Kopin Corporation komplementerer vores virkelighed

Kopin Corporation blev grundlagt i 1984 i Westborough, Massachusetts. Virksomhedens grundlægger og administrerende direktør Dr. John C. C. Fan ledede virksomheden indtil 2022, og siden da har Michael Murray været administrerende direktør.

Jeg åbnede tråden, fordi virksomheden producerer teknologi til komplette løsninger inden for augmented reality (AR) og virtual reality (VR), og i denne sektor er den offentlige administration (forsvaret) i USA blevet aktiv og ser ud til at øge indkøbene. Det, der interesserer mig i Kopins tilfælde, er, at virksomheden nu bevidst stræber efter branchespecifikke anvendelsestilfælde. F.eks. den amerikanske hær, sundhedsvæsenet, industrien, vedligeholdelsesoperationer osv.

AR og VR er som bekendt Metas, Googles, Microsofts og mange andres spillefelt. Men netop på grund af Microsofts overpriserede løsning vil den amerikanske hær sandsynligvis genåbne udbuddet på 22 milliarder (Microsoft var altså allerede valgt). Og jeg kommenterede Kopin for nylig i Palantir-tråden. Palantir er i stand til at producere et situationsbillede på en skærm, men Kopin kan overføre situationsbilledet til en mikroskærm eller virtuelle briller.

Jeg kender ikke AR VR-teknologier og kan ikke vurdere Kopins konkurrenceevne. Og der er generelt meget lidt analyse tilgængelig om virksomheden. Virksomheden har også været i fare for at falde ud af Nasdaq-listen på grund af aktiens lave nominelle værdi. Virksomheden er konstant i underskud og udvander sine aktier betydeligt. Virksomheden har kun 150 ansatte. Virksomheden mangler pompøse TAM- og strategislides. Virksomheden er fokuseret på nuet.

Som jeg allerede nævnte i Palantir-tråden, er jeg generelt ikke interesseret i elektronik-/HW-virksomheder, fordi jeg slet ikke forstår teknologien, og forretningsmodellerne er også svagere end softwarevirksomhedernes. Men Kopin har i 2024 indgået aftaler med den amerikanske hær, forsvaret trækker, virksomheden har i januar 2025 sammen med Wilcox-virksomheden offentliggjort en ny avanceret nattesynsløsning, virksomheden er involveret i F35 mikroskærmsløsninger osv. Der sker altså meget nyt. Jeg åbnede tråden, så vi sammen kan få en bedre forståelse af denne personlige virksomhed.

About Kopin

23 Synes om

Hvad angår teknologien, ser man i Kopins briller i princippet (via simpel optik) på et LCD/LCoS/OLED-panel tæt på øjet. Disse bruger altså ingen bølgeledere med diffraktive overfladegitre, som for eksempel i Microsofts HoloLens-briller. Løsningen er ikke lige så elegant som hos Microsoft eller for eksempel hos Magic Leap, der rejste 3,5 milliarder (!) og siden blev skrottet, men produktionsomkostningerne forbliver mere rimelige, når man ikke behøver at fremstille komplekse nanostrukturer.

Jeg tror ikke, Kopin nogensinde vil få fat i forbrugermarkedet, som Meta, Apple og lignende stadig jagter med store penge. Med Kopins teknologi er det simpelthen svært at lave AR-briller, som nogen ville ønske at bruge offentligt, eller som overhovedet ville have mange anvendelsesmuligheder.

På virksomhedssiden kan brillerne bruges i applikationer, hvor hænderne ikke er frie, og der er behov for en lille “ekstra skærm”. Så i den henseende passer projekterne med den amerikanske hær godt ind i Kopins portefølje.

Et andet lignende amerikansk firma, der har eksisteret længe, er Vuzix, hvor jeg i efteråret overvejede at købe en lille position, da kursen var under en dollar. Firmaets indtægter og udgifter var dog så slemt i ubalance, at jeg sprang over. Siden da har Vuzix modtaget yderligere finansiering, og kursen er firedoblet…

Udover at store firmaer har brugt milliarder på smartbriller, og de stadig kun bruges i individuelle applikationer, er mange mindre firmaer (Osterhout Design Group, Daqri osv.) gået konkurs, og næppe et eneste smartbrillefirma har endnu været profitabelt. Dette er godt at huske på.

6 Synes om

Nedenfor er et link til en form for analyse af dette selskab, som konkluderer, at det er et “lille”, men hurtigt voksende selskab, der udnytter væksten i forsvarssektoren, især gennem avancerede displayteknologier. Selskabets salg inden for forsvarssektoren er vokset meget, især takket være hjelmmonterede displays til F-35-kampfly og andre militærteknologier.

Artiklen fremhæver også, at Kopin aktivt udvider sin virksomhed i Europa og Asien, hvor forsvarsbudgetterne vokser som følge af geopolitiske spændinger. Det bemærkes dog, at selskabets økonomi stadig er tabsgivende, men det siges på den anden side, hvordan dets vækstmuligheder og lave værdiansættelse gør det til et attraktivt investeringsobjekt.

Med hensyn til selskabet er hele verdens forsvarssektor nu i en gunstig situation, og Kopin er nu godt positioneret til at udnytte denne vækst.

Ses så vidt jeg ved ikke uden login (?):

https://seekingalpha.com/article/4752069-kopin-corporation-poised-for-growth-as-trumps-america-first-spurs-global-defense-spending

4 Synes om

Tak @Sijoittaja-alokas for den gode oversættelse, du smed ind i denne tråd. Jeg har selv gennemgået en del materiale om Kopin, men hvis man vil nøjes med mindre, så er alt det væsentlige deroppe. Jeg har ihærdigt fisket efter bunden med tabsgivende aktier (f.eks. Planet Labs, Upstart, IonQ) i 2-3 år i et bear market. Det vigtigste fokuspunkt for hvert kvartal har været, om selskabet ville gå konkurs eller ej. Hvert af de ovenfor beskrevne selskaber havde jeg valgt på grund af deres betydning og unikhed, efter min egen mening.

Kopin tilhører nu samme genre. Jeg vil følge, hvordan selskabets økonomi udvikler sig. Betydningen og unikheden har jeg begrundet for mig selv i trådens åbning. Unikhed betyder ikke, at der ikke er konkurrenter. Men der skal være noget særligt ved det. Med Planet, Upstart og IonQ gik jeg for tidligt ind, men lærte derefter at fiske efter bunden. Det samme kunne jeg nu gøre med Kopin. Kopin er talmæssigt en større risiko end de førnævnte, fordi Kopin mangler en såkaldt SPAC-balance. Den førnævnte trio nød godt af, at de lavede SPAC’er på toppene i 2021, kurserne dykkede kraftigt i 2022, men pengene var i kassen. Kopin mangler en tilsvarende stærk kasse. Det bekymrer mig lidt. Det betyder, at der stadig er aktiedilutioner i vente.

Så bundfiskeri er en afslappende hobby for mig. Og det er tilpas sjovt. Fordi indsatsen er lille ved bundfiskeri. Hoveddisciplinen er så i de højt værdsatte vækstaktier (HIMS, NVDA, Palantir og lignende).

9 Synes om

Dette var interessant, tak. Tak også til trådstarteren, jeg havde helt glemt dette firma. Efter at have arbejdet med AR-opgaver i sin tid og stødt på talrige udfordringer, har jeg ikke anset virksomheder i branchen som fornuftige investeringsobjekter. Kopin skal dog nu tages under observation.

Jeg kan godt lide, at firmaet bruger udtrykket “head-mounted display” (HMD) på LinkedIn. Det fortæller godt, hvad det handler om. I 20 år gamle artikler optrådte dette udtryk ofte, men så blev det erstattet af de mere sexede “smart glasses” og “augmented/mixed reality”.

Kopin forsøger ikke engang at kombinere den virkelige og virtuelle verden, men laver ubesværet hovedmonterede skærme. Og derved undgår de mange udfordringer med AR/MR-briller, som selv soldater, der brugte HoloLens, sikkert stødte på.

Daqri arbejdede vist engang med militæret, men gik konkurs for mange år siden. Andre amerikanske firmaer (forbrugerelektronikgiganter, Vuzix, Digilens…) satser snarere på stilfulde AR-briller.

Hvis selv Microsoft i sin tid pralede med IVAS-aftalen med militæret, ville et lignende samarbejde være en kæmpe ting for et firma af Kopins størrelse.

4 Synes om

Hvad betyder dette i praksis? Tilsyneladende har Microsoft overført administrationen af IVAS-projektet og vil ikke længere udvikle hardwaren. Det er dog stadig uvist, om projektet vil fortsætte, hvad budgettet vil være, og hvad Andurils rolle vil være? Baseret på Kopins kursudvikling det seneste døgn er det også lidt uklart for andre, hvad denne vending egentlig betyder.

Andurils grundlægger er Palmer Luckey, der har tjent en formue med Oculus, men firmaet ser ikke ud til at have nogen AR/VR/HMD-produkter?

2 Synes om

Jeg har selv tolket det sådan, at Anduril tager hele puljen og nu samler projektet. En af Andurils grundlæggere er Peter Thiel, altså grundlæggeren af Palantir. Sandsynligvis i 2025 får vi Anduril på børsen. Så det er værd at være opmærksom. Hvad med Kopin? Fremtiden vil vise det. Det kan være, at de får nogle underleverandørleverancer fra Andurils handel. Vi følger med.

3 Synes om

Det bliver interessant at se, hvordan Europa efter den forgangne München-weekend forholder sig til nye indkøb til forsvarssektoren fra USA. Trump har brugt en ret hård afpresningstaktik over for sine allierede, hvilket kan få europæiske stater til at genoverveje, hvor de skal anskaffe nyt forsvarsmateriel, efterhånden som budgetterne vokser. Med den nuværende administration er det måske ikke strategisk klogt at være afhængig af kritisk udstyr, hvis det i nødstilfælde bruges som forhandlingsmiddel. Desuden skaber toldafgifter også en vis udfordring her, hvis Europa reagerer på USA’s handlinger og starter en handelskrig.

På den anden side ser det ikke ud til, at Europa har tilsvarende augmented reality-produkter udviklet til forsvarsbrug. Så hvis produktet er unikt og nyttigt, vil det helt sikkert blive anskaffet. I øjeblikket markedsfører Kopin tilsyneladende kraftigt i Europa.

3 Synes om

Dette var ny information. Godt at høre. Det er rigtigt, at verden desværre er meget konfliktfyldt, så der er marked nok til mange…

2 Synes om

Her venter vi allerede lidt på Q4-resultaterne, men har ikke hørt dem endnu.
Men mens vi venter, dukker der handler op. Denne handel på 14 millioner med dens udvidelser begynder allerede at være på størrelse med et halvt års omsætning. Dette Kopin er for mig lidt af en prøveklud. Da jeg primært holder mig til software-, AI- og datacenter-siden. Måske fortæller Kopin og dets handler også noget om verdens gang. Måske er det også det, der interesserer mig ved dette lille selskab.

Kopin Secures $14 Million Order for Thermal Imaging Assembly - Kopin

5 Synes om

Flere handler dukker op:

Kopin Secures U.S. Army Funding to Develop See-Through Extended Reality (XR) Prototypes for Warfighters - Kopin

Redigering: Kontraktens værdi ville være en god ekstra information. Nu er det lidt uklart, om dette er virkelig betydningsfuldt eller en temmelig ubetydelig nyhed. I mine ører lyder det som den første fase af et nyt IVAS-projekt, men markedet er i hvert fald ikke begejstret endnu.

5 Synes om

Kopin meddelte, at de ikke er i stand til at indsende 10K-rapporten til tiden. Dette er aldrig gode nyheder, især når aktien er under $1. Denne $1 er en grænse, der, hvis den varer ved, kan føre til, at aktien fjernes fra listen, jeg kan ikke huske hvor, var det en OTC-liste eller lignende. Lad os nu håbe, at virksomheden klarer sig, da makrobilledet trods alt er gunstigt for denne branche.

SEC Filings - Kopin

7 Synes om

Det begynder dog at lugte lidt af, at denne IVAS-aftale er på vej mod Anduril, at dømme ud fra meddelelserne fra Microsoft og Anduril.

2 Synes om

Så kom resultatet. Usikker præstation, ordrebogen virker stor, 40 millioner, men prognosen for 2025 er kun 5% vækst. Derudover taber selskabet mange penge. Men vi følger med i, om selskabet begynder at forbedre sin præstation.

Kopin Corporation Reports Financial Results for the Fourth Quarter and Full Year 2024

5 Synes om

En ret moderat prognose for dette år. Gode ordrer ser dog ud til at falde jævnt ind:

3 Synes om

Forsinkelsen af kvartalsrapporten pressede aktiekursen, og regnskabstallene kunne være pænere, men der er bestemt meget potentiale i dette firma. I går offentliggjorde Kopin en interessant aftale med militæret:

“The contract involves a Soldier Display Trade Study to define the optimal MicroLED characteristics for Extended Reality (XR) heads-up displays (HUDs) for warfighter XR solutions.”

“…study will culminate in a comprehensive “Microdisplay Requirements and Performance Matrix,” setting the standard for next-generation soldier vision systems.”

“MicroLED technology offers distinct advantages over traditional solutions including superior brightness, enhanced power efficiency, and long operating lifetimes and eliminates the temporal artifacts associated with Laser Based Scanning (LBS). These attributes ensure daytime readability and reliable operation while minimizing nausea and discomfort often associated with earlier XR systems…”

Det sidste citat lister problemerne med Microsoft HoloLens. Den første HoloLens-version brugte jo LED’er, og den anden brugte lasere.

For nogle år siden var der en større hype omkring microLED’er, da de syntes at være løsningen på AR-brillernes lysstyrkeproblem, og i hvert fald Meta opkøbte dengang et par microLED-firmaer. Jeg ved ikke, om Kopin i USA reelt har alternativer, hvis militæret ønsker RGB-microLED-baserede løsninger. Kopin har udviklet microLED’er sammen med det belgiske MICLEDI.

4 Synes om

Første kvartals tal kom i går. Omsætningen var $10,5 millioner, hvilket er en vækst på en halv million i forhold til referenceperioden. Som den mest positive nyhed modtog Kopin i Q1 ordrer for $28 millioner. Forventningerne til 2025 er “double-digit revenue growth”. Der er et tab på en million dollars om måneden, men især salgs-/administrationsomkostningerne er faldet markant.

For referenceperioden er der afsat næsten 25 millioner som en reserve til retssagsomkostninger (“reserve for litigation damages”). Kopin har jo haft en patentstrid med BlueRadios. En endelig afgørelse i striden er tilsyneladende ikke kommet endnu. Sidste forår blev det rapporteret som følger:

“The verdict favored the plaintiff, BlueRadios, Inc., awarding them approximately $5.1 million in damages. Additionally, the jury recommended $19.7 million in disgorgement and exemplary damages against Kopin Corporation. The Court will review these recommendations before issuing a final ruling.”

4 Synes om

Kopin meddelte tirsdag, at de har gjort fremskridt i udviklingen af NeuralDisplay-teknologien. I den nye prototype spores blikkets retning og pupillens størrelse i realtid (hvilket gør det lettere at markere fjender i synsfeltet og justere lysstyrken af den augmenterede information korrekt). Dette siges at ske uden et separat kamera, hvilket betyder, at Kopin ikke har integreret nogen Tobii eye tracker i sin demo.

Kopin vil fremvise sin demo på messer i juni, herunder ved den store AR/VR-begivenhed AWE 2025 i næste uge. En mere detaljeret rapport om demoen vil sandsynligvis derefter komme på AR-guru Karl Guttags blog.

2 Synes om

Theon International har foretaget en betydelig investering i Kopin og vil fremover eje 49% af Kopins europæiske afdeling. Det er sandsynligt, at salget til europæiske NATO-lande vil stige i fremtiden. Eftermarkedet steg med 16%, og stærke kursreaktioner forventes at fortsætte i dag, efter at tallene for andet kvartal er offentliggjort.

6 Synes om

Virksomheden synes stadig at være i R&D-fasen. Ordrer og udviklingsprojekter svinger stadig i takt med, at forskellige landes forsvarsordrer svinger. Et muligt momentum ligger stadig forude. Jeg synes, det ville være godt, hvis man kunne skabe et serviceprodukt omkring virksomhedens produktudvikling, som kunne generere en mere stabil pengestrøm.

Kopin Corporation Reports Financial Results for the Second Quarter 2025 - Kopin

2 Synes om