærende, som på en auktion. Hånden, der løfter sig, ses ikke bag de andre, og styrmanden råber: ”Hvem fik den?”. Til Olav, fra Finland – lyder det fra flokken. Og således, langsomt men sikkert, baner hånden, der holder vesten i luften, sig vej gennem mængden og nærmer sig styrmanden.

4 Synes om

Her er en kommentar om guld. :slight_smile:

Guldprisen steg igen til et historisk højdepunkt onsdag, drevet af bekymringer om den amerikanske regerings nedlukning og en stadig mere ustabil geopolitisk situation. Da investorer søger sikre aktiver, vender stadig flere øjne sig mod guld, og nogle mener, at en ny supercyklus er begyndt.

5 Synes om

Johannes Ankelo har skrevet om guld. :slight_smile:

Den officielle efterspørgsel efter guld og ETF-beholdninger spiller en vigtig rolle for guldprisens styrke, skriver Michael Hsueh fra Deutsche Bank. Samtidig er smykke-efterspørgsel og genanvendt udbud faktorer, der begrænser prisstigningen.

Efterspørgslen efter guldbarrer og -mønter spiller en svagere, men stadig positiv rolle som drivkraft for guldprisen.

Ifølge Deutsche Banks teori er ikke al efterspørgsel lige værdifuld på markedet.

1 Synes om

Her er en historie om, hvordan guld steg tæt på 4.000 dollars pr. ounce, fordi den amerikanske regerings nedlukning og den franske politiske krise øgede markedets usikkerhed.

Guldprisen er steget over 50 procent i år, hvilket er den største årlige stigning siden 1979, derudover driver centralbankers og ETF-investorers køb stigningen frem - Goldman forudser også, at prisen vil stige til 4.900 dollars næste år.

Spot gold was little changed at $3,963.95 an ounce as of 10:27 a.m. in Singapore, with prices on track for the biggest annual gain since 1979. The Bloomberg Dollar Spot Index was steady. Silver was steady above $48 an ounce, while palladium gained and platinum was flat.

https://finance.yahoo.com/news/gold-heads-closer-4-000-224248779.html

2 Synes om

4000$ nået!

7 Synes om

1973: 100 USD

2009: 1000 USD

2020: 2000 USD

2025: 3000 USD

2025: 4000 USD

2026: 6000 USD?

5 Synes om

Vi nåede næsten 4100$. En ret kraftig stigning, men på sølvsiden løb det løbsk. Jeg tror, at efterårets toppe var her (medmindre noget revolutionerende sker). Maskinerne i gang igen i slutningen af året eller begyndelsen af næste år.

1 Synes om

En gammel tommelfingerregel er (har været), at når der er krige og andet rod i verden, så stiger guldprisen

3 Synes om

Ja, guldet nåede lige at runde 4100 USD i dag. Det ser ikke ud til, at denne tyr mangler hverken styrke eller vilje.

Centralbankernes køb ser ud til at være fortsat i august, hvilket World Gold Council rapporterede for lidt over en uge siden. Netto købsvolumen steg en smule fra juli-tallene, og denne gang var den største tilføjer Kasakhstan (8 t). Fra Europa tilføjede både Tjekkiet og Tyrkiet 2 t hver. Polen har meddelt, at guldreserverne i fremtiden kunne udgøre 30 % af centralbankens samlede reserve (nuværende 22 %). Kina fortsatte også med at tilføje (2 t), men ret overraskende reducerede Rusland med 3 t.

8 Synes om

Henri Huovinens tweet om emnet:

dollar vs guld

https://x.com/HenriHuovinen2/status/1978049722616311974

5 Synes om

I løbet af natten brød guldfutures allerede igennem 4200 USD-niveauet. Samtidig ser

8 Synes om

Johannes Ankelo har skrevet en artikel om guld, som kan læses på få minutter. :slight_smile:

Når USA ensidigt ændrer betingelserne for Pax Americana, kan investeringspriserne flyve højere end investorernes drømme. Målpriserne for guldprisen kræver et åbent sind på trods af markedskorrektioner på overkøbte markeder.

For at guldets rally kan vende, skal en betydelig sælger dukke op på markedet. Ved undersøgelse af guldholdere er det svært at finde en klar sælgerkandidat.

Størstedelen af købene sker fra centralbanker, investorer (ETF’er, barrer, mønter), teknologi (elektronik, tandpleje osv.) og smykkeindustrien.

Kun salget af smykker har været faldende de seneste år.

7 Synes om