Angående NCC-affären, enligt min mening ganska intressant bakgrundsinformation om Kaliforniens offentliga EV-laddinfrastruktur.
Jag hittade igår den 31.1 ett inlägg i en amerikansk politisk blogg som berör de nuvarande problemen med offentlig laddning i denna elbilarnas förlovade delstat:
Och ändå, trots alla pengar och all entusiasm från delstatsregeringen, är den gyllene delstatens laddningsnätverk i princip ett fiasko, som The Los Angeles Times rapporterade så sent som förra veckan. Ingen vet ens exakt hur många offentliga laddare delstaten har; den federala regeringen tror att antalet är runt 40 000, medan delstatsregeringen tror att det snarare är 80 000. Det är en ganska betydande skillnad.
Det största problemet är dock – och detta är något som varje elbilist i Kalifornien vet, och förmodligen de flesta elbilister i andra delstater också – att det uppenbarligen är mycket mer lönsamt att bygga laddstationer än vad det är att drifta dem. Som en följd av detta är laddarna ur funktion hela tiden. Enligt Times är mellan 20 % och 30 % av delstatens offentliga laddare ur drift vid varje given tidpunkt. Och eftersom det är användningen som gör att de går sönder, betyder det att de mest behövda laddarna är de som mest sannolikt är otillgängliga.
Med andra ord låter den nuvarande situationen helt urusel jämfört med till exempel hur man numera kan röra sig huvudsakligen bekymmersfritt i Finland förlitat på offentliga laddare.
Och samtidigt låter det lovande för Kempower:) Det verkar som att Kempowers pålitliga laddare (+ molninfrastruktur för att underlätta driften) verkligen behövs i Kalifornien och mer allmänt i USA. Jag kommer att tänka på podcast-kommentarerna som jag postade i den här tråden förra året:
Jag tror att detta [Kempower] kan vara den räddare för Amerika som vi letar efter. Vi behöver verkligen hjälp här, vår infrastruktur har varit bedrövlig.
LA Times-artikeln som länkades i bloggen ligger inte heller bakom en betalvägg:
Man skulle vilja trösta elbilisterna där borta: kavalleriet är på väg.
Förhoppningsvis får Kempower och NCC igång leveranserna och installationerna på västkusten snabbt.