Den fortsatta förlusten var verkligen en besvikelse, och jag kanske måste omvärdera min investeringsidé och Kempowers vikt i portföljen. Å andra sidan är det röda resultatet, såvitt jag förstår, en direkt följd av en lägre omsättning än prognostiserat. Om och när den når rätt nivå kommer den operativa hävstången att sköta resten.
Jag skulle själv vara intresserad av att veta om även EBITDA var på minus, men det verkar inte redovisas i Kempowers rapporter. I Inderes kvartalsprognos låg den på 4,1 miljoner plus för Q2. Nåväl, jämfört med föregående kvartal (just. EBIT −3,7 och EBITDA i Inderes papper -0,2) måste det väl vara tydligt på plus när just. EBIT nu är ”bara” -1,9.
Ljusglimtar: bruttomarginalen som slog konsensus något och orderingången i Europa utanför Norden.
Siffror för Nordamerika (MEUR och andel av totalen):
| Q3 2025 | Q4 2025 | Q1 2026 | Q2 2026 | |
|---|---|---|---|---|
| Orderingång | 16,7 (22%) | 21,3 (22%) | 11,0 (16%) | 10,9 (15%) |
| Omsättning | 11,8 (16%) | 8,3 (11%) | 10,5 (16%) | 11,8 (17%) |
Det ser ut som att du tyvärr har rätt, åtminstone för tillfället.
Å andra sidan borde den tidigare uppbyggda orderboken i Nordamerika fortfarande vara god (och många av t.ex. Q4’25-beställningarna hade ju avtalad leverans långt fram i tiden), så jag anser att det är fullt möjligt att omsättningen där stiger kraftigt under Q3/Q4, till en ”anständig” nivå.
Men med hänvisning till orderingången (de senaste tre kvartalen 21,3 → 11,0 → 10,9) skulle det behövas en hel del goda nyheter gällande konkurrenssituationen i Amerika. Ett stort berg att bestiga, precis som det medgetts tidigare i tråden.