Jeg svarer nu mig selv, da der ikke kom andre svar, i tilfælde af at nogen andre er interesserede i emnet. Jeg åbnede en lille position på Kinas Shenzhen-børs i morges og sammenlignede Hongkongs børs og Shenzhen-børsen med hinanden i lyset af de betingelser, Mandatum Trader viste, med BYD Company ltd. som eksempelaktie.
Her er de generelle betingelser for Shenzhen-børsen: handelsenhed (lot) 100 aktier (selvom jeg ikke ved, om det har praktisk betydning, da minimumshandelsstørrelsen dog er angivet som 1 aktie), prisen for én handelsenhed bliver ca. 4900 euro med BYD’s nuværende kurs. Ordren skal være en limitordre, og en godkendt ordre kan ikke ændres. Handelstiderne er finsk tid, 2 x 2 timer pr. døgn, kl. 4.30-6.30 og kl. 8-10.

Omkostningerne er her præsenteret således, at aktien først købes, derefter sælges til samme pris og med samme valutakurs, hvorved de samlede købs- og salgsomkostninger er 0,71 %.

Så til Hongkong-børsen. Der skal angiveligt handles i handelsenheder (lots), dvs. minimumsstørrelsen for en ordre er 500 aktier, og europrisen for én handelsenhed med BYD’s nuværende kurs er ca. 26200 euro. Ordren kan være af en anden type end en limitordre, og børsens åbningstider er længere, 4.30-7.00 samt 8-11 finsk tid.

Med en lignende formel som på Shenzhen-børsen er de samlede købs- og salgsomkostninger 0,95 %, her skal der også betales Hongkongs stempelafgift.

Som et resultat af denne sammenligning endte jeg altså med at købe BYD på Shenzhen-børsen, størrelsen på handelsenheden var en betydelig faktor, og det havde også indflydelse, at aktien af en eller anden grund i øjeblikket er markant dyrere i Hongkong, 52,4 euro, mens prisen på Shenzhen-børsen er 49,1 euro, dvs. aktien er 7 % dyrere i Hongkong.
En helt anden sag er så, om det kan betale sig at købe BYD; gør ikke som jeg gør, men gør som I finder klogt. Mine grunde til at købe BYD er, at det er et selskab, der i mange henseender har potentiale til at ride på bølgen af teknologisk udvikling til betydelig vækst fra nuværende niveau, det har alsidig produktion i egne hænder, og P/E-forholdet på 26 er lavt i forhold til disse faktorer. Der er vist en egen tråd om selskabet her, hvor man mere detaljeret kan analysere, hvad der er sandt og sandsynligt, og hvad der ikke er osv. Jeg læser naturligvis gerne andres synspunkter udover mine egne, som er ret tæt på at være baseret på en dartkastende abes udvælgelsesmetode i forhold til rigtige analyser.