Kempower - Mobiliteten elektrifieras med laddare

Målet för orderingången för 2025 var 300 miljoner. Man gladdes åt att det uppnåddes.
Bruttomarginalen sjönk med 3,6 procent under Q4.
Säljprovisioner på 3,3 miljoner bokfördes under Q4. (andel av hela året?)

Det syns nog i de siffrorna vad man siktade på. Baserat på bokslutskommunikén kan man inte konstatera att den här firman är på väg mot konkurs. Frågan är alltså hur mycket man kan tänka sig att betala för aktien för att få en rimlig avkastning. Jag vet inte, men det börjar infinna sig en “show me the money”-känsla här. Jag överväger noga att köpa. Sannolikt säljer jag inte. Men jag förbehåller mig rätten att göra endera eller båda.

5 gillningar

Pauli intervjuade Kempowers VD Bhasker Kaushal efter Q4-rapporten :slight_smile:

Ämnen:

00:00 Inledning
00:18 Stark orderingång
01:16 Guidning
05:03 Lönsamhetsutveckling
08:15 Kapacitet & investeringar
10:07 Marknadsefterfrågan
12:33 USA-marknaden
15:08 Kempowers strategiska inriktning

6 gillningar

“Mängden el laddad med Kempowers laddare ökade med 96 % till 776 410 megawattimmar (396 710)”

Jag ger Kempowers ledning ett alternativt nyckeltal baserat på detta:

Nytt nyckeltal:

Resultat per laddad MWh

−12 400 000 € ÷ 776 410 MWh -12,400,000 € \div 776,410 \text{ MWh} −12 400 000 € ÷ 776 410 MWh

–15,97 € / MWh

Eller ännu mer investerarvänligt formulerat:

Bolaget subventionerar varje laddad megawattimme med cirka 16 euro.

Syftet med denna kommentar är att man bör skilja på faktiska nyckeltal och PR-siffror överlag. Det är samma sak som om Tokmanni skulle formulera sig i sin delårsrapport:

“Med de sålda borstarna borstades 58 % mer sand”

18 gillningar

Omsättningen för år 2026 beräknas öka till ett intervall på 276,43 M€ – 326,69 M€. Paulis prognos ligger faktiskt över hela intervallet på 331,1 M€, så den lär behöva justeras ned med omkring 40 M€. Det operativa rörelseresultatet bör förbättras avsevärt, men eftersom det inte nämndes att siffran skulle vara positiv, misstänker jag att det operativa resultatet för 2026 troligen ändå hamnar på minus → En gissning ur höften är -5 M€. Det vore nog redan en betydande förbättring. Siffran ligger långt ifrån Paulis prognos och den lär justeras ned rejält, eller så vill man tro det bästa om sin egen darling. Saker och ting går framåt för Kempower, men på grund av den höga värderingen ser jag ingen mening med att bli ägare. Min egen målkurs för köp är i vilket fall som helst under 10 e. Någon konstaterade högre upp att det är “härligt dyrt”. Det är lätt att instämma i.

Guidning för år 2026

Kempower bedömer:

Att omsättningen för 2026 ökar med 10–30 % jämfört med 2025, förutsatt att valutakurserna inte har någon betydande inverkan (omsättning 2025: 251,3 miljoner euro).

Att det operativa rörelseresultatet för 2026 förbättras avsevärt jämfört med 2025 (operativt rörelseresultat 2025: –12,4 miljoner euro).

15 gillningar

–15,97 € / MWh

Eller ännu mer investerarvänligt formulerat:

Bolaget subventionerar varje laddad megawattimme med cirka 16 euro.

Detta är en intressant siffra. Vid snabbladdning är subventionen alltså cirka 1,6 cent per kWh, vilket är grovt räknat under 10 % av priset för snabbladdning. Överlag är den energimängden fortfarande väldigt liten, det vill säga 0,7 TWh. Bara i Finland produceras det mer biogas.

Trots detta fyllde jag på med mer Kempower i portföljen igår. Jag anser att det i denna tillväxtfas är förnuftigt att ”subventionera” laddningar, eller med andra ord investera i tillväxt och expansion på bekostnad av resultat och utdelning.

När det gäller elbilar befinner vi oss nu i en fas där adoptionsgraden börjar påverka vagnparken kraftigt, och under de kommande 10–15 åren kommer merparten av den fossila lätta trafiken att försvinna från vägarna i rika länder. I fattiga länder kommer den fossila trafiken troligen att hoppas över helt när underklassen blir medelklass och skaffar släktens första bil som elbil.

Kempowers snabbladdare bidrar till att påskynda denna omställning, eftersom snabbladdningsinfrastruktur möjliggör mindre batterier i bilar, vilket direkt syns i ett lägre inköpspris. Snabbladdning behövs också vid tidpunkter med högsta förbrukning, som när folk åker för att fira midsommar samtidigt.

Jag ser det som att de kommande 10–15 åren är en tid av kraftig tillväxt och CAGR bör nå åtminstone 20-procentsnivån. Själv förväntar jag mig inte ett positivt resultat om orderstocken växer kraftigt med över 20 % CAGR.

Dessa höga tillväxttal kan hålla i sig i årtionden på denna marknad:

Jämfört med de 0,7 TWh energi som strömmat genom Kempowers enheter, förbrukar mänskligheten grovt räknat cirka 50 000 TWh olja. Av den energi som oljan innehåller går merparten (90 %) till transport, och merparten av transportens energiförbrukning går till vägtrafik (70 %), som Kempower betjänar. Behovet av rörlighet ökar fortfarande, särskilt i fattiga länder, vilket ökar energibehovet, men å andra sidan minskar elektrifieringen behovet av energi på grund av dess energieffektivitet, så i framtiden lär energibehovet vara mindre än de 50 000 TWh.

Kempowers adresserbara marknad i energitermer torde ligga i storleksordningen 5 000–10 000 TWh årligen. Hemmaladdning är numera Kempowers främsta konkurrent. I Kina kommer Kempower däremot knappast att lyckas, och det är inte ens säkert att det lönar sig att gå dit. Där är man nämligen ganska bra på att plocka isär och kopiera produkter. I framtiden kommer snabbladdningens andel sannolikt att öka i takt med att billiga elbilar blir vanligare, och det syns redan nu att eldistribution med hög effekt till varje hem kommer att kosta. Ur elnätsinfrastrukturens perspektiv lönar det sig att förlägga laddningen intill grova ledningar.

Det finns gott om variabler, men det är tydligt att vi i år kommer att passera milstolpen 1 TWh i laddad energi, men när det gäller den siffran är vi bara i början av ett maratonlopp. Om Kempower ska växa till en global marknadsledare på någon nivå i framtiden, måste laddningsmängden på 1 TWh multipliceras med minst 2 000 under de kommande 20 åren. För att uppnå detta krävs en CAGR på 50 %.

Om vi å andra sidan antar att Kempower i framtiden får en serviceavgift på 1 cent per laddad kWh, det vill säga 10 MEUR/TWh, så skulle omsättningen för denna serviceverksamhet för Kempowers del kunna vara 20 miljarder euro beroende på marknadsandel. Själv hänger jag kvar på tåget och ser gärna Kempower som ett bolag värderat till 40 miljarder euro med en P/S-multipel på 2.

Jag subventionerar alltså gärna denna finska tillväxtsaga och hoppas att de finska utdelningsfantasterna inte förstör även denna saga. Utdelningsfantasterna kan för min del åka till Mallorca och njuta av pensioner och utdelningar.

14 gillningar

OP sänker riktkursen till 16,00 (tid. 18,50) och upprepar rekommendationen KÖP. Med rubriken: ”Orderingången god, guidningen svag”.

12 gillningar

Kempowers Q4-rapport var svagare än väntat, då det för den långsiktiga lönsamheten centrala nyckeltalet bruttomarginalen (%) försvagades bland annat på grund av försäljningens geografiska fördelning samt lägre prissättning. En betydande del av den senaste tidens starka ordertillväxt levereras först 2027, vilket gör att tillväxtutsikterna för 2026 inte riktigt motsvarar tidigare förväntningar. I det stora hela ser vi dock bolagets konkurrenskraft som fortsatt stark, då det tydligt vinner marknadsandelar i Europa och Nordamerika. Vi upprepar rekommendationen öka, men sänker riktkursen till 15 euro till följd av prognossänkningar (tidigare 17,5 €).

15 gillningar

Kempowers (nu största?) kund i Storbritannien har köpt MER-nätverket och samtidigt tredubblat sin storlek. Det lär vara ganska stora beställningar på gång för Kempower inom kort, eftersom Be.EV till 90 % använder enbart Kempowers laddare.

“Företaget siktar på att investera i riktade uppgraderingar och selektivt utbyte av utrustning över tid, med avsikten att ytterligare stärka driftsäkerheten och bibehålla en laddningsupplevelse av hög kvalitet.”

24 gillningar

Förstod jag rätt? Totalt 3,3 miljoner euro i bonus (i snitt 35 106 €/person) betalas ut till 94 anställda inom försäljning för att orderingången för 2025 översteg gränsen på 300 miljoner euro. Alltså, vad i hela friden? Dessa 3,3 miljoner euro kan ju naturligtvis inte inkludera grundlöner eller vanliga löpande provisioner, för annars skulle det vara missvisande att presentera siffran som den är (och som en förklaring till det dåliga resultatet). Man får hoppas att man åtminstone har valt de bästa tillgängliga sökandena till säljare, och att till exempel släktskapsrelationer inte har påverkat valet.

9 gillningar

En riktigt utmärkt morgon, godingar!

I dagens morgonnyheter om Kempower bekräftas användningen av ChargEye även med laddare från andra märken. Detta nämndes väl i förbifarten i Roasten? Nu verkar det vara i bruk hos kunder:

Dessutom plockat från X. Kempower och Tesla på samma tomt. Forum Mobility Oakland, Kalifornien!

Boom!

https://x.com/i/status/2022093077926883664

Tydligen 9 vätskekylda från Kempower + 8 Tesla MSC-kontakter.

19 gillningar

Här är en färsk video om Kempower från OP:s Henri Parkkinen direkt efter Q4-resultatet. :slight_smile:

Kempowers omsättning blev lägre än konsensus och vår prognos. Det jämförbara rörelseresultatet vände oväntat till förlust. Den mest positiva överraskningen i Q4-rapporten var dock tillväxten i orderingången. Senioranalytiker Henri Parkkinen analyserar bolagets resultat och utsikter närmare i videon.

12 gillningar

Nordea uppdaterade igår riktkursen till 12 euro och rekommendationen till ”sälj”. De skriver bland annat så här:

”Enligt vår bedömning är Kempower väl positionerat för att dra nytta av megatrenden elektrifiering. Baserat på vår analys av elektrifieringstrender och den resulterande efterfrågan på elbilsladdare, förutser vi att orderingången ger en ~16% CAGR för 2025–30, med en tydlig förbättring av EBIT-marginalerna. Samtidigt menar vi att aktien implicit prissätter en alltför ambitiös tillväxt, driven i synnerhet av tunga elfordon, som enligt våra beräkningar förväntas stå för merparten (~70%) av marknadstillväxten för elbilsladdare i värdetermer fram till 2030.”

14 gillningar

Vad var det för stor bonusreservering i Kempowers Q4-siffror egentligen? Är ledningen i färd med att casha in på bolaget igen? Det nämndes i den där OP-videon… Man måste komma ihåg att Kempower går med förlust, ska någon verkligen få bonus för det??

3 gillningar

Verneri inledde Kempowers Roast med att fråga hur det känns för finansdirektören att jobba på ett företag där man i princip bara monterar ihop laddare av olika komponenter. Enligt bolaget jobbar 22 % av personalen med att montera laddare, medan resten sysslar med annat. Sälj- och marknadsföringsgänget är större än produktionsgänget.

8 gillningar

Jag vet inte riktigt om jag skulle skriva under på detta (”overly ambitious growth”). Om man till exempel tar specifikationerna för nya E-arctos och tänker på vagnparkens livscykelkostnader, andrahandsvärde och förutsägbara kassaflöde ur ett transportföretags perspektiv, så gissar jag att ellastbilar kommer att bli vanliga i en enorm takt. Då ett genomsnittligt transportföretags bränslekostnader torde ligga omkring 30 % av omsättningen, och till detta läggs underhåll, eventuella motorbyten, eventuellt underhåll av verkstad och tillhörande kostnader, samt det faktum att de bästa förarna sannolikt kommer att gå över till att köra ellastbilar, så tar det snabbt stopp om man inte hänger med i teknikutvecklingen. Själv tror jag att det kommer att behövas helt enorma mängder laddstationer i framtiden, och när det gäller tung trafik där tidtabeller är viktiga, är laddstationens effektivitet och pålitlighet högsta prioritet.

9 gillningar

Det stämmer. Förbindelserna mellan storstäderna i Central- och Sydeuropa skulle kunna skötas galant redan med de nuvarande. Mer avlägsna områden lär hamna “inom räckhåll” i takt med att laddningstekniken utvecklas ytterligare. Utifrån vad jag har pratat med säljare av tunga fordon är det bara attityder och rädslan för att den avancerade tekniken ska svika som fortfarande bromsar. När transportbeställarna börjar kräva helt elektrisk vagnpark eller förbiser dem som använder gammal teknik i upphandlingar, då är saken klar. När till exempel HSY eller Stara börjar ställa krav, vad kan företagen göra? När det här väl exploderar är min gissning att det kommer att behövas högeffektsladdare, och det i mängder.

Hur starkt eller svagt Kempower står i den här ruljangsen ska bli spännande att följa.

4 gillningar

Tusentals stora laddningshubbar för tung trafik med över 50 laddare kommer att byggas enbart i USA. Nästan 3 miljoner Class 8-lastbilar, som förnyas i en takt av 250 000 stycken per år.. Visst utgör ellastbilar än så länge bara en bråkdel, men de kommer att bli vanligare i takt med laddningsnätverket.
Kempower har redan MCS-system i minst två av dessa och 400–560 kW-laddare i flera.

I Europa räcker det nog i regel med 400 kW inom lagstiftningens ramar, men USA:s paus på 30 minuter efter 8 timmars körning kräver verkligen MCS. Den här senaste hubben, där även Teslas MCS finns på samma tomt, säger en hel del om Kempowers kvalitet och det förtroende de har.

https://x.com/MarcoRPi1/status/2022093077926883664?s=20

4 gillningar

Här är Phil Trubeys svar, kopierat från diskussionsdelen i länken längst ner i ditt inlägg:

”Intressant att Teslas Megacharger är mycket mer effektiv än Kempowers. Båda ger ut ungefär 1,2 MW per laddstolpe, men Tesla kräver bara en transformator på 2 500 kVA för två stolpar, medan Kempower kräver en transformator på 3 000 kVA.”

Är det någon som vet om det här påståendet stämmer?

2 gillningar

Så vad var den där stora bonusreserveringen i Kempowers Q4-siffror? Håller ledningen på att casha in från bolaget igen? Det nämndes i den där OP-videon… Man måste komma ihåg att Kempower går med förlust, ska någon få bonus för det??

Jag grävde fram svaret när jag kom från mobilen till laptopen.

Själv ser jag detta som en orimligt stor kostnad, jösses.

Jag rekommenderar att köpa pappersbolag med det tankesättet.

Faktum är att det inte nödvändigtvis lönar sig för ett tillväxtbolag att göra vinst, och faktum är också att kompensation krävs till de anställda om man vill få folk som presterar på global nivå att börja jobba där.

8 gillningar

Det går nog inte att dra någon annan slutsats än att Tesla klarar sig med lägre ampere. Därför en mindre transformator.

Oavsett vad slutresultatet blir gällande pris eller vad som helst, installerar kunden ändå fler Kempower än Tesla-laddare på den här platsen. :tada:

Jag hade varit nöjd om man vid sidan av Tesla försiktigt hade testat en eller två av Kempowers MCS.

6 gillningar