Kempower - Mobiliteten elektrifieras med laddare

Enligt min mening har den här aktien alltid varit helt överprissatt, och jag har aldrig riktigt haft något intresse av att köpa, men ett pris under 10 euro skulle förstås kunna börja locka. Ändå är det ett par saker i caset som stör mig. Varför kommer snabbladdare att behövas i framtiden om 1) de förstör din bilbatteri och inte borde användas annat än i nödfall 2) om batteriteknologin utvecklas som förväntat och bilens räckvidd ökar så att det i praktiken räcker med långsam laddning hemma eller på arbetsplatsen?

Visst skulle batteriteknologin också kunna utvecklas i en riktning där snabbladdning inte förstör batteriet. För att minska belastningen på elnätet vore det ändå önskvärt att elbilarna, i takt med att de blir vanligare, laddades med långsam dubbelriktad laddning. Detta skulle faktiskt kapa förbrukningstoppar eftersom man kan sälja el från bilarnas batterier till nätet vid extrema förbrukningstoppar, i stället för att snabbladdning skapar just dessa förbrukningstoppar. Av dessa anledningar anser jag att snabbladdning är helt fel strategi.

5 gillningar