Diskussion om mäklare

Än så länge har jag inte sett något behov av den där 9A-blanketten, eftersom den i praktiken inte är nödvändig.

Jag förstod inte riktigt den andra frågan. Priserna framgår från plattformens handelshistorik, precis som från till exempel Nordnet…

Har någon erfarenhet av Mandatum Trader? Jag tittade på deras sidor och därifrån skulle man komma åt fler marknader än hos Nordnet. Prisnivån skulle också vara ganska rimlig (jag skulle vara på mellannivån hos Mandatum jämfört med Nordnets Private Gold).

Ett par frågor som jag funderar över:

• Valutakonton. Är valutaväxling enkelt & billigt?
  • Kundtjänst. Hur lätt är det att få kontakt om problem uppstår?
  • Datasäkerhet. På vilka olika sätt loggar man in?
  • Analyser. Finns det analyser tillgängliga (vem har gjort dem?) och till vilket pris?
  • Vilka andra för- och nackdelar kommer ni att tänka på?

Hos Nordnet är mäklaravgifterna ganska rimliga och Inderes analyser ingår i priset, så tröskeln att byta är stor. Men det är alltid bra att kolla alternativ.

2 gillningar

I Mandatum Trader har varje valuta ett eget IBAN-konto. Man kan sätta in pengar direkt på dem eller överföra internt i Trader på samma sätt som i Nordnet. Skillnaden är att i Trader lönar det sig att köpa aktier till motsvarande valutakonto. Alltså Harvia till EUR-kontot och Berkshire till USD-kontot. Jag köpte själv av misstag de första USD-aktierna i Trader till EUR-kontot, då jag inte förstod hur kontouppdelningen fungerar, eftersom alla andra tjänster alltid haft en annan struktur.

Valutorna växlas omedelbart, men marknadsplatsen måste vara öppen (dvs. man behöver inte vänta på samma sätt som i Nordnet). Från Mandatums webbplats: ”I samband med handel i utländsk valuta är valutaväxlingskostnaden 0,25 %.” Vid direkt överföring till ett valutakonto / eller överföring mellan valutakonton är kostnaden ~0,0023%. Jag kontrollerade genom att beräkna några olika affärer, eftersom det lät som en så liten avgift. Men så verkar det vara. Valutakonton kan man öppna själv utan dröjsmål.

Jag har ingen erfarenhet av kundtjänsten.

Man loggar in med bank-ID eller mobilcertifikat. Utloggningstiden kan man ställa in själv (dvs. hur lång tid det tar innan tjänsten loggar ut dig när du inte använder den aktivt).

Jag har inte själv märkt några analyser. I nyhetsflödet cirkulerar korta nyheter.

Generellt skulle jag beskriva tjänstens användargränssnitt som föråldrat. När du loggar in är det som att återvända till år 2011. Grundläggande funktioner fungerar visserligen, men sökfunktionen är mycket frustrerande. Den kastar dig tillbaka till början / en tom sökning när du försöker gå tillbaka. Man kan inte redigera önskad information när man listar aktier. Till exempel, om du ville titta på något annat än marknadsvärde eller P/E-tal. Bättre att helt enkelt byta till en annan tjänst om man inte vill förlora förståndet.

Bättre än Nordnet är mindre hjärn- och ögonbelastande innehåll. Inga kommentarer från den genomsnittlige Svensson om folkaktiens resultat. Inga fåniga texter från investeringsinfluencers. Inget onödigt, dina ögon landar endast på det nödvändiga. Det helt föråldrade användargränssnittet är till och med på sitt eget sätt fridfullt.

Kostnaderna är visserligen billigare än i Nordnet, och jag skulle inte ens beskriva deras kostnader som ”rimliga”. Man kan själv kolla om de är för dyra för ens egen smak.

Fler marknader tillgängliga, även om Nordnet aktivt har öppnat upp dem i år.

Fler tillgångsklasser tillgängliga. Obligationer. Optioner. Och jag vet att Nordnet också har optioner, men i Trader finns det faktiskt ett utbud som är förnuftigt användbart och tydligt visualiserat. Inga påhittade begränsningar från Nordnet mot enskilda aktier.

Fondutbudet (s.k. mutual fund/olistad fond) är betydligt svagare än i Nordnet.

Utvecklingen av enskilda investeringar och kontots utveckling är enligt min mening lättare och tydligare att följa.

Jag skulle främst varna för det föråldrade grafiska användargränssnittet, eftersom användare ofta inte förstår hur viktig del det är av webbplatsers användarupplevelse. För vissa kan det till och med vara en avgörande faktor.

Jag har själv varit nöjd med Trader. Tjänsten har inte en enda gång varit oanvändbar eller nere eller hackad under den tid jag har varit kund, med und

9 gillningar

Om du däremot vill köpa en utländsk aktie till ett aktiesparkonto, kan valutakonton inte användas, utan kostnaden är den ovan nämnda 0,25%.

3 gillningar

Tack för det grundliga meddelandet, detta hjälper mig att fundera över saken.

Detta är verkligen ett mycket lågt pris, i praktiken gratis valutaväxling.

Intressant. På Mandatums sida (om jag bara flyttar en del av portföljen dit) skulle jag förmodligen inte handla så mycket efter starten. Men det vore förstås trevligt om användargränssnittet var ergonomiskt.

Av dessa skulle det vara viktigt att hitta en billig korträntefond eller penningmarknadsfond. Jag hittade inget via Google eller på deras demosidor, jag får nog ringa dem.

1 gillning

Som en följdfråga till diskussionen ovan, har någon erfarenhet av att flytta ett osakesäästötili från Nordnet till en annan mäklare? Enligt Nordnets prislista debiteras en transaktionsavgift på 100 euro för detta, utöver de avgifter som anges i prislistan under avsn

1 gillning

Jag öppnade ett konto hos Mandatum Trader. Användargränssnittet är verkligen ganska gammaldags och det kommer nog att ta ett tag att lära sig att använda det. Men de aktier jag vill ha finns där, jag kan börja köpa så snart börsen öppnar i natt. Så, tidigt på morgonen för att handla.

1 gillning

som ett alternativ kan du också använda den mycket mer mångsidiga TraderPro-versionen på Windows-/Mac-datorer. Den har lite mer att lära sig, men för mig var den mer tilltalande att använda på sin tid.

3 gillningar

9A-formuläret är inte nödvändigt, men om mäklaren automatiskt genererar det, så ser man köp- och säljpriserna direkt i en form som godkänts av skattemyndigheten.

Jag tyckte att den andra frågan var ganska tydlig. Lynx, som använder IBKR:s plattform, visar handelshistoriken endast sju år tillbaka. Om jag säljer aktier som jag har köpt tidigare än så, har jag ingen möjlighet att få historiska data, om inte mäklaren automatiskt genererar det tidigare nämnda 9A-formuläret, från vilket de korrekta uppgifterna mystiskt nog hittas. Man får inte dessa manuellt till rapporten från Lynx, och jag misstänker starkt att man inte får det från IBKR heller, eftersom verktygen såvitt jag förstår är desamma.

9A-blanketten är användbar även för annat än när man gör skattedeklarationen. Med hjälp av den kan jag under året följa hur försäljningsvinster och -förluster har ackumulerats och planera om något mer borde säljas, till exempel med förlust.

5 gillningar

Behöver förvärvsinformationen för aktier flyttas från Nordeas Investor till nätbanken eller på annat sätt sparas? Jag hittar ingen lista över förvärven i nätbanken, jag ser dem endast utspridda på kursgrafen. Kommer informationen att rapporteras korrekt till Skatteverket i samband med en eventuell framtida försäljning?

1 gillning

Såvitt jag förstår, nej. De finns tillgängliga i nätbanken under “Händelser”. Därifrån kan man få olika rapporter.

EDIT (förtydligande): det första svaret är alltså på den första frågan om det behöver flyttas. Men det kan också tolkas som ett svar på den sista frågan, vilket jag anser är att det blir rätt.

Ja, Nordea rapporterar automatiskt försäljningen till Skatteverket.

Rapportera, men om anskaffningspriset inte rapporteras, så går det med schablonmetoden.

Åtminstone från alla egna affärer har inköpspriserna också rapporterats automatiskt.

Ja, tack. Det verkar finnas där. Funktionen är dock lika trög som allt annat som rör avsnittet “Sparande och investeringar”. För alla transaktioner nämns bara “Nordea” och för att ta reda på vad transaktionen gäller måste man klicka på den “Nordea”-länken. Nåja, informationen har åtminstone flyttats till nätbanken.

1 gillning

Visar Investor er era kontanter korrekt? Mitt konto är stadigt på övertrassering, trots att det borde finnas pengar.

1 gillning

För kännedom: Jag fick kontakt med Nordea och de har tekniska problem med det. För vissa kunder visas kontona felaktigt. De åtgärdar det just nu.

3 gillningar

Jag undrade samma sak redan i måndags. Det visas fel och kontanterna är på minus. Bra om de fixar det, ännu bättre om det inte fanns något att fixa alls..

2 gillningar

Jag öppnade ett Danske Bank ISK, och idag testar jag deras månadssparande i aktier med en avgift på 0,2% utan minimicourtage. Jag satte in 600€ som test och i 7 olika aktier. Där kan man bara spara i aktier från Hesuli25-listan, vilket i sig passar mig eftersom jag för närvarande inte har några investeringar i Hesuli i portföljen.

Först var jag tvungen att ange totalsumman, och sedan vilken andel i euro till varje aktie, samt välja handelsdag. Man kan alltså inte investera samma dag, det vill säga när jag skapade månadssparandet igår, var idag den tidigaste möjliga dagen. Vi får se hur det går, och till vilket pris affärerna genomförs.

Nu på morgonen syns orderna som öppna, och det uppskattade antalet aktier för varje.

9 gillningar