Diskussion om IT-udstyr, applikationer og problemer

I kaffestuen er der for nylig flere gange opstået en diskussion om styrker og svagheder ved forskellige telefon- og computermodeller samt deres operativsystemer. Mange ser ud til at have brede synspunkter på sagen, men på et tidspunkt er de, der ønsker en mere afslappet, investeringsorienteret diskussion, begyndt at ønske, at behandlingen stopper. Kunne det derfor være på sin plads at have sin egen tråd til dette? Trådens eksistens kunne sandsynligvis begrundes på nogenlunde samme måde som biltråden, altså at passende IT-valg kan have en positiv indvirkning på ens egen økonomi.

Som grundlag for diskussionen kunne jeg forsigtigt konstatere, at på den ene side har både Android og iOS på telefonsiden, og på den anden side både Windows, MacOS og Linux på laptop- og desktop-siden, meget forskellige brugerbaser fra begyndere til top-eksperter. Jeg ville derfor ikke stemple en bruger af et operativsystem eller en enhed baseret på dette valg, og jeg ville ikke sætte nogen i en bestemt kasse.

Hvis en sådan tråd allerede eksisterer, eller hvis der ikke er behov for en, kan tråden uden tvivl slettes, jeg bliver ikke fornærmet :wink:

20 Synes om

@Ensihoitsu

Jeg købte en lignende enhed til de samme formål som dig fra en onlinebutik til 749 €. Jeg er ret tilfreds med mit valg, men lydkvaliteten på enheden er værre end min første egen Sony Walkman-kasetteafspiller i 1998. Kun diskant.

Jeg har tidligere brugt Asus Vivo- og Zenbooks, og jeg har kun haft gode brugeroplevelser. Den forrige Zenbook er 5 år gammel og fungerer stadig, men batteriet dør på under en time, hvis jeg ser video.

2 Synes om

Måske kan nogle af de seneste beskeder flyttes herfra til kaffestuen? Ping: @Sijoittaja-alokas

1 Synes om

Der var en diskussion om computere og telefoner her for et par dage siden.

Anbefal mig venligst en rimelig god bærbar computer til universitetsstudier (sundhedsvidenskab).
~95 % af studierne er fjernundervisning, så den vil blive brugt ret meget. På den anden side vil brugen ikke være særlig krævende, men primært PowerPoint, Word, Excel osv. Så den behøver ikke at kunne køre tunge programmer eller spil.

Batterilevetid, støjsvaghed og letvægt er et plus. Gerne en skærm på 14 tommer eller mere.

Prisklasse omkring 600-700 €, en lille overskridelse er ikke et problem, hvis grundlaget er der.

En meget billigere bærbar computer er helt fin til studiebrug. Dem med mere viden må give mere specifikke modelanbefalinger, men den prisklasse er langt over det nødvendige.

6 Synes om

Jeg vil vælge en let Chromebook til det. F.eks. Asus Chromebook CX1400.
Men de fleste af dem er ret ens, så gå i butikken og kig, og tag den, der behager øjet. 300-400 euro burde være nok.

2 Synes om

Macbooks er 5/5 til skolebrug, især hvis du ejer en iPhone.

Rygterne siger, at disse Macbooks holder sig ret gode i årevis. Jeg har for eksempel en 2 år gammel Asus-laptop, der larmer og kun har et par timers batterilevetid tilbage. Min partner har en Macbook, og den er fantastisk at bruge og har god batterilevetid. Det tager et øjeblik at vænne sig til operativsystemet. Alle laptops, jeg har haft, holder sig gode i maks. 3 år, derefter begynder det at gå ned ad bakke.

5 Synes om

Macbook til studie er ligesom en AMG S-klasse Mercedes til indkøb… 5/5

19 Synes om

Den, der har kridtet, kan tegne

10 Synes om

Sådan er det. Kommentaren var baseret på overdrivelse. Kridtet kan også løbe tør, hvis der er for meget at tegne :wink:

3 Synes om

Man kan jo også bruge sin Mercedes til fornøjelseskørsel.

Jeg ville selv købe én god maskine, der dækker alle behov. Altså Apple selvfølgelig.

1 Synes om

Her købte jeg en brugt Mac i god stand til studiebrug for et par år siden, den fungerer stadig fint https://www.jct-huolto.fi/kauppa/tuote-osasto/tietokoneet/macbook/

På den anden side, hvis den holder længe, er brugen gennem hele levetiden mere end bare studie.

Med venlig hilsen, min MacBook Air fra 2012 fungerer stadig som ny :slight_smile:

4 Synes om

M1/M2 Macbook Air og træk det fra som kapitalindkomstfradrag. 100% værdi når du sælger det brugt videre.

7 Synes om

Noget som denne, for eksempel:

https://www.power.fi/tietotekniikka/tietokoneet/kannettavat-tietokoneet/hp-14s-fq1426no-14-kannettava-tietokone/p-1189736/

Da jeg selv har købt en HP-plastikdims til studiebrug, giver jeg dig et tip: Køb ikke en HP-plastikdims. Den mest irriterende funktion var den rundsav, der fulgte med den bærbare computer; nogle kaldte den også en blæser.

Man kan få en tilstrækkelig god bærbar computer for omkring 400€ (Intel i3, FHD, 14", SSD osv.) afhængigt af tilbudene, men jeg ville personligt investere 500-600€ i en lidt bedre bærbar computer.

1 Synes om

Kan/må man trække det fra i skat i en uddannelse, der fører til en grad, selvom det er inden for samme område som mit nuværende erhverv, hvor jeg fortsætter ved siden af studierne? Jeg har principielt ikke brug for en computer i min egen stilling, undtagen selvfølgelig til selvstudier inden for faget osv…

På kapitalsiden… ikke indtjening… “aktiemarkedets pengemaskine” :joy:

Du skal ikke sætte noget på din ansøgning. Jeg fortæller skattevæsenet, at jeg har brug for en telefon/bærbar computer til aktiehandel, og det er altid gået igennem.

6 Synes om

Hvis du virkelig har brug for Microsofts software nativt, så vinder pc’er over Mac og Chromebooks. Hvis du derimod kun brugte dem som en indikation af formålet, og f.eks. Googles tilsvarende er okay, så er Chromebooks gode i forhold til pris/letvægt/batteri (så længe du ikke køber den billigste). Men du kan ikke installere normale programmer på dem.

MacBooks passer ikke ind i prisrammen som nye, måske brugte. De holder dog godt deres værdi.

På pc-siden er Lenovo værdsat af mange virksomheder. Brugte erhvervsenheder (f.eks. x1-serien, T14-serien) eller premium forbrugsenheder (f.eks. Yoga Slim-serien) som nye passer ind i prisklassen. I den lette ende er der også Dells XPS-serie (passer næppe ind i prisrammen som ny). Fra Lenovos egen webshop får man ofte studierabatter, hvis man har en skole-mailadresse.

Men som allerede nævnt ovenfor, uanset hvad du gør, så køb ikke en “plastik”-maskine fra et supermarked, de er designet til at være dårlige til alt og tvinge dig til at købe en ny inden for et par år.

1 Synes om