Jeg sidder med et par spørgsmål, da jeg har fulgt Kempower lidt fra sidelinjen i et stykke tid (læst rapporter og denne tråd, men har endnu ikke investeret, så en dybere analyse mangler). Disse spørgsmål er ikke direkte knyttet til kvartalsregnskabet, men er på et mere generelt plan:
For det første, hvordan kan man skille sig ud i denne branche og være konkurrencedygtig? Hvordan kan producenterne overhovedet opbygge ordentlige voldgrave (både Kempower og konkurrenterne) på en rentabel måde, så den eneste konkurrencefordel i sidste ende ikke bare er en lav pris (eller rettere sagt, den samlede omkostning for kunden)? (Den teknologiske løsning findes jo, men er det en reel voldgrav?)
Kempower siges at stå stærkt inden for løsninger til tung transport. Er det her, virksomheden bør fokusere for alvor? Eller måske endda udelukkende?
Jeg er lidt bange for, at lademarkedet bliver for meget “bulk”, hvor branchens stærkeste virksomheder leverer middelmådige resultater, og de svagere klarer sig dårligt. Selvom branchen helt sikkert vokser hurtigt, er det ikke nødvendigvis til glæde for investorerne, hvis virksomhederne ikke er i stand til at omsætte væksten til god rentabilitet. (På den anden side kan virksomhederne i branchen naturligvis være meget profitable, hvis de har tilstrækkelig prissætningskraft og voldgrave.)