KH Group – ett turnaround-bolag efter omstruktureringen?

Hej Johannes,

Du har onekligen analyserat modellen noggrant, och logiken fungerar precis som du beskriver. I detta fall handlar det dock om en egenskap hos modellen snarare än ett direkt fel. I min modell inkluderas kassaflödet för 2024 tills jag matar in 2024 års balansräkning, så att den tar hänsyn till det kassaflöde som genererats under 2024. KH-Koneet och NRG rapporterar under FAS, så i de företagsspecifika DCF-modellerna är nettoskulden inte jämförbar med de siffror som presenteras i KH Group-koncernens delårsrapporter, utan balansräkningarna måste hämtas från dotterbolagens bokslut. KH-Koneet publicerade sitt bokslut mycket tidigt i år, vilket resulterade i att företagets modell har beaktat balansräkningspositionen vid slutet av 2024. I bilden du delade återspeglar NRG:s nettoskuld fortfarande situationen vid slutet av 2023. Nu när du tog upp saken, skulle det som presentationsform förmodligen vara en mer logisk lösning att dra av 2024 års kassaflöde från nettoskulden (ur ett verkligt värde-perspektiv skulle slutresultatet dock vara detsamma). När jag byggde de företagsspecifika modellerna trodde jag inte att de skulle granskas så här noggrant.

Hej Johannes,
Du har onekligen analyserat modellen noggrant, och logiken fungerar precis som du beskriver. I detta fall handlar det dock om en egenskap hos modellen snarare än ett direkt fel. I min modell inkluderas föregående års kassaflöde tills jag matar in föregående års balansräkning, så att den tar hänsyn till det kassaflöde som genererats förra året.

KH-Koneet och NRG rapporterar under FAS, så i de företagsspecifika DCF-modellerna är nettoskulden inte jämförbar med de siffror som presenteras i KH Group-koncernens delårsrapporter, utan balansräkningarna måste hämtas från dotterbolagens bokslut. KH-Koneet publicerade sitt bokslut mycket tidigt i år, vilket resulterade i att företagets modell har beaktat balansräkningspositionen vid slutet av 2024. I bilden du delade återspeglar NRG:s nettoskuld fortfarande situationen vid slutet av 2023. Nu när du tog upp saken, skulle det som presentationsform förmodligen vara en mer logisk lösning att dra av 2024 års kassaflöde från nettoskulden (ur ett verkligt värde-perspektiv skulle slutresultatet dock vara detsamma). När jag byggde de företagsspecifika modellerna trodde jag inte att de skulle granskas så här noggrant. :sweat_smile:

19 gillningar