Kempower - Mob

De fortsatte tab var bestemt en skuffelse, og jeg bliver måske nødt til at genoverveje min egen investeringscase og vægtningen af Kempower i min portefølje. På den anden side er underskuddet forståeligt nok en direkte konsekvens af en omsætning, der ligger under det forventede. Hvis og når den når det rigtige niveau, skal den operationelle gearing nok klare resten.

Jeg ville personligt gerne have vidst, om vi også var i minus på EBITDA-niveau, men det oplyses vist ikke i Kempowers rapporter. I Inderes’ kvartalsprognose var den på 4,1 millioner i plus for 2. kvartal. Nå, sammenlignet med det foregående kvartal (justeret EBIT -3,7 og EBITDA i Inderes’ papirer -0,2), må den jo være klart i plus, når den justerede EBIT nu “kun” er -1,9.

Lyspunkter: en bruttomargin, der ligger en smule over konsensus, og ordretilgangen i Europa uden for Norden.

Nordamerikanske tal (MEUR og andel af totalen):

Q3 2025 Q4 2025 Q1 2026 Q2 2026
Ordretilgang 16,7 (22%) 21,3 (22%) 11,0 (16%) 10,9 (15%)
Omsætning 11,8 (16%) 8,3 (11%) 10,5 (16%) 11,8 (17%)

Det ser ud til, at du indtil videre desværre har ret.

På den anden side burde der være en god portion af den tidligere akkumulerede ordrebog tilbage i Nordamerika (og mange af f.eks. Q4’25-ordrerne havde jo aftalt levering længere ude i fremtiden), så jeg mener, det er ganske muligt, at omsætningen i Q3/Q4 vil stige markant derovre til et “ordentligt” niveau.

Men med henvisning til ordretilgangen (de sidste tre kvartaler 21,3 → 11,0 → 10,9) ville gode nyheder om konkurrencesituationen i Amerika være yderst velkomne. Det er et stort bjerg, der skal bestiges, som det også er blevet erkendt tidligere i tråden.

4 Synes om