Uppmuntrad av Nordnets prissättning har jag vid sidan av det även använt Mandatum Trader, särskilt för att köpa utländska aktier. Aldrig har jag behövt gå igenom så omfattande pappersarbete i samband med kundintagsprocessen, men det gick ju att fylla i och lämna in tiotals formulär och bilagor till slut.
Men pappersarbetet slutade förstås inte med att öppna kundrelationen. Regelbundet har jag fått lämna in uppdateringar av olika FATCA- och W-8BEN-formulär. Nåväl, dessa har jag förstås alltid samvetsgrant returnerat när jag blivit ombedd. Nu hade de dock utan separat varning infört köpbegränsningar på mitt konto “på grund av bristfällig kundkännedom”. Jag kontaktade kundtjänst, varifrån jag snabbt fick ett par sidor med ytterligare frågor, eftersom de ville undersöka min kundrelation och finansiering av terrorism samt enorm penningtvätt med kontanter (sarkasmvarning), och vänligt frågade om detta var en del av min verksamhet.
Nu har dessa begränsningar funnits på mitt konto i tre veckor, och det börjar kännas klart att det här inte kan fungera så här. På sätt och vis skulle jag vilja hävda att priserna på tjänsterna inte heller spelar någon roll, så länge det fungerar smidigt - men jag vill ändå inte ge upp och återgå till Nordnets ockerpriser
. Det är dags att hitta en ny aktiemäklare.
P.S. @superg: Mitt limit-erbjudande var 50k. Kanske ansåg de mig inte vara en storfräsare. Men av allt ovanstående kan man nog dra slutsatsen att jag bara för med mig sand på golvet till dem.