Kempower - Mobiliteten elektrifieras med laddare

Den här marknaden för Kempower känns verkligen förvånansvärt mångsidig. Om jag har förstått saken rätt överhuvudtaget, vilket jag starkt betvivlar :), så till exempel i dagens nyhetsrapportering:
Kempower levererar via en privat förmedlare och byggaktör ett privat och ”icke-nätverksanslutet laddstationsnätverk (non-networked) (heh)” till en kund inom den offentliga sektorn, som i det här fallet dessutom är en delstat.

Det finns enligt min mening flera ganska unikt klingande punkter här som inte nödvändigtvis förverkligas alls på andra marknader. Som det att upphandlingen görs centralt på delstatsnivå och att en enskild aktör, det vill säga NCC, har valts ut för att genomföra hela projektet.

Hur stor är egentligen den slutliga användarbasen? Förmodligen åtminstone myndigheter?, polisen, brandkåren, tullen och gränsbevakningen, ambulanser och andra offentliga nyttofordon – samt de gula skolbussarna. Men hur är det då med till exempel kollektivtrafiken – är alla bussbolag privata eller någon form av kommunala?

Och när kunden faktiskt är delstaten, hur förhåller sig till exempel all tänkbar kommunal kollektivtrafik (jmf. HKL) till den här dealen? Är de med eller inte?

Och vad betyder ”non-networked” i det här sammanhanget? Förmodligen åtminstone att den som laddar inte betalar och att det i det här fallet inte används någon användarapplikation. Men å andra sidan kommer det säkert ChargeEye-applikationer för driften, men hur organiseras dessa då, det vill säga vem övervakar och var osv.

Poängen ovan är alltså att detta rör en liten bråkdel av Kempowers marknad, men även där finns det ovanligt många ganska ”mångfacetterade” detaljer. Och den andra poängen är att det är svårt att uppskatta storleken på dealen utan att känna till det amerikanska samhällets struktur och funktion. Förhoppningsvis får vi ett pressmeddelande från K om ämnet.

Om någon vill ägna sig åt lite detektivarbete i ämnet, skulle NCC:s kund egentligen vara denna

Alltså, det här DGS är någon form av upphandlingsenhet, och under den är sustainability office (kontoret för hållbarhet) ansvarigt för dessa laddningsfrågor.
Men de faktiska inköpen går väl sedan genom normal budgetering, det vill säga stegvis…
Och dessa delstatliga myndigheter (state agencies) finns det gott om

Till exempel någon ”cannabis control appeals panel”…

4 gillningar

Jag hävdar att åtminstone inte polisen och ambulanserna kommer att gå över till el. Drivlinan lämpar sig inte för den användningen. Kalifornien stärker även nätverket av vätgastankställen och en del nyttofordon utnyttjar det. Även bussar.

Bra öppning för Kempower. USA är inte en lätt marknad. Går det att säga vad marginalen (%) är för de USA-tillverkade produkterna?

Kauppalehti tar genvägar i sin nyhet och glömmer fakta när de skriver så här:

För att nå målet bygger delstaten 250 000 laddstationer för elbilar, vilka baseras på Kempowers produkter.

I NCC:s pressmeddelande konstateras att 250 000 laddare är det totala antal laddare som delstaten Kalifornien har satt som mål. Antalet laddare tillverkade av Kempower som ska installeras inom ramen för det aviserade avtalet nämns inte i pressmeddelandet – precis som det redan tidigare har konstaterats här i forumet.

Journalister skulle kunna läsa Inderes forum lite mer noggrant innan de skriver om saker som förstås bättre här :smirk:

31 gillningar

Japp… Kuppalehti gör skäl för namnet. Med en enda googling skulle det stå klart att leveransen av de där 250 000 laddarna inte ens skulle vara möjlig inom den tidsramen, även om man utnyttjade företagets hela globala produktionskapacitet och enbart fokuserade på den här kunden. I Lahtis tillverkas 10 000 laddare om året, efter investeringen som färdigställs i år blir det det dubbla, och Durhams mål är att nå nivåerna för Lahtis ursprungliga anläggning under det här året.

23 gillningar

Såvitt jag förstår måste alla laddare som säljs i USA tillverkas på plats för att de köpande parterna ska få dessa NEVI- och Made in America-stöd från staten för sina laddarinköp. Det innebär i praktiken att USA stöder elektrifieringen av trafiken, men vill säkerställa att (skatte)pengarna stannar på den nya kontinenten.

3 gillningar

Tillverkning innebär även här, precis som hos Finlands stora OEM-företag, att slutmonteringen av delsystem sker lokalt och i det här fallet i USA.
Komponenter kommer från hela världen.

Lite av en nollpost, men bra att känna till om man inte är bekant med dessa OEM-tillverkare.

7 gillningar

ABB rapporterade Q4 idag. Orderingången för E-Mobility ser ut att ha sjunkit kraftigt jämfört med jämförelseperioden (-51 %). Denna tolkning förutsätter att det inte finns några andra betydande verksamheter i segmentet Corporate & Other (där e-Mobility rapporteras) som påverkar orderingången. Man måste också beakta att ABB e-Mobility har andra produkter än snabbladdare. Bland annat långsammare AC-laddare, vars efterfrågan påverkas kraftigt av den avmattade byggaktiviteten, då de vanligtvis installeras i nybyggnationer (t.ex. flerbostadshus och kontor). Oavsett vilket kan detta tyda på att Q4 fortfarande har varit ett svårt kvartal för laddutrustningsmarknaden vad gäller efterfrågan.

image

39 gillningar

Angående NCC-affären, enligt min mening ganska intressant bakgrundsinformation om Kaliforniens offentliga EV-laddinfrastruktur.

Jag hittade igår den 31.1 ett inlägg i en amerikansk politisk blogg som berör de nuvarande problemen med offentlig laddning i denna elbilarnas förlovade delstat:

Och ändå, trots alla pengar och all entusiasm från delstatsregeringen, är den gyllene delstatens laddningsnätverk i princip ett fiasko, som The Los Angeles Times rapporterade så sent som förra veckan. Ingen vet ens exakt hur många offentliga laddare delstaten har; den federala regeringen tror att antalet är runt 40 000, medan delstatsregeringen tror att det snarare är 80 000. Det är en ganska betydande skillnad.

Det största problemet är dock – och detta är något som varje elbilist i Kalifornien vet, och förmodligen de flesta elbilister i andra delstater också – att det uppenbarligen är mycket mer lönsamt att bygga laddstationer än vad det är att drifta dem. Som en följd av detta är laddarna ur funktion hela tiden. Enligt Times är mellan 20 % och 30 % av delstatens offentliga laddare ur drift vid varje given tidpunkt. Och eftersom det är användningen som gör att de går sönder, betyder det att de mest behövda laddarna är de som mest sannolikt är otillgängliga.

Med andra ord låter den nuvarande situationen helt urusel jämfört med till exempel hur man numera kan röra sig huvudsakligen bekymmersfritt i Finland förlitat på offentliga laddare.

Och samtidigt låter det lovande för Kempower:) Det verkar som att Kempowers pålitliga laddare (+ molninfrastruktur för att underlätta driften) verkligen behövs i Kalifornien och mer allmänt i USA. Jag kommer att tänka på podcast-kommentarerna som jag postade i den här tråden förra året:

Jag tror att detta [Kempower] kan vara den räddare för Amerika som vi letar efter. Vi behöver verkligen hjälp här, vår infrastruktur har varit bedrövlig.

LA Times-artikeln som länkades i bloggen ligger inte heller bakom en betalvägg:

Man skulle vilja trösta elbilisterna där borta: kavalleriet är på väg. :smiley: Förhoppningsvis får Kempower och NCC igång leveranserna och installationerna på västkusten snabbt.

37 gillningar

Låt mig förtydliga min egen förståelse av denna “offentliga” laddningsinfrastruktur, även om detta kanske är helt självklart för alla andra. Och det kan också vara så att jag själv har förstått saken (helt) fel.

Men faktum är att när man talar om “offentlig” laddningsinfrastruktur, talar man om en tjänst som tillhandahålls av en privatägd aktör, som vilken elbilsanvändare (EV) som helst kan använda mot en föreskriven avgift.

Och ja, även NCC har såvitt jag förstår byggt delar av dessa laddningsnätverk för dessa tjänsteleverantörer runt om i USA.

Men gårdagens NCC-affär omfattade verkligen “icke-nätverksansluten” (non-networked) infrastruktur som byggs för den offentliga sektorn (delstaten), som statsanställda / elfordon sedan kan använda. Och eftersom den är icke-nätverksansluten kan auktoriserade användare ladda sina elfordon på statens nota.

Så allt du sa är sant i den meningen att det finns stor potential inom offentlig laddning just för att det finns många operatörer vars laddningsutrustning är i dåligt skick. Ganska ofta är då även operatörens ekonomi i dåligt skick, så dessa två saker korrelerar säkert.

Å andra sidan verkar ekonomin för aktörer som enbart fokuserar på operatörsverksamhet vanligtvis vara i dåligt skick, oavsett hur laddningsutrustningen fungerar. Ett exempel är Allego, som tydligen även etablerar sig i Finland. Eftersom företaget är börsnoterat är det lätt att analysera var de står utifrån åtminstone en parameter. Kursen är under 10 % av introduktionspriset och ungefär 5 % av högstanivån.

En ganska vanlig situation på laddmarknaden är enligt min mening också en “match made in heaven”. Då levererar/har en leverantör med usel ekonomi levererat till en operatör i en liknande situation. Och då är driftsäkerheten på utrustningen säkerligen som sämst.

Själv har jag uppskattat att Kempower ser särskilt starkt ut i de kundsegment där ekonomin är som starkast. Den offentliga sektorn (ref. NCC-affären) är förstås ett extremfall, men även detaljhandeln och bensinstationskedjor (eller operatörer som stödjer sig på dessa) känns som mycket trygga kunder. Å andra sidan är beslutsfattandet i dessa säkert annorlunda – man förväntar sig resultat direkt, men i resultatet väger man säkert in allt mervärde som laddningen ger den övriga verksamheten.

Och jag ser det som en ganska idealisk situation där Kempower växer i takt med just dessa “säkraste” kunder och behåller en hög marknadsandel hos dem. Eftersom dessa vanligtvis också har de bästa “affärslägena” för just laddning, och laddningen verkligen stöder den övriga verksamheten. De blir alltså vinnare i slutändan.

12 gillningar

Men sedan omfattade den här gårdagens NCC-affär faktiskt ”non-networked”-infrastruktur som byggs för den offentliga sektorn (federal nivå), som statsanställda / elbilar sedan kan använda.

Jag är inte längre säker, men jag gissar att det finns ett avgörande missförstånd här. :slight_smile:

Jag läste igenom pressmeddelandet som det pratas om mer noggrant. Där nämns det faktiskt inte alls hur många nya laddare NCC skulle leverera i och med den här affären, och det lämnar saker och ting ganska oklara i övrigt.

För att påskynda denna övergång och bidra till att nå målet att installera 250 000 laddare investerar delstaten mer än 10 miljarder dollar i utsläppsfria bilar, lastbilar, bussar och infrastruktur som en del av det historiska California Climate Commitment på över 52 miljarder dollar.

Delstaten investerar alltså i fordon och infra. Fordonen kommer förstås att användas av delstaten, men de flesta laddarna lär väl vara tillgängliga för alla bilister.

De där 250 000 är alltså det totala målet (laddare i offentligt bruk i Kalifornien), inte antalet nya laddare som tillkommer genom den här affären. Samma mål nämns också i artikeln i LA Times. För tillfället finns det faktiskt 40 000 – 80 000 laddare (beroende på vem som räknar :P).

När man nämner det där målet på 250 000 offentliga laddare låter det inte trovärdigt att man nu skulle bygga ett stort antal nya laddare enbart för anställda/fordon inom delstaten och andra offentliga instanser. :thinking:

(Btw, ”offentlig sektor” betyder inte nödvändigtvis den federala regeringen (federal government); t.ex. delstatens förvaltning (state government) är också en del av den offentliga sektorn.)

Den nya anläggningen kommer att producera [Kempower-produkter listade] – som alla kommer att vara tillgängliga för offentliga enheter och kvalificerade ideella organisationer i hela delstaten Kalifornien.

Det här stycket var lite förvirrande och vid en snabb anblick skulle det kunna stödja din tolkning. Men jag tolkar det som att laddarna är tillgängliga för offentliga aktörer att köpa via det här upphandlingsavtalet. Det betyder alltså inte nödvändigtvis något om vem som får ladda vid dessa laddare när de väl är installerade.

Anyway. Vi har nog läst det där pressmeddelandet tillräckligt nu :slight_smile: Det finns tydligt ett behov av fungerande DC-laddare för allmänheten i Kalifornien, och NCC levererar sådana dit åtminstone för något ändamål. Själv är jag övertygad om att det kommer att börja rulla in fler beställningar till Kempower, även från privata aktörer, i takt med att man börjar få erfarenhet av deras laddare där.

7 gillningar

Det finns väldigt många frågetecken kring den här NCC-dealen, och man kan nämna till exempel ett sådant här teoretiskt möjligt extremscenario, som inte är så roligt när man talar om offentlig upphandling.

Ett annat sätt att sköta saken skulle alltså vara att ingå någon form av ramavtal med en enskild – eller till och med flera – offentliga tjänster. Det vill säga att alla delstatens elbilar (EV) skulle använda en viss tjänst med ett ”delstatskort” till ett överenskommet pris.

När upphandlingsmyndigheten sedan förhandlar om dessa deals, hur pressar man då ner priset? Jo, ett sätt är naturligtvis att meddela anbudsgivarna att eftersom priserna är dessa, så bygger vi allt själva.

Sedan skulle man upprätta och offentliggöra ett sådant här typiskt ramavtal (eller alltså en upphandlingsram), men utan att faktiskt binda sig till något ännu.
Och simsalabim – så får man 30 % ytterligare rabatt från operatörerna, skriver under papperen, och upphandlingsramen lämnas att damma igen.

Det är alltså i många avseenden svårt att bedöma det slutgiltiga värdet för Kempower utifrån det som nu har offentliggjorts. Särskilt härifrån på så långt avstånd.

1 gillning

Det verkar som att ”avtalen” verkligen driver kursen upp och ner. Investerare har på sistone haft mycket att spekulera kring när det gäller avtalen. Som Maiman2 skriver ovan finns det många frågetecken kring NCC och även andra avtal. Man undrar när bolaget självt börjar informera om läget och hur man går vidare. Å andra sidan, om det inte finns något att meddela så rapporteras det ju inga nya avtal.

4 gillningar

Som du sa, ett extremfall, men det är just genom ett mildare tillvägagångssätt som NCC:s marginal skapas. Man tecknar långa samarbetsavtal med laddtillverkare och säljer upphandlingstjänsten till delstaten. Eventuellt installerar man även laddarna själv, om man kommer överens om det med tillverkaren. När det gäller stora volymer är marginalen för Kempower förstås inte densamma som om Kempower skulle sälja mindre mängder direkt till kunden (t.ex. en bensinstationskedja). Det finns alltid en möjlighet i dessa fall att de faktiska försäljningsvolymerna hamnar i den nedre delen av ramavtalet, men varför skulle de landa på noll? Det finns nog någon form av trappa i dessa försäljningsvolymer, så att till exempel 100 sålda laddare berättigar till en rabatt på 10 % per laddare.

Kanske i ett extremscenario där stöden för elektrifieringen av trafiken tas bort och/eller trenden för elektrifiering av trafiken drabbas av ett betydande bakslag av någon anledning x. Att Trump väljs till president skulle naturligtvis sätta projekt av den här typen under hot om nedläggning, och ett teknologiskt genombrott inom batteriteknik skulle avsevärt kunna minska behovet av snabbladdare. Det är bra att reflektera över dessa risker och ha dem i åtanke när det gäller ett tillväxtbolag som handlas till en utmanande värdering. Trots allt är det omöjligt att se detta upphandlingsavtal mellan NCC och delstaten Kalifornien, och den relaterade starten på samarbetet mellan NCC och Kempower, som något negativt när företaget precis håller på att öppna upp en ny marknad. En öppning av denna storleksordning fungerar som en fantastisk referens för försäljning och marknadsföring, medan de installerade laddarna gör kunderna bekanta med en tillverkare som tidigare var okänd i Amerika.

14 gillningar

+200 installationer under de senaste 100 dagarna:

https://twitter.com/OspreyCharging/status/1753087794811977777?t=GesUCgkqs4a_FZH-wvN46w&s=19

Ospreys vd:s tankar om detta år:

https://twitter.com/osprey_ian/status/1751881266440397015?t=ToGBK4lDMUsAbBl2MDFhjA&s=19

I tweeten finns en länk till den här artikeln, där han kommenterar mer:

Installationstakten för offentliga laddstationer för elbilar i Storbritannien kommer att växa utan motstycke under 2024, enligt vd:n för laddningsleverantören Osprey.

Ian Johnston – som också är ordförande för branschorganisationen ChargeUK – sa till Autocar att installationstakten kommer att ”få 2023 att se ut som ett lugnt år” och pekade på utbetalningen av Levi-finansiering (Local Electric Vehicle Infrastructure) till lokala myndigheter.

Johnston sa: ”Vi kommer att börja se hur slussarna öppnas för laddstationer hos lokala myndigheter.

Även om Ospreys fokus ligger på snabbladdningshubbar, snarare än bostadslösningar för lokala myndigheter, anförde Johnston det stora antalet laddare ”i pipelinen” som drivkraften bakom den ökning han tror kommer att ske i år.

”Ur Ospreys perspektiv installerade vi 400 laddare under de fem åren mellan 2018 och 2022. Bara förra året installerade vi 600. Så när det gäller upptrappningen kan man se tillväxttakten där.

”Vi går in i det här året med fler projekt i vår utvecklingspipeline än vi någonsin har haft tidigare. Utbyggnadstakten för Osprey och för alla våra branschkollegor kommer att vara högre än ni någonsin sett förut.

”Jag vet inte var siffrorna kommer att landa vid årets slut, men det kommer att få 2023 att se ut som ett lugnt år.”

Det låter alltså inte alls illa för Kempowers del på den brittiska marknaden inför detta år, om de här prognoserna för året slår in.

59 gillningar

Jag ser många likheter mellan Kempowers kurs och Teslas kurs 2020. I början tvivlar man på allt efter den första uppgången och kursen dyker. Om Kempower slår igenom på laddmarknaden är min gissning att vi går över hundra under 2024. Stora saker händer, och i bakgrunden finns ändå en ganska gedigen erfarenhet av elutrustning ända sedan 1949. Tankade vid årsskiftet till ett pris rejält under 30. Vi får se hur det går.

25 gillningar

Även här verkar Kempower vara den enda leverantören: Återigen ett starkt bevis på ett bra track record när det gäller kvalitet.

Pressmeddelande från ett år sedan https://kempower.com/stories/revolutionizing-ev-charging-infrastructure-uk/

Totalt 1 500 snabbladdare på 150–175 kW kommer att installeras längs strategiska A-vägar och i anslutning till motorvägar som en del av en rikstäckande satsning på 75 miljoner pund. Osprey Charging valde Kempower Satellite-laddaren med en Kempower Power Unit till sina hubbar. Dessutom ingår programvaran Kempower Chargeye i backend för att optimera användarupplevelsen för förarna, vilket markerar första gången denna banbrytande teknik för laddningsoptimering rullas ut offentligt i Storbritannien.

20 gillningar

Här efterlystes ett pressmeddelande från Kempower angående affären som NCC offentliggjorde. Det kom snabbt:

Innehållet var i stort sett identiskt med NCC:s pressmeddelande. Kempower förtydligar dessutom följande gällande sin informationsgivning:

Kempower offentliggör alla betydande order utan dröjsmål till marknaden genom ett separat bolagsmeddelande.

Det rör sig alltså om ett slags ramavtal, och Kempower kommer att informera separat om enskilda order av betydande storlek som görs utifrån detta.

57 gillningar

Kalifornien är ju redan en helt fantastisk stor öppning på den amerikanska marknaden. Och varför skulle det inte komma fler? Det här handlar ju i det här skedet trots allt bara om en delstat.

Och ja, det har pratats mycket om Tesla. Men Tesla har tillräckligt med utmaningar på bilmarknaden mot kineserna, och å andra sidan väger Musks olika ”upptåg” knappast till deras fördel när sådana här beslut på delstatsnivå fattas. Konsumentmarknaden är en helt annan sak.

Och nu fördelas andelarna i USA, och sådana här öppningar ser inte på något sätt dåliga ut för Kempower. Möjligheterna är enorma. Och när produktens kvalitet redan är bevisad, så är det väldigt svårt att se någon kvalitetsrisk, och i den där Kalifornien-artikeln nämndes just extrema förhållanden… Vem skulle kunna hantera och identifiera dem bättre än ett företag som verkat i decennier och är vant vid Finlands extrema förhållanden som normaltillstånd?

37 gillningar

I Kalifornien kan det vara över 50 grader varmt, så det kan uppstå lite andra problem än under finska förhållanden. I direkt solljus värms materialet upp extremt mycket mer. Ofta spricker och smular instrumentbrädorna sönder i bilar som stått i den kaliforniska solen.

Men det är väl ganska lätt att testa sådana temperaturer för att se att laddarna fungerar.

7 gillningar

Ja, sant, lite andra temperaturer än här. Å andra sidan har de där Kemppi-svetsarna säkert funnits i alla möjliga förhållanden i årtionden, så det lär finnas erfarenhet av att ta hänsyn till sådant.

Men å andra sidan brukar nog kyla ändå alltid vara ett värre extremförhållande när man pratar om vad som helst som rör el.

Och när det gäller värmeutvidgning så har vi enorma skillnader i temperatursvängningar här när man går från +30 grader till -30 grader. Inte snabbt förstås, men med tanke på den extra värme som solskenet medför kan det på dessa breddgrader antagligen vara skillnader på uppemot 100 grader i materialets temperatur.

10 gillningar