Mycket sällan är en sådan skillnad i procentuell provision något problem. Det är praktiskt taget ganska irrelevant om kostnaden är 0,04% eller 0,06%, och valet mellan dessa skulle förmodligen göras av en helt annan anledning än en kostnadsskillnad på 0,02%-enheter. Problemet är minimiprovisionerna som småsparare mycket ofta stöter på hos många mäklare, vilket gör att den verkliga relativa kostnaden är något helt annat än 0,04% eller 0,06%. För finska aktier är minimicourtaget hos Mandatum 6e (\u003e50k i tillgångar) och hos Nordnet 5e (\u003e200k i tillgångar). Mandatum sjunker till 3 euro om tillgångarna är \u003e500k.
För amerikanska aktier är Mandatum billigare redan vid 50k i tillgångar (6e vs. Nordnet Golds 8e). IB är förstås i en helt egen klass med sitt minimicourtage på $0.35.
Har någon flyttat aktier från Lynx till IBRK? Jag skulle vara intresserad av hur det går till: behålls aktiepostens inköpspris, det vill säga om man säljer den, beräknar IBRK försäljningsvinsten korrekt (så korrekt som det kan…)? Och kostar det något, jag hittade ingen sådan punkt i prislistan. Jag skulle flytta några amerikanska aktier och åtminstone Unilever (UNA.AS).
Jag såg att Lynxs användargränssnitt har en överföringsfunktion (Transfer positions > internal) och den erbjuder mina aktieposter, men jag har inte gjort överföringen ännu. Jag har överfört pengar ett par gånger framgångsrikt, det fungerar åtminstone.
Vilken är den billigaste anständiga mäklaren för att köpa ETF:er? Hos Nordnet är vissa ETF:er som jag är intintresserad av inte tillgängliga med månadssparande.
Om du överför aktier till en annan mäklare, sparas inte anskaffningspriset. Hos IBKR kan du ange anskaffningspriserna efter överföringen, så att de visas korrekt framöver.
Vad som nu är en anständig mäklare för var och en, men t.ex. Nordea har ett kostnadstak på 1 % för transaktionskostnader för ETF:er. Dessutom har t.ex. Lightyear inga transaktionskostnader alls för ETF:er (dock ett ganska begränsat utbud) och IBKR har också tydligen ganska låga kostnader.
För banktjänster tillkommer någon månadsavgift (var det kanske 3,95 €?), för AOT m.m. behöver man inte betala, så länge man handlar en gång per kvartal.
Jag svarar själv, med svaret jag fick från Lynx kundtjänst:
LYNX eller Interactive Brokers debiterar inga avgifter för interna överföringar. Inte heller debiteras avgifter för överföringar till en annan mäklare, om det inte rör sig om en specifik överföringsmetod, såsom en DRS-överföring (se prislista: Överföringar av positioner). Dessutom kan vi bekräfta att vid interna överföringar överförs all information om positionernas förvärv, såsom öppningsdatum och förvärvspriser, automatiskt till Interactive Brokers system.
Mer information om ämnet och instruktioner för hur man gör en intern överföring hittar du här.
Har andra problem med graferna i Nordnet? På sidan syns den egna avkastningskurvan, men jämförelseindexet går inte att få fram. Bollen snurrar en stund. I varje visat värdepapper visas ingen kurva. Knapparna för köp och sälj av fonder fungerar inte från den egna portföljen, utan man måste klicka upp värdepapperet.
Finns det någon ny kampanj på gång hos Mandatum som ersätter den som avslutas 14.11? Black Friday-erbjudanden?
Jag har själv funderat på samma Lynx → IBKR överföring, eftersom IBKR skulle ha lägre handelsavgifter. Annars är tjänsten och handelsplattformarna etc. enligt min uppfattning helt desamma, även om IBKR saknar finskspråkig kundtjänst däremellan. Finskspråkighet är dock inte nödvändigt för mig så länge tjänsten fungerar i övrigt.
Tog du reda på hur man får fram 9A-blanketten eller motsvarande information i IBKR? Jag antar att IBKR inte levererar 9A automatiskt som Lynx? Jag hittade åtminstone inte på plattformen hur man skulle kunna få fram anskaffningspriserna och de tillhörande handelsavgifterna för köp från nästan 10 år tillbaka utan en separat rapport utanför handelsplattformen som producerats av Lynx.
Även andra som använder IBKR kunde svara på denna fråga. Hur har ni löst 9A-problemet, eller har ni hittat ett sätt att ta reda på handelspriserna och -kostnaderna för aktier från t.ex. 10 år tillbaka?
Åtminstone för mig sjönk Nordnets räntenivå redan på den lägsta nivån för private banking. Ska man alltså förstå det som att alla andra har haft en personligt förhandlad lägre räntenivå, och bara vi dummaste har betalat räntor enligt listpriserna?
Har förresten alla andra också bara nyheter på svenska på Nordnet? Jag tyckte att de åtminstone ibland kom på engelska, men på sistone bara på svenska:
I köp- och säljtråden nämndes Nordeas aktiespardagar då man kan handla aktier för en euro från en månatligen varierande börs.
Jag lade märke till aktiespararveckan 8–12.12.2025 då man under veckan kan handla för högst en euro i courtage på de mest populära marknadsplatserna, det vill säga i Helsingfors, Stockholm, Köpenhamn, Oslo, Frankfurt och USA.