Vet någon om det går att göra t.ex. ett månatligt återkommande uttag från Nordnet till ett motkonto?
Hmm, jag är ganska säker på att i OP, åtminstone förut, var pengarna tillgängliga för nya aktieköp en minut eller två efter försäljningen. Men tydligen inte längre
Försäljningen syns i händelserna, men pengarna är inte tillgängliga för ett nytt aktieköp.
Kan inte.
Tecken, tecken och ännu fler tecken.
Har dessa nya NN PB-nivåer, som infördes i Sverige någon gång tidigare och då länkades hit, lagts till ännu:
De aktiverades väl först idag. Komiskt nog erbjuder mobilappen en ‘jag har pengar’-skin om man är på någon PB-nivå,
Guldnivån verkar bli personlig och av denna anledning var detta förmodligen en försämring av förmånerna för många av oss, eftersom andra familjemedlemmar inte längre får billigare mäklaravgifter.
Detta säkerställer nu att jag snabbt kommer att övergå till att huvudsakligen bli kund hos Interactive Brokers. Den finska portföljen får ligga och gro i NN.
Detta kan jämföras med Sverige.
För ett civiliserat folk bättre villkor som det väl anstår, minimiarvode, provision som är som gjord för en maxnivå på 1 MEUR-portföljer. Förstås..
@Alex_af_Heurlin1 om detta kunde man naturligtvis också fråga lite och göra en artikel. Samma plattform används här. Har Sverige då bättre konkurrenter (som Avanza eller liknande), eller är finländarna lite dumma, eller vad skapar tydliga skillnader i marknadsprissättningen? Su
Det här är faktiskt på sätt och vis komiskt. Ikonen och appens tema kan nu ändras i inställningarna till PB-temat. Helt meningslöst!
(Självkl
Nu syns inte ens det lilla gröna i portföljen, bara rött och pissgult. =D
Intressant funktion i OP. En säljorder misslyckades och en annan gick igenom. Nu finns det en negativ mängd av den aktien i portföljen.
Jag har aldrig blankat förut, men detta borde inte vara möjligt eftersom jag inte har ingått några avtal ![]()
Märkte du någon annan skillnad i den här skinnet, förutom att allt som tidigare var grönt nu är gult
Jag förväntade mig något lite mer pråligt.
Inga problem. När jag använde den i webbläsaren dök en ny knapp upp under översikten.
Nu blir man verkligen bortskämd.
Så har det varit för mig också. Jag gjorde tester nyss och med Pohjola-aktier är det som förut, det vill säga även om kontosaldot är noll, finns det köpkraft så länge man just har sålt något.
Så verkar det dock inte vara med amerikanska aktier… Jag hävdar också att man tidigare har kunnat köpa även från andra sidan Atlanten “med ett par dagars kredit”.
Det beror antagligen på att amerikanarna har övergått till T+1-praxis.
Men jösses vad Nordnet har gjort. Som familj var denna prisändring en klar försämring för oss.
Jag får väl försöka ta reda på Nordeas prislista igen, men varje gång har det varit något övermäktigt svårt för mig och det har avbrutits. Kanske Taavetti borde glömma aktiesparande då…
Men vi provar. Som en vanlig kille skulle Taavetti få betala 4,65 €/mån för tjänsten. Som mobilbankkund skulle man också få använda nätbanken.
Eftersom jag handlar kanske en gång om året, betalar jag i genomsnitt 2,45 €/mån för förvaring under nio månader. Om jag ändrade mina vanor lite, skulle jag kunna bli av med denna avgift. Jag skulle förmodligen alltid betala 0,2% för affärerna. (Hos Nordnet har jag själv 0,08 men för familjemedlemmar skulle det vara samma 0,2%, förutom att Nordea skulle vara billigare för dem vid små affärer.)
Dessutom hade Nordea en gång i tiden de där månatliga handelsdagarna för en euro. Finns de fortfarande? Det skulle jag mycket väl kunna utnyttja då och då.
Om jag ville flytta portföljen till Nordea, skulle det först vara bäst att skapa ett nytt VP-konto hos Nordnet, dit jag skulle flytta de inhemska aktierna, och sedan flytta den portföljen med inhemska aktier i en enda överföring kostnadsfritt. De utländska skulle det vara bäst att avyttra med tiden i samband med försäljningar och genom att flytta kontanter (överföringsavgift per slag 70€ eller liknande). Vid den portföljflytten skulle man förmodligen förlora informationen om inköpspriserna, så det är inte ett särskilt lockande alternativ. Förmodligen skulle allt alltså ske genom försäljningar och penningöverföringar.
Hos Nordea får man tillgång till fler marknader än hos Nordnet, men detta skulle jag knappast utnyttja. Som möjlighet är det dock en bra sak. Samtidigt skulle jag få tillgång till ett betal-/bankkort från en annan bank, vilket nuförtiden verkar vara nästan rekommenderat (för närvarande används endast en banks kort).
Nästa steg är att kontrollera Danskes prislista.
Mitt konto hos Nordea är åtminstone utan månatliga avgifter när jag använder deras kreditkort (MasterCard gold). Jag var tidigare bolånekund. Numera har jag bara ett aktiesparkonto på Nordea.
Om man offrar lite av sin bekvämlighet och köper eller säljer en aktie varje kvartal, sparar man dessa tjugo euro. Courtage för små affärer är 1% hos Nordea, vilket innebär att det är gratis med senttiosakkeella (penny stocks). Eller så köper man till exempel en Kamux eller Faron med 2 cents courtage. Om man inte vill behålla den, kan man sälja den nästa kvartal.
Själv gör jag ändå flera affärer per kvartal.
Ta med Mandatum i jämförelsen. Jag kommer inte ihåg priserna nu, men för mig var det ett mycket konkurrenskraftigt alternativ, om inte det bästa. Nu när Nordnet har börjat irritera mig, flyttar jag redan handel och insättningar till IBKR. Senare kommer Mandatum att komma jämte och förbi Nordnet.
Jag skulle absolut betala några euro extra för att systemen fungerar. Jag har hittills använt Nordea, OP och Nordnet. Av dessa tre är Nordnet den enda vars system fungerade som de ska. Hos Nordea och OP dyker det ständigt upp problematiska fel eller ”funktioner” vars utredning är mycket betungande och tar tid från själva investeringshobbyn. Visst har kundtjänsten varit toppen både hos Nordea och OP, så ärenden har lösts snabbt.
Hos Mandatum är courtaget för aktier på flera börser 0,04%, om kapitalet är 50000€. Nordnets courtage är 0,06%, om kapitalet är 3000000€. Mandatum är också billigare än IBKR, med undantag för USA-aktier.
Mandatums nackdelar är användargränssnitt som sett sina bästa dagar, usla möjligheter att överföra transaktioner elektroniskt till en egen databas och höga valutaväxlingskostnader. Inom dessa områden är IBKR bäst av mina mäklare.