Kempower - Mobiliteten elektrifieras med laddare

https://www.kauppalehti.fi/lehdistotiedotteet/a/cbb66057-d512-5aaa-9b10-9b2e2d16ab36

Kempower och Aimo levererar DC-snabbladdare till SkiStars skidanläggning Lindvallen i Sälen, Sverige

8 gillningar

Insynspersonerna mer rejält på köpsidan. Kanske är detta äntligen en positiv signal för oss tålmodiga Kempower-småsparare:

19 gillningar

Antti Kemppi, styrelseledamot i Kempower som tillverkar snabbladdningslösningar för elbilar, har genom sitt bolag Kempinvest köpt aktier i Kempower för nästan två miljoner euro, framgår det av Kempowers börsmeddelande. Antti Kemppi är verkställande direktör för Kempinvest.

Enligt börsmeddelandet ägde köpen rum mellan den 12 och 13 februari. Totalt köpte Kempinvest 162 963 aktier i Kempower under den aktuella perioden.

Enligt Kempowers ägarregister skulle Kempinvest i och med transaktionen nu äga cirka 0,9 procent av Kempowers aktier och röster, förutsatt att inga andra stora förändringar har skett i bolagets ägarstruktur under februari. Detta skulle göra bolaget till den fjärde största ägaren.

14 gillningar

Någon tror fortfarande på Kempowers framtid.. :smiley: Ägarna slösar inte bort två mille om de trodde att det skulle gå rakt ner i avloppet. Botten var nog här.

Om inte, så tankar jag i alla fall gärna mer även om jag inte hade för avsikt att göra det innan i kväll :slight_smile:

13 gillningar

Sålde inte den aktuella parten en rejäl post Kempower-aktier någonstans runt 30 euro, om jag minns rätt?

edit: Jag kollade upp det, de sålde för 102 miljoner euro i november 2023. Nu ett tilläggsköp på ett par miljoner. En bra signal förstås att de ökar, och de har ju redan ett rejält innehav sedan tidigare.

9 gillningar

Det här är enligt min mening en ganska intressant fråga. Nu syftar jag inte till exempel på hur djupa vallgravar en aktör som monterar laddare av komponenter faktiskt har.

Lite mer material och “krydda” till mina funderingar från Inderes rapport:

”En betydande del av den senaste tidens starka ordertillväxt levereras först under 2027, vilket gör att tillväxtutsikterna för 2026 inte helt motsvarar tidigare förväntningar.”

”Bolaget guidar för en tillväxt i omsättningen på 10–30 % för 2026 och en betydande förbättring av det justerade rörelseresultatet. Trots att bolagets orderingång ökade med hela 39 % under 2025 och orderstocken (141 MEUR) vid årets slut var hela 49 % högre än året innan, intäktsförs endast cirka 100 MEUR av dessa under 2026 och resten först under 2027.”

”Den kraftiga ordertillväxten har därmed delvis handlat om förlängda leveranstider, vilket vi bedömer gäller särskilt för order i Nordamerika.”

”Utnyttjandegraden i bolagets fabriker är fortfarande relativt låg under 2025–26…”

Här är det något som helt enkelt ”just does not compute”.

Tillbaka till den gnagande frågan / frågorna:

• Går det inte att montera de där laddarna snabbare?
  • Går det inte på något sätt att redan nu ta den underutnyttjade fabrikskapaciteten i bruk?
  • Varför tänker man hålla fabrikernas utnyttjandegrad låg när orderboken sväller över?

Jag bara undrar.

10 gillningar

Jag anser att den tydliga anledningen till att det redan finns en orderingång på cirka 50 MEUR för 2027 är att kunderna av egna skäl har velat ha leveranserna då, t.ex. för att utbyggnaden av laddstationer fortskrider i den takten.

5 gillningar

Kemppi Group sålde då, Kempinvest köpte nu. Inte samma aktör, men samma släkt i farten ändå. 3,4 miljoner aktier då, nu 162k.

Bra att köpa när man får det billigt el. dyl.

11 gillningar

Om man verkligen tror på saken, så kanske det går att hitta lite mer pengar?

4 gillningar

Äntligen får Kyle Conner testa en Kempower-station i USA med ordentlig effekt, bortsett från fabriksbesöken. För flera år sedan besökte han någon av de första, men där var det nog bara 100 kW för två kablar.

10 gillningar

Tja, jag vet inte, Kempinvests omsättning verkar inte vara mer än några miljoner och de har knappt något rörelseresultat. Svårt att säga om det var en stor, liten eller medelstor insats.

Kemppi Group äger 62 % av Kempower och nu äger samma familjs Kempinvest en procent. Man kan ju fundera på om det skulle vara till någon större nytta för någon om familjen Kemppi började tanka aktier i bolaget mer aggressivt.

7 gillningar

Eller så att Tesla klarar sig med mindre transformatorer. Utan att känna till Teslas teknik närmare, kan det vara så att de vågar ta större risker i dimensioneringen av komponenterna.

Jag är ingen elingenjör, men jag är ganska säker på att elsäkerhetsföreskrifter reglerar dimensionering mycket noggrant, och att ingen fackman “vågar ta en större risk vid dimensionering av komponenter

Här är även ett diagram över hur deras system skiljer sig från varandra.

7 gillningar

Som det syns på din bild är spänningarna desamma i båda enheterna. Om den utgående effekten är densamma i båda, så är strömmen baserat på det också densamma. Detta antagande stöds även av att 480V-matningarna i båda verkar ha samma märkström på 4000 A. Det verkar alltså utifrån det som att man hos Tesla försöker få ut mer ur transformatorn. Såvitt jag förstår finns det ingen föreskrift eller standard som kräver att transformatorernas effekt dimensioneras utifrån toppeffekter (åtminstone inte i distributions-/transmissionsnät).

Visst kan det finnas skillnader i styrningen av kraftelektroniken, vilket kan minska behovet av transformatoreffekt.

6 gillningar

Detta kan redas ut närmare med den nya CTO:n, om utnämningen avslöjas under detta kvartal… :blush:

Kanske har Tesla skapat helt nya effektmoduler för MCS? Kempower använder ju samma moduler i alla sina produkter.

Vem vet, det kanske redan undersöks och en ny produktfamilj för effektmoduler presenteras vid vårens CMD?

1 gillning

Baserat på diagrammet verkar det som att mer effekt tas ut från Kempowers system. Därför även huvudsäkringarna Kempower 150A, Tesla 110A.
Mycket enkelt.

9 gillningar

I Kroatien har samarbetet mellan Kempower och Koncar, som tillkännagavs i slutet av 2024, realiserats baserat på det bifogade inlägget; de skriver om 160 laddplatser.

27 gillningar

Kempower med president Stubb i Indien

19 gillningar

Lite oroande nyheter också. MONTA publicerade den senaste tillförlitlighetsdatan och Kempower rasade till en femteplats, efter att hittills alltid ha varit etta… Alpitronic tog de fyra första platserna med sina laddare.

Dessutom, som salt i såren, lanserade Alpitronic HYC400 v.2 som bland annat har en ny skärm som nu är mer förnuftigt placerad på laddarens framsida.

Det vore verkligen intressant att nu höra vad detta ras i tillförlitlighet beror på och om det redan har åtgärdats, eftersom det rör sig om 2025 års statistik? Var det någon specifik del som fallerade och problemet har lösts, eller fortsätter nedförsbacken? @Pauli_Lohi

CMD drar förhoppningsvis återigen upp ett rejält teknologiskt ledarskap till Kempowers fördel.

14 gillningar

Jag kommer inte ihåg exakt vilka siffror Kempower har haft tidigare, men jag ser inget betydande ras i dessa. Alpitronic verkar däremot ha förbättrat sin statistik. Den här statistiken beskriver marknadens hackordning ganska väl. Alpitronic är en tydlig marknadsledare och Kempower en god tvåa.

17 gillningar