{“content”:“Jag köpte lite på prov, jag har råd att ta lite förluster till i år. En ganska snygg beställning, som kanske ger mer. Den amerikanska flottan verkar inte få slut på budget i första taget
\n\nTillägg: Bra poäng från dig, jag sålde min tidigare position i Konecranes och har bara följt det halvhjärtat de senaste veckorna. Hur bra din observation är får vi förstås se först senare
\n\nTillägg 2: Är du @erkki.vesola medveten om huruvida den amerikanska flottan är en ny kund för Konecranes? Dessa militärbeställningar kittlar alltid fantasin
”,“target_locale”:“sv”}
Själv köpte jag också ett parti i samband med nyheten.
Jag skulle tro att den svaga orderingången är den största risken och oron, och det ändrar förstås inte hela bilden. En eventuell negativ vinstvarning verkar redan vara ganska väl inprisad. Analytikerna är ganska starkt positiva till den här, konsensus var väl uppemot 35, vår Erkki är lite mer pessimistisk. Bara mer av det här nu![]()
Tillägg: Det finns dock ingen större kortposition, medan Cargotec, Metso, Valmet och Wärtsilä har det. Lite förvånande, om man nu förväntar sig en negativ vinstvarning.
Moro NN, den amerikanska flottan är ingen ny kund för Konecranes, och även från detta varv fick vi en beställning på 67 MUSD år 2016. Beställningar från den amerikanska flottan kommer sällan, men de är oftast stora, det vill säga minst i storleksordningen 50 MUSD. Även nu är ramavtalet verkligen stort, men det är å andra sidan fördelat över en lång tid. Sammantaget är hamnlösningarna inte mitt huvudbekymmer för Konecranes, utan snarare industrianläggningar, vars viktiga kunder i Tyskland går på halvfart. Denna nya beställning från den amerikanska flottan verkar av någon anledning registreras under industrianläggningar.
Tack igen för ditt snabba svar @erkki.vesola, det du berättade förklarar varför marknaden inte heller blev särskilt entusiastisk över denna order ännu. Att gräva fram denna information hade förmodligen tagit mig flera dagar. Hur som helst har jag en känsla av att det fortfarande kommer att bli en fest av detta, om inte nästa år så i en avlägsen framtid ![]()
Kone höjde utdelningen till 1,70 €/aktie (resultat 1,80 €/aktie). Stark lönsamhet och megatrender på sin sida, men man får ha stark tilltro när P/E-talet ligger runt 33, vilket omvänt skulle ge en resultatavkastning på ungefär 3 %.
Konecranes är tvådelat i mina ögon. Den betydande försämringen i orderingången under Q4 är oroande. Kassaflödet är bra, resultatet är svagt. Den rapporterade nettoskuldsättningsgraden har ökat betydligt, men beror helt på övergången till IFRS 16-rapportering.
Jag håller också ett öga på den, men jag kommer förmodligen att vänta åtminstone på Q1-resultatet och om det kommer några riktlinjer/vyer angående viruset. Under 25 verkar i vilket fall som helst vara ett bra pris.
Det är ganska intressant att KC CC och Valmet var ganska dyra i pris och nu är det en nedgång i priset igen. Speciellt Valmet har utländska investerare som säljer hänsynslöst, även om det var en “bullbull” vid 24€. De reagerade alla väldigt sent på corona.
Jag är ganska nybörjare inom maskinverkstäder och har dålig erfarenhet av dem. Jag har följt från sidan, och Cargotecs utveckling är minst sagt intressant. Det är svårt att hitta något bra i utsikterna, men det har ändå hållit sitt pris jämfört med andra maskinverkstäder. Vad är det jag inte förstår här? Det känns som att Cargo har ett bättre kursskydd.
Cargotec är extremt intressant och å andra sidan en fruktansvärd “value trap” på grund av sina tre verksamheter. Det verkar inte finnas någon botten för Mgregor. Nu var orderingången i tillväxt medan andra hostar.
Allt har sitt pris, det var därför jag också hamnade i tråden.
Nog är Cargotec och Konecranes köpvärda under 25 euro, särskilt med tanke på ett köpprogram, där den nedre gränsen ligger på 18-20 euro. Tre-fyra köptranscher så borde det vara en bra investering när cykeln blir gynnsam. På kort sikt lönar det sig inte nödvändigtvis att försöka trejda. Jag skulle vilja köpa, men mina maskinverkstadspengar är bundna i Wärtsilä🙂 Det ovannämnda ska absolut inte ses som en investeringsrekommendation.
Tillägg: Jag ska senare försöka skriva några tankar från Wärtsiläs bolagsstämma i den relevanta tråden.
Jag köpte några omgångar Konecranes förra året i augusti och oktober när mina kriterier uppfylldes, det vill säga när priset var under 26. Jag sålde allt för en månad sedan för cirka 32,3 euro. Baserat på mina gamla kriterier verkar det nu vara ett ganska bra köpläge, men jag väntar först på företagets och analytikernas kommentarer om effekterna av coronakrisen. I mina ögon verkar det som att det för närvarande finns bättre köp än KCR.
Vad har du tänkt dig? Konecranes börjar vara på en attraktiv nivå. Är även intresserad av Outotec och/eller Metso.
Jag har redan en position i Metso med en genomsnittlig kostnad på 28,60. Jag skulle kunna sänka genomsnittspriset lite, fusionen är dock mycket intressant. Jag är inte så rädd för en kursnedgång, men girigheten tar över: skulle jag kunna få den billigare nästa vecka?
Istället för en köpprogram använder jag trading, det vill säga, jag säljer ibland de dyrare köpta positionerna om jag har fått en ny position billigare. På så sätt räcker pengarna bättre, men detta förutsätter ibland uppgångsdagar. Det kräver dock ständig närvaro på marknaden, så jag rekommenderar absolut ett köpprogram om man inte vill ägna oändligt med tid åt att fundera över positioner. Som tumregel för mig, när maskinverkstadsföretagens utdelningsprocent överstiger 5%, är det oftast ett bra köp. Naturligtvis kan nästa års utdelning vara svagare, men det är ju cykliskt med dessa.
Tillägg: En sak till är att OP har lagt till Cargotec och Konecranes bland de möjliga resultatvarningskandidaterna. Även om mycket negativt redan är inprisat, så är kursreaktionen oftast negativ om en resultatvarning realiseras.
{“content”:“Bland verkstadsföretagen ökade jag idag kraftigt mitt innehav i Metso till 26,4 euro. Jag anser att jag för närvarande får tre bra komponenter med Metso: Metsos utmärkta utdelning om några veckor (5,6 % för dagens paket), synergieffekterna från Metso Outotec på lång sikt samt Neles kvalitet. Vi får se hur det går.”,“target_locale”:“sv”}
Cargotecs aktiekurs börjar matcha bokfört värde, d.v.s. P/B 1. Jag tror att ett gammalt djungelordspråk säger att det kan vara en bra affär att köpa en maskinverkstad till bokfört värde ![]()
Vilka poster har justerats i Konecranes resultat per aktie (EPS) för 2018 och 2019, @erkki.vesola? Siffrorna i företagets årsredovisning ser väldigt annorlunda ut jämfört med Inderes siffror.
Fakturadagen verkar vara på väg igen. Borde jag köpa den första omgången Konecranes till portföljen idag?
Åsikter?
Jag gick in i Cargotec igår på 16,75, bokfört värde ca 0,75. Nu prissätts allting för att stanna väldigt länge. Konecranes verkar vara ungefär i sitt bokförda värde. Jag kunde inte ha gissat dessa priser när jag startade den här tråden en gång i tiden
. Om man har tåligt kapital så skulle jag se detta som ett utmärkt köptillfälle på fem års sikt. Ingenting garanterar dock att kurserna inte sjunker till finanskrisens nivåer.
Tilllägg: Erkki Vesola kom precis med en företagsrapportering om Cargotec, rekommendationen med en målkurs på 19 € (tidigare 35 €) ökade. Erkki förutser en vinstvarning, men antar att den redan är inräknad i kursfallet.
Joo, mycket har hänt sedan augusti 2019. Någon ansåg då att Konecranes kunde gå under 20 euro inom ett år. Nåväl, nu skulle man kunna få dem för femton!
Generellt sett känns det som att finska aktier redan har sjunkit oproportionerligt mycket. Å andra sidan verkar de förväntade vinstvarningarna börja komma nu.
Konecranes Oyj: Vinstvarning: Konecranes uppdaterar sina efterfrågeutsikter på grund av coronaviruspandemin (COVID-19) och återkallar sin finansiella vägledning för 2020
På grund av coronaviruspandemin (COVID-19) har stater runt om i världen infört omfattande restriktioner för människors och företags dagliga verksamhet. Som ett resultat av detta begränsar många av Konecranes kunder tillgången till sina anläggningar, vilket påverkar Konecranes möjligheter att slutföra installationer av ny utrustning och utföra vissa underhållsåtgärder. Dessutom påverkar betydande och ökande åtgärder för att stävja pandemin Konecranes egen produktion.
Konecranes bedömer att pandemin kommer att påverka efterfrågan på dess produkter och tjänster, särskilt under första halvåret, men eftersom situationen förändras snabbt är det för tidigt att göra välgrundade bedömningar för att fastställa denna påverkan. Som ett resultat av detta justerar Konecranes sina efterfrågeutsikter och återkallar sin finansiella vägledning för 2020.
Utöver coronaviruset bedömer Konecranes att den justerade EBITA-marginalen kommer att påverkas av en uppskattad kostnadsöverskridning på 18 miljoner euro, relaterad till implementeringen av ett hamnkranprojekt i USA. Kostnaden kommer att redovisas under första kvartalet 2020.