Diskussion om mäklare

Tack för informationen, då får jag kanske vänta en stund till.

Ja, de har ofta kommit nära den dagen. Med ett par undantag har amerikanska utdelningar synts ca 3 dagar efter betalningsdatum. Enstaka till och med samma dag.

I maj-augusti har jag märkt en fördröjning på nästan en månad för vissa utdelningar. För några år sedan var en Horizon-utdelning cirka 4 månader försenad. Den kom när jag frågade efter den. Den skulle tydligen ha kommit någon gång under det året.
Den Main-utdelning du saknade kom till mitt OP-konto den 16:e, så du borde fråga efter dina egna.

1 gillning

Har utdelningarna kommit? Jag har Nordea och det syns inte.

EDIT: Störningar i inkommande betalningar och de kommer efter. Nåja, de kommer väl.

2 gillningar

Uppmuntrad av Nordnets prissättning har jag vid sidan av det även använt Mandatum Trader, särskilt för att köpa utländska aktier. Aldrig har jag behövt gå igenom så omfattande pappersarbete i samband med kundintagsprocessen, men det gick ju att fylla i och lämna in tiotals formulär och bilagor till slut.

Men pappersarbetet slutade förstås inte med att öppna kundrelationen. Regelbundet har jag fått lämna in uppdateringar av olika FATCA- och W-8BEN-formulär. Nåväl, dessa har jag förstås alltid samvetsgrant returnerat när jag blivit ombedd. Nu hade de dock utan separat varning infört köpbegränsningar på mitt konto “på grund av bristfällig kundkännedom”. Jag kontaktade kundtjänst, varifrån jag snabbt fick ett par sidor med ytterligare frågor, eftersom de ville undersöka min kundrelation och finansiering av terrorism samt enorm penningtvätt med kontanter (sarkasmvarning), och vänligt frågade om detta var en del av min verksamhet.

Nu har dessa begränsningar funnits på mitt konto i tre veckor, och det börjar kännas klart att det här inte kan fungera så här. På sätt och vis skulle jag vilja hävda att priserna på tjänsterna inte heller spelar någon roll, så länge det fungerar smidigt - men jag vill ändå inte ge upp och återgå till Nordnets ockerpriser :grinning:. Det är dags att hitta en ny aktiemäklare.

P.S. @superg: Mitt limit-erbjudande var 50k. Kanske ansåg de mig inte vara en storfräsare. Men av allt ovanstående kan man nog dra slutsatsen att jag bara för med mig sand på golvet till dem.

8 gillningar

Visst är KYC vardag överallt nuförtiden. Men oftast sköts det ju med automatiska formulär. 3 veckor låter som ett fel i systemet men förtroendet för tjänsten är redan borta.

Jag skulle våga påstå att det inte handlar om vardagliga KYC-ärenden här – åtminstone inte som jag förstår det. De frågade efter mycket detaljerad information om min verksamhet, mycket detaljerade identifieringsuppgifter om mina kunder, dokumentation, avtal, om företagets balansräkningsstruktur, om mina marknadsföringskanaler m.m. m.m. Om mina kopplingar till planprocesser (som jag alltså verkligen inte ens har på avstånd!!), om min användning av kontanter m.m. Det låter som en ganska manuell tilläggsutredning. Jag kan inte komma på någon uppenbar anledning till varför jag har hamnat i detta limbo. Från Mandatums kundtjänst beklagar man artigt situationen mycket snabbt, men de kan inte hjälpa till i ärendet, eftersom kundärenden hanteras självständigt av Saxo.

7 gillningar

Hoppsan, jag missade detta i ditt tidigare meddelande, annars verkade det vara en privat investering. Du har tyvärr verkligen hamnat i någon form av granskning. Hoppas det löser sig snart!

EVO:s utdelningar har inte kommit till Nordeas AF.

Från löneavdelningen på jobbet kom ett meddelande om att de inte ens verkar kunna betala ut lönerna till Nordea.

1 gillning

Jag borde byta från Nordnet till en mäklare med lägre avgifter.
Hur fungerar skatterapporteringen hos Mandatum?

2 gillningar

Nu är det här åtminstone. Det verkade vara ett litet problem.

1 gillning

Jag var faktiskt tvungen att ringa Nordea idag angående EVOs utdelning. De sa att betalningstiden berodde på att det var en “utländsk” aktie. Men 10 minuter efter att samtalet avslutats var utdelningen på kontot.

5 gillningar

Det strular lite nu med min egen bank och mäklare, efter försäljningar och köp som gjordes den 15:e var det en systemuppdatering på söndagen som rörde till systemen. För närvarande visar handelsbalansen flera tusen i minus, trots att det i verkligheten borde finnas knappt ett par tusen tillgängliga. Igår skickade jag ett meddelande och ringde på morgonen, de utreder saken men det är på gång, hoppas det löser sig. Måste värma upp gårdsbastun och dricka några Pirkka-öl av sorg, jag har väl snart inte råd med något annat :sob:

Nordnet nere?

Tecken tecken tecken tecken tecken

Fungerar bra åtminstone för mig i webbläsaren, samt mobilappen.

Jag ser inte gårdagens köp i Nordnets transaktioner. Kanske imorgon då. Tidigare har det ju synts direkt.

Jag har aldrig sett dagens transaktioner direkt på Händelser-sidan. Som tidigast har de synts runt midnatt, men ofta först nästa dag.

Uppdraget kan man förstås se från vyn “Uppdrag” i övre hörnet, som öppnas vid sidans kant. När du klickar på “Affärer” där, syns även de senaste utförda uppdragen. Men där ser man inte t.ex. exakta transaktionspriser inklusive mäklaravgifter i euro.

1 gillning

Ja, oftast just så, affären genomfördes dock igår, syns inte i händelserna och inte heller på uppdragsflikarna

Äntligen kan man köpa portugisiska aktier från Nordnet :slight_smile:

kuva

3 gillningar

Man ser genast när ordern har utförts och till vilket pris, sedan när man loggar ut och in igen syns det direkt i handelssaldot och man kan placera det beloppet i ett nytt objekt. Därför undrar jag varför det nu har uppstått något fel när det först har sålts och sedan köpts enligt saldot, hittills har det fungerat utmärkt. Naturligtvis finns pengarna faktiskt på kontot först övermorgon om jag säljer idag och inte placerar dem i nya investeringar. Antalet aktier och värdena syns korrekt på depåkontot, men någonstans har drygt 4500 euro blivit kvar, vilket syns som en köpskuld som faktiskt inte finns. Inga kontakter från banken idag, får se om man måste betala för det när de utreder händelseförloppet.

Är det här början på slutet nu när jag har väntat i ett par dagar på att banken ska reda ut varför handelsbalanserna är fel. För närvarande kan jag inte lägga några order eftersom saldona har varit negativa i tre dagar och det verkar inte ha korrigerats ännu. De är bra på att ta betalt för allt, men jag får nog knappast mer än ursäkter om det någonsin löser sig, det börjar sakta men säkert irritera mig.

2 gillningar