Kempower - Mob

Nedenfor er et billede af Kempowers ordreindgang for de seneste kvartaler. Personligt betragter jeg det sådan, at hvis Q4’25 “renses” væk, har indgangen/kvartal været flad de seneste 5 kvartaler. Det skyldes sikkert delvist, at investeringsniveauet i de nordiske lande er faldet fra toppen. Andre regioner har kompenseret, men har ikke kunnet vende trenden.

Kainulainen sagde på den seneste telefonkonference om regnskabet, at over 50 % af Kempos salg kommer gennem partnere. For mig var det en overraskelse, det er jo en god ting, men på den anden side betyder det også, at Kempo ikke kan påvirke det i særlig høj grad. Partnerne sælger det, de sælger.

Den trendlinje burde jo nås i de kommende kvartaler, men det er sandelig også fuldt muligt, at ordreindgangen vil fortsætte med at være flad i et stykke tid endnu. Jeg tolker også Bhaskers udtalelser sådan, at heller ikke han er i stand til at lova noget, men blot tror og håber på, at markedet vil udvikle sig gunstigt. Bhasker taler om væksten i elbilmarkedet som en forretningsindikator for Kempo – det har det jo en sammenhæng med, men på kort sigt fortæller det ikke nødvendigvis ret meget.

Man kan jo selvfølgelig heller ikke benægte, at Alpitronic åbenbart har fundet en utrolig markedsniche med deres “stande” (“pönttö”), men kan det være sådan, at deres konkurrenceevne falder i større anlæg, eller når anlæggene skal udvide kapaciteten, sammenlignet med et satellitsystem? Kempo har jo tilsyneladende også en sådan “stand”, men den er vist ikke højt på Kempos dagsorden.

7 Synes om