Kempower - Mob

Jeg mener, at en klar årsag til, at der allerede er en ordrebeholdning på ca. 50 MEUR for 2027, er, at kunderne af egne årsager har ønsket leveringer til det tidspunkt, f.eks. fordi opførelsen af ladestationer skrider frem i det tempo.

4 Synes om

Kemppi Group solgte dengang, Kempinvest købte nu. Ikke den samme enhed, men den samme familie bag det alligevel. 3,4 millioner aktier dengang, nu 162k.

Godt at købe, når man kan få det billigt eller noget i den stil

11 Synes om

Hvis man virkelig tror på sagen, kunne der så findes lidt flere penge?

4 Synes om

Endelig får Kyle Conner testet en Kempower-station i USA med ordentlig power, bortset fra fabriksbesøg. For år tilbage besøgte han nogle af de første, men der var der vist kun 100 kW til to ladekabler.

10 Synes om

Tja, jeg ved det ikke, Kempinvests omsætning ser ikke ud til at være mere end et par millioner, og der er stort set intet driftsoverskud. Det er svært at sige, om det var en stor, lille eller mellemstor indsats.

Kemppi Group ejer 62 % af Kempower, og nu ejer Kempinvest fra samme familie én procent. Man kan overveje, om det overhovedet ville gavne nogen, hvis Kemppi-familien begyndte at købe kraftigere op i firmaet.

7 Synes om

Eller også at Tesla klarer sig med mindre transformatorer. Uden at kende Teslas teknologi nærmere, tør de måske løbe en større risiko i dimensioneringen af komponenterne.

Jeg er ikke elektroingeniør, men jeg er ret sikker på, at el-reglerne fastsætter dimensioneringen meget nøje, og ingen fagmand "vover at løbe en større risiko ved dimensionering af komponenter"

Herunder er også et diagram over, hvordan deres systemer adskiller sig fra hinanden.

6 Synes om

Som det fremgår af dit billede, er spændingerne de samme i begge enheder. Hvis udgangseffekten er den samme i begge, er strømstyrken baseret herpå også den samme. Denne antagelse understøttes også af, at 480V-forsyningerne i begge ser ud til at have den samme nominelle strømstyrke på 4000 A. Det ser altså ud til, at man hos Tesla forsøger at få mere ud af transformeren. Så vidt jeg ved, er der ingen regler eller standarder, der forpligter en til at dimensionere transformereffekten ud fra spidseffekter (i det mindste ikke i distributions- eller transmissionsnet).

Der kan selvfølgelig være forskel på styringen af effektelektronikken, hvilket kan reducere behovet for transformereffekt.

5 Synes om

Dette kan man undersøge nærmere med den nye CTO, hvis udnævnelsen bliver afsløret i løbet af dette kvartal… :blush:

Måske har Tesla udviklet helt nye effektmoduler til MCS? Kempower bruger jo de samme moduler i alle deres produkter.

Hvem ved, om dette allerede undersøges, og en ny produktfamilie af effektmoduler bliver præsenteret på forårets CMD?

Baseret på diagrammet ser det ud til, at der trækkes mere effekt fra Kempower-systemet. Derfor også forsikringer Kempower 150A, Tesla 110A.
Meget enkelt.

5 Synes om