Kauppalehti jämför (artikel, troligen bara för prenumeranter) utvecklingen av verkstadsindustrins orderböcker:
Vilken dag för portföljens verkstadsföretag. Cargo +10 %, Wärtsilä och Konecranes över 5 %. Helsingforsindexets nästa jämna tal är 10k. ![]()
![]()
![]()
Jag tycker att rubriken på tråden är väldigt aktuell just nu:
Är det dags att hoppa på maskinindustrins tåg?
Målpriserna för Cargotec och Konecranes har höjts, senast höjde OP Konecranes idag.
![]()
Har ni några åsikter om varför man inte borde hoppa på tåget ännu?
Jo, ska man vänta på Q2-resultaten och utsikterna, eller köpa innan? Analytiker har förstås mer kunskap än en privat investerare, men nu tror man ju allmänt att det ser ganska grumligt ut och att botten nås först framåt hösten. Företagen har inte heller skrutit på sistone. Å andra sidan tittar marknaderna alltid framåt, så även små positiva signaler kan sätta igång en uppgång.
Det ovannämnda tillförde inte mycket nytt, jag bara funderade. Jag äger inga verkstadsföretag just nu, eftersom jag sålde Metso-Outotec igår.
Maskinverkstäder är förstås unika, men här är några allmänna tankar om situationen.
- Maskinverkstäder har ofta långa leveranstider, så nu levereras beställningar som togs emot före coronakrisen. Problemen kanske inte uppstår förrän senare. Prognoserna för 2021 förutspår att maskinverkstäderna ska gå starkt, men om inga beställningar kommer in under 2020 kommer prognoserna att behöva sänkas ytterligare.
- Svag efterfrågan och politisk/ekonomisk osäkerhet → kunder vågar inte köpa något stort (dvs. de beställningar som maskinverkstäderna får stora marginaler och omsättning från).
- Till exempel har Wärtsilä en stark serviceavdelning som ska jämna ut konjunktursvängningarna i nyförsäljningen → 1) kunderna har inte haft lika stort behov av service när ekonomin står stilla 2) service har inte ens kunnat utföras och faktureras (reserestriktioner / tillträde till anläggningar förbjudet).
- Cykliska bolag och värdebolag har underpresterat i över ett dussin år i rad, medan momentum-, kvalitets- och tillväxtbolag har överpresterat non-stop i åratal och åratal → man är villig att betala “vad som helst” för Amazon, Admicom, Kone, Elisa och Cargotec eller Konecranes övervägs inte ens för portföljen.
Jag sitter själv naivt ganska starkt på cykliska bolag med tanken att någon gång i en avlägsen framtid 1) räntorna > 0 % 2) ekonomin i Europa skulle växa > 1 % y/y 3) den globala ekonomin skulle växa 4) EU:s enorma stimulans, arbetslöshet och åldrande befolkning skulle orsaka åtminstone några investeringar (varvid investeringsvaror skulle ha efterfrågan) 5) globalt skulle någon investera i något 6) andra investerare skulle börja intressera sig för värderingsmultiplar. För närvarande verkar det som att man får vänta i åratal på detta, men någon dag kan cykliska bolag ändå rycka till som en gädda ur vassen.
Konecranes släppte förhandsinformation, riktigt starkt Q2!
Jag tog slutbudet för 21,82 €
Omsättning och EBITA klart över förväntningarna. OP (bank) förväntade sig 31 miljoner, realiserat 57,5 miljoner.
Orderstocken för Q2 har sjunkit med nästan 30% från jämförelseperioden, om jag läste pressmeddelandet rätt. Kan någon hitta en konsensusprognos för beställningarna!?
Tillägg: Marknadens initiala reaktion var förstås positiv baserat på de första tio minuterna.
Stark lönsamhet, men en nästan 30 % minskning av ordrar skapar press för nästa år.
Vad som troligen har hänt här, kanske mer allmänt, är att analytikerna har justerat ner sina vinstprognoser rejält (inte bara inom verkstadsindustrin) och att orderböckerna har bedömts ganska väl, men att man inte tillräckligt har beaktat att olika anpassnings- och sparåtgärder på grund av coronakrisen har förbättrat lönsamheten mer än väntat. Bra så, för marknaden gillar positiva överraskningar.
Och tack också igen @topsu för att du tog fram konsensusprognoserna, det går lite långsamt för mig att söka information ibland, eller är det bara ren lathet ![]()
Sandviks Mining&Rock Technology som publicerades idag var verkligen överraskande stark, även om jag inte förväntade mig något dåligt. Beställningarna minskade bara med 10% från förra året och man måste komma ihåg att nästan alla verkstadsföretag har lyckats sänka sina kostnader med cirka 20% tack vare snabba åtgärder. Permitteringar har förekommit i alla företag. Detta lovar gott för Metso-Outotec.
Ett annat verkstadsföretag som jag förväntar mig ett starkt resultat från är Valmet, som har meddelat många beställningar för andra kvartalet. Detta är förvisso känt på marknaden och kursen ligger på samma nivå som i början av året, men Valmets agerande är ändå mycket övertygande. Är detta en ny Kone som överraskar positivt år efter år?
Valmet går bra, men hur går det för skogsmaskinssektorn, Ponsse och Deere? Tydligen lite tystare där enligt rykten. Wärtsilä anser jag också vara ett stort frågetecken, och jag skulle inte våga investera i det nu.
Hästkarlarnas nyhetsbyrå ryktar om att fem kartongmaskinslinjer har sålts och att massaochpannasidan (tidigare Metso Power) har en ännu större projektportfölj än pappersaffärsområdet. Det finns inga rykten om orderstockarna inom tissue- och Valmet Automation, men automation står ju bara för cirka 20 procent av sina leveranser till papper. Det verkar som om orderstocken glider i takt med över en miljard, och det är väl ingen större match att överskrida det?
Här är utvecklingen av verkstadsindustrins ordermassa, kv2/2020 kontra kv2/2019, plockat från morgondagens Kauppalehti. Ponsse ser riktigt dåligt ut.
@Teisho, det ser ut som ett vilt fall. Kan du säga vad konsensusmålkursen för aktien är just nu? Vi är ganska långt ifrån Inderes målkurs just nu… På lång sikt skulle man kunna tänka sig en bra uppgång när oron för coronaviruset är över och skogsmarknaden förbättras. Företaget har en stark balansräkning, hög ROE, bara ett fåtal konkurrenter, trä är framtidens råvara och dessutom är tekniken i toppklass, vilket man också satsar på.
Jag har själv Metso Outotec, Wärtsilä och Konecranes från coronagropen.
Börsuppgången är en så irriterande sak eftersom man börjar stressa över att sälja. Nu har det stigit så mycket igen att vinstprocenten skrämmer mig. Ska jag ta ut vinsterna nu, om jag kan köpa tillbaka till ett lägre pris? Eller kommer det att sjunka igen? Som investerare skulle jag vilja ha en jämn utveckling, inte en berg- och dalbana. I det avseendet verkar dessa verkstadsbolag vara för volatila för mig.
Det kan underlätta att titta på affärsutvecklingen istället för kursutvecklingen. Om det känns jobbigt och utvecklingen är för volatil rekommenderar jag att du tar ut vinsten.
Du missade poängen. Dessa företags affärsutveckling går framåt och alla nyckeltal är sådana att dessa borde hållas (hold).
Poängen var att, trots affärsutvecklingen, kan kursen falla okontrollerat. Efter det skulle det kännas dumt varför man inte hade tagit hem vinst och köpt tillbaka till ett lägre pris.
Precis. Om affärerna går åt rätt håll har inte den kortsiktiga kursutvecklingen någon betydelse. Det ordnar sig tids nog.
Om du säljer nu, kan du då köpa tillbaka aktierna till ett högre pris om kollapsen inte kommer? För mig är det psykologiskt svårt att köpa till ett högre pris, så jag föredrar att hålla.
Om du vill handla aktivt, är det också möjligt att köpa på dippar och sälja senare när priset är högre, om du anser att företagen är bra och tillfälligt underprissatta.
Konecranes Q3-utsikter: ”I enlighet med vår något positivare marknadssyn jämfört med föregående kvartal förväntar vi oss att vår omsättning ökar under tredje kvartalet jämfört med andra kvartalet. Tack vare vår anpassningsförmåga förväntar vi oss också att vår justerade EBITA-marginal ökar jämfört med andra kvartalet.”