Kempower - Mobiliteten elektrifieras med laddare

Dina frågor väckte några funderingar.

Du frågar om en vallgrav, men det finns väl knappast något här som är oöverstigligt, något som andra inte skulle kunna uppnå. Men det finns saker där Kempower hittills har varit starka eller bättre än många andra. Det vill säga konkurrensfördelar.

• Pålitliga laddare, bra mjukvara (inklusive fjärrstyrning, ChargEye). Traditionellt är detta INTE en självklarhet, och branschen har varit fylld av skräp, vilket åtminstone de som kört elbil länge vet. I Nordamerika finns det även från senare år mycket erfarenhet av riktigt dålig genomsnittlig kvalitet hos andra än Teslas stationer (t.ex. 2024 såg situationen i Kalifornien ut så här).
  • Pionjär inom satellitlösningar med dynamisk effektfördelning. Här är det också mycket väsentligt att hela laddparken lättare kan skalas upp till en större elanslutning och/eller ett större antal laddpunkter, utan att man exempelvis behöver riva upp installationen för varje enskild enhet.
    • Numera har t.ex. Alpitronic en motsvarande ny produkt (HYC1000), men som jag förstått det är Kempower, som har erbjudit detta tillvägagångssätt i flera år, fortfarande det mest trovärdiga valet, särskilt för de största anläggningarna.
    • Någon i branschen skulle säkert kunna göra en mer ingående bedömning av det nuvarande konkurrensläget för satellitsystem…
  • En partner som trovärdigt finns kvar även om flera år. Jag föreställer mig att detta för många stora kunder är en viktigare punkt än priset på kort sikt.
  • Höga byteskostnader när Kempower väl har valts för en stor anläggning eller för en stor operatörs hela nätverk.

Dessutom en tanke: för att vara konkurrenskraftig behöver Kempower inte vara överlägsen eller på något sätt det “enda rationella valet”.

För egen del har jag motiverat Kempowers konkurrenskraft med bland annat fallet Norge.

Varför har Kempower tagit andelar från bland annat Alpitronic i Norge? Enligt vad Tesla-Bjørn sagt (vid seminariet om elektrisk transport, Aalto-universitetet) beror det på att CPO:er (laddoperatörer) var missnöjda med det suboptimala utnyttjandet av elanslutningen, när Alpitronics standardenheter (HYC400) hade installerats överallt. Lösningen blev Kempowers satelliter. Det leder förstås till punkten ovan om hur snart Alpitronic har en fungerande och trovärdig satellitlösning som är brett installerad och i drift? Såvitt jag vet är de inte riktigt där än.

Och en annan liknande punkt. Det finns säkert en bra anledning till att finländska Plugit numera i partnerskap installerar Kempowers laddare för tung trafik istället för att bara ha fortsatt sälja och installera sina egna Hube-laddare (vem det nu var som faktiskt tillverkade dem). Ännu 2023 var jag just i fallet Plugit mer orolig för om det verkligen var så enkelt att ett slumpmässigt företag kommer in och börjar sälja sina egna laddare och mjukvaror till stora bussdepåer.

de starkaste företagen gör ett medelmåttigt resultat och de sämre klarar sig sedan svagt

Marknadssituationen förändras förstås alltid när sämre aktörer dör ut eller går samman med större bolag (jfr Tritium).

9 gillningar