Kempower - Mobiliteten elektrifieras med laddare

Det är ett par saker som får mig att fundera. Jag har följt Kempower lite löst under en längre tid (läst rapporter och den här tråden, men har ännu inte investerat, så någon djupare analys har jag inte gjort). Dessa frågor rör inte direkt kvartalsrapporten utan är på en mer generell nivå:

För det första, hur kan man differentiera sig och vara konkurrenskraftig i den här branschen? Hur kan tillverkare överhuvudtaget bygga ordentliga vallgravar (både Kempower och konkurrenterna) på ett lönsamt sätt, så att den enda konkurrensfördelen i slutändan inte bara blir ett lågt pris (eller snarare den totala kostnaden för kunden)? (Den tekniska lösningen finns förstås, men är det en riktig vallgrav?)

Kempower sägs ha en stark ställning inom lösningar för tung trafik. Är det här som bolaget bör fokusera ordentligt? Eller kanske till och med helt och hållet?

Jag är lite rädd för att laddmarknaden blir för “bulkig”, där de starkaste bolagen i branschen gör mediokra resultat och de sämre klarar sig dåligt. Även om branschen säkert växer snabbt är det inte nödvändigtvis till glädje för investerare om bolagen inte förmår omvandla tillväxt till god lönsamhet. (Å andra sidan, om bolagen har tillräcklig prissättningskraft och vallgravar kan branschens aktörer förstås vara mycket lönsamma.)