Konecranes - Globala ledare inom materialhanteringsbranschen

Öh, ja, mitt fel. Jag raderade det felaktiga meddelandet.

Visst, men vi måste ändå komma ihåg att världen och logistiken inte stannar upp på grund av denna menopaus:

• Tack vare våra innovativa lösningar och en stark patentportfölj är vi en av branschens teknikledare.
  • Serviceverksamheten står för cirka 40 % av vår omsättning.

Eller så är det verkligen It’s the End of the World as We Know It.

Samma här, Konecranes är verkligen en av världens ledande tillverkare av lyftutrustning, så:

• ”Vi är hedrade över att ta emot företagets största containerstaplare order någonsin. Tyskland är en mycket viktig marknad för oss, och denna order visar stort förtroende för vår servicestöd. Samarbetet med Richter var avgörande för detta avtal”
9 gillningar

Har ni några tankar om Konecranes vs. Cargotec? Båda verkar intressanta på ytan och har bra strategier. Jag har förstått att Konecranes har lyckats bättre med övergången till tjänster, eller har jag fel?

Cargotec verkar betydligt billigare än Konecranes sett till siffrorna… Vad kan vara orsaken?

3 gillningar

Jag är fortfarande försiktig med dessa, även om de verkar billiga kan de fortfarande falla betydligt om och när det visar sig att vi går in i en form av recession, då kommer verkstadsindustrins resultat att sjunka och värderingsmultiplarna med dem. Under finanskrisen fick man dem riktigt billigt, om historien har någon betydelse.

Verkstäderna hade redan fått stryk innan coronakrisen och därför känns det lite märkligt när de ändå straffas mest av alla. Jag trodde att jag gjorde mitt livs fynd när jag köpte Värre under 9 € i höstas :joy: Verkstäderna har redan sågat ner 70 % från topparna 2017-2018, om det nu spelar någon roll.

Finanskrisen gav Cargotec lite över 7 euro per aktie med ett P/E på 3,x, så jag tänkte åtminstone vänta över den första rapporten, eftersom en ny säljfas kan börja efter det (aktien stiger på rapportdagen och sjunker sedan i veckor).

1 gillning

Det är ett riktigt rally nu bland verkstadsföretagen när man tittar på Helsingforsbörsens topp 7-lista. Tydligen är det dags att börja köpa loss nu alltså :slight_smile:

Kan någon klokare säga varför Valmet har varit i konstant uppgång i ett par veckor redan och sakta närmar sig priserna innan raset?

1 gillning

Jag är inte klokare än någon annan, men jag vågar ändå svara: Saken kan i någon mån påverkas av att Valmet inte har återkallat sin positiva guidning eller utfärdat en vinstvarning. Dessutom är det anmärkningsvärt att Valmet höjde sina finansiella mål (EBITA och ROCE) för ett par månader sedan.

Det börjar bli ganska få företag som inte har utfärdat en vinstvarning eller återkallat sin guidning.

1 gillning

Jag har ägt Cargotec länge, Konecranes har inte hittat till min portfölj ännu. Tidigare har Konecranes varit för dyrt och nu har jag för lite pengar/för mycket annat att köpa. Cargotec har försökt få ett mer jämnt och lönsamt kassaflöde från tjänster och mjukvara, tyvärr är detta fortfarande ganska mycket i sin linda. Företaget har potential, men det har aldrig riktigt kunnat realiseras. ROE är kroniskt låg och företagets tre affärsområden fungerar så att när de andra lyckas, presterar minst ett dåligt och blir en bromskloss för hela koncernen.

4 gillningar

När det gäller verkstadsindustrin är det värt att noggrant studera hur konjunkturgropar har påverkat företagens verksamhet. Verkstadsindustrin producerar investeringsvaror, vars order snabbt minskar när osäkerheten slår till. Underhållstjänster hjälper till, men lägre kapacitetsutnyttjande minskar behovet av underhåll. Som eftercykliska order är de på topp i slutet av en konjunkturcykel och när återhämtningen börjar med en ny uppgång är de inte först ut.

Till exempel, när man granskade årsredovisningarna från 2009 utvecklades orderstockarna för olika verkstadsföretag på ett liknande sätt…

Cargotec -51%
Konecranes -45%
Kone -13%
Ponsse -43%
Wärtsilä -41%

Ibland är det bra att titta på vad som har hänt tidigare för att kunna bedöma vad som sannolikt kommer att hända i framtiden. Orderstockarna kommer att minska kraftigt under de kommande kvartalen och kunderna kommer att meddela orderannulleringar. Min egen gissning är att återhämtningen denna gång inte kommer att vara lika snabb som för tio år sedan.

Men det finns också något positivt. Om vi går ännu längre tillbaka i tiden än finanskrisen har de stora verkstadsföretagens konjunkturuthållighet förbättrats avsevärt. Allt görs inte längre internt, utan risken har redan i början av 2000-talet flyttats till underleverantörer, som numera tar den största smällen.

13 gillningar

Konecranes P/B-tal var nog redan under bottennivåerna från finanskrisen. Att döma av det, fiskades det redan djupt. Detta är vad jag har hört av mer insiktsfulla personer. Företaget är mycket större än för 10 år sedan, så en jämförelse av aktiekursen fungerar inte.

Baserat på dessa signaler har det funnits ett köpläge för aktier i flera veckor nu.

4 gillningar

Den amerikanska verkstadsjätten Caterpillar är nu ner 8,5%, så baserat på detta kommer de finska verkstäderna att sjunka imorgon.

5 gillningar

Om vi ska vara helt exakta har Konecranes vinst per aktie inte förbättrats nämnvärt från vad den var före finanskrisen, och försäljningen har inte heller ökat alls med undantag för Terex-affären. Företagsförvärv räknas förvisso med, men aktiekapitalet utspäddes betydligt i samband med ovannämnda affär.

Ett förlorat decennium för Konecranes, liksom för några andra inhemska verkstadsföretag

4 gillningar

Maskinverkstäderna har verkligen erbjudit bra köpmöjligheter för ett par veckor sedan, och kanske får vi ytterligare en chans att hoppa med snart. Kurserna pressades snabbt till lågkonjunkturpriser åtminstone för Konecranes, Cargotec och Wärtsilä, och det var enligt mig en ordentlig överdrift. Dessa företag är dock inte mina favoriter inom denna sektor. Jag skulle hellre köpa Valmet, som fortfarande har en utmärkt position, samt Metso Outotec, som nu kan fås till ett rejält rabatterat pris via Outotec.

9 gillningar

Här är Random Walkers analys av de just nu mest attraktiva maskinverkstäderna:

12 gillningar

6/7 omxh25 stigare bara verkstadsbolag idag och de hårdaste närmar sig 10 procents uppgång och annars har det varit en stark uppgång de senaste veckorna. Verkar som att verkstadsbolagen går exceptionellt bra :slight_smile: Inom ett par veckor borde alla släppa Q1-resultat, så det ska bli spännande att se om raketen fortsätter.

7 gillningar

Alla maskinverkstäder hade en mycket bra situation i februari och starka orderböcker. Efter det har aktiekurserna för dessa gått igenom en hel del gissningar om hur mycket coronan kommer att påverka, och jag skulle se de stora dagliga fluktuationerna bero på detta. I februari skulle jag ha köpt varje maskinverkstad till dagens priser, nu väntar vi mest på effekterna och det kan mycket väl vara så att det fortfarande är billigt.

År 2009 fick vi också många avbeställda beställningar, främst för att finansieringen inte fungerade. Nu har inte en enda beställning avbeställts, och jag vågar påstå att återhämtningen kommer att vara snabb när restriktionerna hävs.

4 gillningar

Konecranes ger ingen prognos för 2020 på grund av coronapandemin:

• Både när det gäller order och lönsamhet var historien tydlig: underhållsverksamheten stod sig och var fortfarande ganska lönsam.

• Inom industrianläggningar och hamnlösningar sjönk däremot orderna och rörelseresultatet blev negativt.

• Konecranes vd Rob Smith ansåg att första kvartalet var utmanande, då många kunder begränsade tillgången till sina anläggningar.

• ”På grund av pandemikrisen förväntar vi oss att orderingången minskar under andra kvartalet inom alla tre affärsområden jämfört med första kvartalet.”

• Smith betonade att bolagets Ebita-marginal hade minskat till stor del på grund av engångsfaktorer, och han tror att marginalerna till och med kommer att förbättras under andra kvartalet, trots en förväntad minskning av omsättningen.

:thinking: :expressionless:

Livet fortsätter alltså förmodligen även efter Q2:

• Även efter andra kvartalet betonade Smith att bolaget fokuserar på att förbättra lönsamheten inom processkranverksamheten och därmed hela industrianläggningarna.
1 gillning

https://www.youtube.com/watch?v=00BRZ4ZT2Xc
Osuuspankens (OP) sektorsyn. Videon är ett par veckor gammal, men innehållet har nog inte blivit föråldrat ens under dessa hektiska tider.
Jag har en solid portfölj med industriföretag, så jag tog på mig mina confirmation bias-glasögon och började plocka russin ur kakan; den bästa sektorn att äga är industrivaror och -tjänster! I den ETF som OP rekommenderar för Europa verkar Kone, Wärtsilä, Metso och Valmet vara med.

3 gillningar