Kempower - Mob

Offentlig afstemning om de teknisk bedste DC-lynladere.
Kempowers opladere er meget populære blandt brugerne.

Redigering: Afstemningen findes i Facebook-gruppen “Latausverkosto – Nyt!” (Opladningsnetværk - Nu!), og er dermed en fuldstændig uofficiel afstemning fra gruppens brugere.

35 Synes om

Måske har jeg misset en tidligere besked, så jeg spørger.

1. Hvilken undersøgelse var dette (hvad var spørgsmålet)?
  2. Hvem er respondenterne?

Omkring 200 stemmer virker ikke som en særlig stor stikprøve uden at vide, hvad der blev spurgt, og hvem der blev spurgt? Især når brugeroplevelsen kan påvirkes meget af den enhed, der administrerer ladeområdet/stationen.

6 Synes om

Beklager, at min besked ikke var tydelig nok.
Spørgsmålet findes i Facebook-gruppen “Latausverkosto – Nyt!” (Opladningsnetværk – Nu!) og er derfor en fuldstændig uofficiel spørgeundersøgelse fra gruppens brugere.
Jeg opsummerede spørgsmålet i min besked, da jeg ikke ønskede at kopiere noget af beskedens indhold ord for ord til eksterne sider (såsom dette Inderes-forum).

Jeg tænkte dog, at selv en sådan uofficiel spørgeundersøgelse fra Facebook kunne interessere andre Inderes-brugere :slight_smile: Man skal selvfølgelig ikke træffe sine investeringsbeslutninger på baggrund af dette :slight_smile:

11 Synes om

Tak. Jeg er ikke selv i gruppen, men for mindst et par år siden var der sandsynligvis mere entusiastiske folk end den gennemsnitlige bilist, som forstod forskellen mellem opladere. Det eneste problem er selvfølgelig, at det er meget svært at filtrere operatørens (Virta, Recharge, …) indflydelse fuldstændigt fra disse brugeroplevelser. Og der er også en sådan bias, at for eksempel Tritium-opladerne i Finland sandsynligvis er lidt ældre sammenlignet med de nye Kempower-opladere, hvilket i sig selv har stor betydning. Det er ikke overraskende, at de nyere er bedre end de gamle. Det ville være ret bekymrende, hvis det ikke var tilfældet. :slight_smile:

Og hvis min forståelse af f.eks. Tritium-ladernes alder er forkert, så ret mig endelig. :slight_smile:

6 Synes om

Kan nogen fortælle mig, om Kempower har en teknologi, som ABB eller Siemens ikke ville kunne lave?

For eksempel reklamerer denne Siemens-enhed i det mindste med dynamisk strømfordeling, satellitkapacitet og digitale tjenester:

11 Synes om

Der er nok ikke nogen produktudvikling, som virksomheder af den størrelse ikke “kunne”. Forskellen mellem SICHARGE D og Kempowers produkt ser ved første øjekast ud til at være:

• Strømmoduler i satellitten. Dette gør kabinettet større og sværere at placere. Til DC-opladning af mere end 2 biler skal der anskaffes flere satellitter. Efter min mening har Kempower en ret stor fordel her, da det er lettere at udnytte eksisterende tankstationer og parkeringspladser, når strømmodulerne kan placeres “udkanten”, og satellitterne holdes små.
  • Mindre udvidelsesmuligheder i effekt pr. kabinet. Siemens 300 kW og Kempower 600 kW. Du kan anskaffe to Siemens-enheder, men strømmen kan ikke deles mellem dem.
18 Synes om

I hvert fald beviser Norges hurtige markedsandelsvækst, at de har haft succes med design og teknisk helhed. Teslas egne enheder repræsenterer lignende dynamik og skalerbarhed. Der er selvfølgelig en lang række konkurrenter, men det er sandt, at tempoet accelererer på pionermarkedet i Norge og nu også i Finland.

Markedsstørrelsen i Centraleuropa er af en anden kaliber, og forhåbentlig vil den samme udvikling realiseres der.

11 Synes om

Og det er værd at huske, at en sammenligning med AC-opladerproducenter måske ikke er relevant her. Hurtigopladning og HPC er Kempowers kernestyrke. Succesen med denne case afhænger af succesen med at skalere salget i Centraleuropa. Og produktionen skal også være i stand til at skalere med profitabelt, men det er svært at vurdere nogen af delene.

2 Synes om

Jeg har ikke selv undersøgt konkurrenternes opladere nærmere på nettet, den eneste erfaring er praktisk erfaring med forskellige opladere (skal begynde at undersøge, når jeg eventuelt deltager i IPO’en). Jeg har ikke set Siemens i Finland, synes jeg. De ABB, jeg har brugt, er meget svagere. ABB kan f.eks. findes på nogle Lidls parkeringspladser. Den Siemens, du linker til, er meget større end Kempowers satellit, som kun har styreelektronik. Kempower har lange kabler, så de når bilens bagdel, og kablerne ligger ikke på jorden. Hvis man sammenligner Kempower med f.eks. pioneren Tesla, så begynder disse at være bedre i brugervenlighed, bortset fra at Teslaer understøtter automatisk fakturering. Altså, hvis bilen er en Tesla, er der et forsøg i gang i Holland, hvor andre biler også kan bruge Teslas opladere, og brugen er vanskeligere.

3 Synes om

Opladerne sælger godt. Hvad nu hvis Kempower lavede en hybridmodel. Billader / svejsetransformator. Så kunne man svejse rustne skærme, mens man oplader bilen.

16 Synes om
19 Synes om

Teslas begrænsning er dens selvoptagethed. Kempower er baseret på ovenstående avisartikler en meget voksende virksomhed. Produktet har en klar fordel inden for opladningsstyring og -overvågning. Dette er det næste køb og yderligere opkøb, så snart handlen begynder.

6 Synes om

Tegningsprisen for Kempower-aktier i børsnoteringen er 5,74 euro pr. aktie. Selskabets markedsværdi baseret på tegningsprisen ville være ca. 306 mio. euro, hvilket er baseret på antallet af udestående aktier efter udbuddets gennemførelse.

Tegningsperioden for Kempowers offentlige udbud begynder i morgen torsdag kl. 10.00 og slutter efter planen den 10. december kl. 16.00. I tilfælde af overtegning kan det offentlige udbud tidligst afbrydes den 9. december kl. 16.00.

Handlen med Kempower-aktier forventes at begynde den 14. december.

42 Synes om

Baseret på dette er Kempowers 2021 P/S altså ca. 10-12 (hvis omsætningen er 25-30 mio.)
Til sammenligning Zaptecs 2021 P/S ca. 10 ifølge marketscreener-prognoserne

Så i stedet for en IPO-rabat er der en IPO-præmie :upside_down_face:

Med 2022-prognoserne er situationen omvendt, da Zaptec har en P/S på ca. 6 og Kempower på 6-4 (hvis omsætningen er 50-75 mio., da jeg på nuværende tidspunkt ikke kan vurdere, om den vokser med omkring 100 % eller 400 %, så tager vi den mere forsigtige ende). Omsætningen bør dog vokse med mindst over 100 %, hvilket i forhold til væksten i de kommende år ikke burde være udfordrende. Men hvis den vokser betydeligt mere næste år, så smelter P/S-multiplikatoren også i øjnene.

Udbuddet er på 87 mio., men ankerinvestorerne har reserveret ca. 61 %, dvs. ca. 34 mio. er tilgængelige i udbuddet.
Med andre ord overtegnes det igen mange gange, selvom udbuddets størrelse er betydeligt større end Modulight eller Norrhydro. Lidt håb om, at man ikke ender med under 200 € :sweat_smile:

57 Synes om

Det kommer på det værst tænkelige tidspunkt, så med den værdiansættelse kan modtagelsen på markedet blive svag. En ret interessant virksomhed og produkter, men…

12 Synes om

Måske betyder det, at der kommer lidt flere aktier fra udbuddet end bare småtterier. Jeg tror dog, at også dette vil blive overtegnet kraftigt.

17 Synes om

Dette er en vanskelig beslutning at træffe, aktieprisen er ret høj, men vækstudsigterne er ret lovende og overraskende sikre. Den offentlige forvaltning vil helt sikkert støtte opbygningen af opladningsinfrastruktur i de kommende år, hvilket helt sikkert vil øge vækstraten. Industrien er interessant, og virksomheden har en reel forretning. Jeg må overveje min deltagelse indtil den 9. december og beslutte mig ud fra den generelle markedssituation på det tidspunkt.

13 Synes om

Der er nok kredit til at dække udstedelsen til Kempowers bestyrelsesformand.

Kempinvest Oy (et investeringsselskab, der delvist ejes af Kempowers bestyrelsesformand Antti Kemppi), har forpligtet sig til at tegne aktier for 2,0 mio. euro.

12 Synes om

I mit tilfælde var den første præsentations-live stream fra selskabet af dårlig kvalitet og kornet, der var konstante 1-sekunds frysninger, hvorefter streamen fortsatte. Heldigvis fungerede lyden uden problemer. Er min egen dårlige computer/internetforbindelse årsagen, eller er det et mere generelt problem? Normalt er der ikke blevet sendt live-streams via YouTube.

Investeringshistorien lød lovende, og der var en lang liste af ankerinvestorer involveret, så jeg bør i det mindste tegne mig for minimumsbeløbet… prospektet mangler stadig at blive læst.

2 Synes om

Min erfaring var, at livestreamen var bedre end gennemsnittet hvad angår billede og lyd. Så det er nok ikke et problem, der berører alle… :thinking:

8 Synes om