Den här marknaden för Kempower känns verkligen förvånansvärt mångsidig. Om jag har förstått saken rätt överhuvudtaget, vilket jag starkt betvivlar :), så till exempel i dagens nyhetsrapportering:
Kempower levererar via en privat förmedlare och byggaktör ett privat och ”icke-nätverksanslutet laddstationsnätverk (non-networked) (heh)” till en kund inom den offentliga sektorn, som i det här fallet dessutom är en delstat.
Det finns enligt min mening flera ganska unikt klingande punkter här som inte nödvändigtvis förverkligas alls på andra marknader. Som det att upphandlingen görs centralt på delstatsnivå och att en enskild aktör, det vill säga NCC, har valts ut för att genomföra hela projektet.
Hur stor är egentligen den slutliga användarbasen? Förmodligen åtminstone myndigheter?, polisen, brandkåren, tullen och gränsbevakningen, ambulanser och andra offentliga nyttofordon – samt de gula skolbussarna. Men hur är det då med till exempel kollektivtrafiken – är alla bussbolag privata eller någon form av kommunala?
Och när kunden faktiskt är delstaten, hur förhåller sig till exempel all tänkbar kommunal kollektivtrafik (jmf. HKL) till den här dealen? Är de med eller inte?
Och vad betyder ”non-networked” i det här sammanhanget? Förmodligen åtminstone att den som laddar inte betalar och att det i det här fallet inte används någon användarapplikation. Men å andra sidan kommer det säkert ChargeEye-applikationer för driften, men hur organiseras dessa då, det vill säga vem övervakar och var osv.
Poängen ovan är alltså att detta rör en liten bråkdel av Kempowers marknad, men även där finns det ovanligt många ganska ”mångfacetterade” detaljer. Och den andra poängen är att det är svårt att uppskatta storleken på dealen utan att känna till det amerikanska samhällets struktur och funktion. Förhoppningsvis får vi ett pressmeddelande från K om ämnet.
Om någon vill ägna sig åt lite detektivarbete i ämnet, skulle NCC:s kund egentligen vara denna
Alltså, det här DGS är någon form av upphandlingsenhet, och under den är sustainability office (kontoret för hållbarhet) ansvarigt för dessa laddningsfrågor.
Men de faktiska inköpen går väl sedan genom normal budgetering, det vill säga stegvis…
Och dessa delstatliga myndigheter (state agencies) finns det gott om
Till exempel någon ”cannabis control appeals panel”…