Diskussion om mäklare

Jag vet inte om det motsvarar det här

https://uk.practicallaw.thomsonreuters.com/9-501-6124?transitionType=Default&contextData=(sc.Default)&firstPage=true

Alltså någon form av motsvarighet till teckningsrätt?

1 gillning

Jag vet inte vad som har hänt hos OP, men nuförtiden går de inte längre med på att öppna mindre amerikanska bolag för handel. De syns visserligen i deras listor, men köpfunktionen aktiveras inte. Motiveringen är alltid att bolaget är för litet. Tidigare var det inga problem. Tydligen kommer Nordnet snart att få en ny kund. För övrigt är bankens agerande märkligt, då till exempel gränsen för kontantinsättningar har sänkts till en väldigt låg nivå jämfört med andra.

5 gillningar

Denna typ av restriktioner är såvitt jag förstår vanliga i USA, åtminstone hos ”stora och traditionella” mäklare, så det hänger förmodligen ihop med bestämmelserna hos den underförvarare som OP använder.

3 gillningar

Martin Paasi uppmanar alltför snälla finländare att kräva inlåningsränta av sina banker.

Okej. Även Nordnets inlåningsränta är fortfarande 0 %. Pratar Martin bara för pratandets skull eller är det månne förändringar på gång?

6 gillningar

Jag frågade precis kundtjänst när de ska börja betala ränta. Svaret var att det inte sker åtminstone tills vidare.

Med stor sannolikhet kommer jag att göra ett större uttag från Nordnet, och jag överväger att ta ut så mycket att jag skulle bli tvungen att ge upp mitt PB-medlemskap. Jag räknade ut att det i mitt fall lätt lönar sig att få en liten ränta någonstans på det aktuella beloppet hellre än att dra nytta av fördelarna med PB-medlemskapet.

7 gillningar

Kan man inte få tag på någon penningmarknads-ETF relativt smidigt via Nordnet? Lyxor Smart Overnight Return verkar ta ut en avgift på 0,05 %.

1 gillning

IBKR hade en begäran om att skicka in “Form 8-3-6”, som tydligen rör ränteinkomster och som bland annat kräver en stämpel från skattemyndigheten. Är det verkligen nödvändigt att skicka in blanketten i fråga, och vad blir konsekvenserna om man inte fyller i den? Och får man stämpeln enkelt från den finländska Skatteförvaltningen och tillkommer det några kostnader för det?

Här är lite info om Form 8-3-6 gällande Irland, det är förmodligen ungefär detsamma även i andra europeiska länder. Vid en snabb genomläsning kan det hända att du betalar för mycket i skatt.

Paasis uttalanden och Nordnets agerande har varit i konflikt i många år. Inget nytt alltså. Det är bättre att rösta med fötterna, det vill säga flytta kontanterna bort från Nordnet. Det finns flera alternativ, läs mer om dem i tråden Sparkontot med bäst avkastning.

3 gillningar

Jag öppnade nyligen ett konto hos Interactive Brokers. Några gånger har jag försökt köpa finska aktier med limitorder, men affärerna går inte igenom trots att det senaste priset ligger under limitpriset. Irriterad över detta provade jag en marknadsorder idag, och döm om min förvåning när jag fick en fill som var högre än dagshögsta. Har andra liknande erfarenheter? Genom vilket svart hål routas dessa egentligen?

2 gillningar

Jag har liknande erfarenheter. Jag vet dock ingenting om rutterna. Jag tänkte att jag inte rör dessa mer. På den positiva sidan verkar det finnas någon sorts eftermarknad (aftermarket) även för de finska aktierna där, eftersom en Wärtsilä-limitorder gick igenom sent på kvällen till ett pris lägre än dagens lägsta kurs. Senare när jag skulle sälja dem aktiverades stop-loss-orderna inte alls och säljtillfället gick förlorat för den dagen.

2 gillningar

Jag har inte ens tänkt på att jag skulle kunna köpa finska via IBRK. När jag tittade på listan över börser på IBRK:s startsida så syns inte Helsingforsbörsen där.

1 gillning

Kan det vara fråga om bolag som har parallellnoteringar på andra börser i Europa. Då är omsättningen visserligen tunn och spreadarna kan vara precis vad som helst.

Men dessa går inte att köpa på Helsingforsbörsen via den vägen.

Om man visste tickern som har handlats skulle det berätta vilken börsversion det rör sig om.

I början av året hade jag en köporder på en obligation hos Lynx i några veckor, som använder IBKR:s plattform. Inga avslut skedde trots att affärer gjordes på en lägre nivå än mitt satta pris under flera dagar (jag följde de faktiska transaktionerna på en annan sida). När jag frågade kundtjänst om detta fick jag rådet att “det lönar sig att lägga köpordern inom spreaden”!! Vid obligationsköp är spreadarna ofta ganska stora, så det var precis vad jag hade gjort när jag verkligen ville få till en affär. Irriterad tog jag snabbt ut mina pengar från Lynx.

1 gillning

Tjänsten anger värdet på innehaven enligt kurserna på Helsingforsbörsen. Det betyder naturligtvis inte samma sak som att de skulle ha köpts på OMX Helsingfors. Även de order som inte gick igenom tyder på att affärerna sker någon annanstans. Senast i fredags när jag sålde mina QT-aktier (tickern var förresten QTCOM), fick jag exakt Helsingforspriset för dem. Det kan naturligtvis ha varit en slump.

Man skulle säkert kunna fråga kundtjänst om detta, om man orkade bemöda sig.

På Nordnets webbplats nämns det att man inte kan köpa finländska parallellnoterade aktier, gäller det även IBKR?

Varför kan jag inte handla med parallellnoterade aktier utomlands (t.ex. Nokia eller Nordea)?
–Anledningen till detta är att finländska kunder endast kan äga finländska aktiebolag på sitt eget personliga värdeandelskonto. Finländska kunder kan därför inte köpa finländska aktier noterade i till exempel Sverige eller Nordamerika (bl.a. Nokia och Nordea), eftersom förvaringen av dessa aktier skulle ske i ett förvaltarregister.

Under den värsta Reddit WSB-Nokia-hypen konverterade Nordnet till exempel Nokia ADR:er till finländska Nokia
https://twitter.com/SuviTuppurainen/status/1355264379961356289

Mina tickers är FIA1S, köpt via IB idag till priset 0,5885 utan kommission (dagens högsta verkar vara 0,588) och jag försökte köpa QTCOM vid öppningen på rapportdagen med dåligt resultat. Efter detta är det väl tydligt att det inte lönar sig att handla via IB på andra marknader än den amerikanska. Som en notering har jag även konstaterat att de frontar order på den amerikanska marknaden också. Är det här vad man får när man har uppfunnit ”payment for order flow” och ”dark pools”?

Nej, baserat på tickerna är de nog Helsingforsnoterade papper. Eftersom priserna blev som de blev, misstänker jag att det finns mellanhänder inblandade och att man med orderna uppenbarligen inte får något till marknadspris. Med den här informationen skulle jag, om jag vore kund hos firman, kräva en ordentlig förklaring av hur det hela fungerar innan jag investerade något i finländska aktier via den vägen.

3 gillningar

Enligt min erfarenhet fungerar även Sverige, Tyskland, Frankrike, Nederländerna, Italien, Kanada och Australien helt felfritt där. Problem har bara förekommit med Finland.

2 gillningar

Tack för förtydligandet, bra att veta. Jag drog nog en lite för förhastad slutsats om att samma problem gäller även andra marknader.

1 gillning